پارس ناز پورتال

حمله عفونت های ویروسی به کودکان

حمله عفونت های ویروسی به کودکان

یک متخصص اطفال با بیان اینکه ۲۵ درصد افراد دچار عفونت های ویروسی علائمی ندارند، گفت: با توجه به این مسئله، رعایت بهداشت فردی به ویژه در فصل سرما بسیار مورد تاکید است.رعایت بهداشت به خصوص بهداشت فردی، در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های ویروسی حائز اهمیت است. هرچند عطسه و سرفه از راه های مهم انتقال بیماری های ویروسی به سایر افراد هستند، اما نقش انتقال آلودگی از طریق دست، مهم تر و قابل بحث تر است.

 

افراد به وسیله دست هم می توانند ناقل بیماری به دیگران باشند و هم می توانند بیماری هایی را برای خود ایجاد کنند چرا که تماس دست افراد با اندام هایی مانند چشم، زمینه ساز گسترش بیماری های ویروسی است.

 

ابتلا به سرماخوردگی، نتیجه تکثیر ویروس های مختلف در اندام های تنفسی فوقانی است. از طرفی آب ریزش بینی به عنوان اولین مرحله از سرماخوردگی به علت آسیب به سلول های غشای بینی اتفاق می افتد و در مراحل بعدی عطسه، سرفه، تب و بدن درد که هریک واکنش دفاعی بخشی از دستگاه تنفسی فوقانی به ویروس سرماخوردگی است، بروز می کند.

 

اگرچه استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی برای درمان این نوع بیماری ها مناسب است اما استفاده خودسرانه افراد از دارو به خصوص آنتی بیوتیک ها برای درمان این نوع بیماری ها توصیه نمی شود، بلکه استفاده از داروها باید توسط پزشک صورت گیرد؛ چرا که استفاده نادرست از داروها عواقب ناگواری را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

سه اصل استراحت، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات کافی در پیشگیری و درمان بیماری های فصل سرما بسیار مهم است. استراحت علاوه بر پیشگیری از انتقال بیماری به دیگر افراد، می تواند به حفظ قوای فعلی بدن کمک کند. همچنین استفاده از میوه های فصل سرما مانند مرکبات که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند نیز در پیشگیری از انواع سرماخوردگی ها توصیه می شود.

 

درضمن نوع تغذیه در فصل سرما، نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری های فصلی دارد تاکنون درباره نقش تغذیه در درمان بیماری های فصلی نتایج علمی قطعی به دست نیامده است.

 

پزشکان استفاده از مایعات و غذاهای گرم به صورت آب پز را در فصل سرما توصیه می کنند. در بیماری های ویروسی، بدن آب بیشتری را از طریق بروز تب و دفع ترشحات از دست می دهد که استفاده از مایعات و غذاهای گرم می تواند در جبران آن مفید و موثر باشد.

منبع:روزنامه کیهان