پارس ناز پورتال

با خارش ناشی از آبله مرغان کودک چکار کنیم

با خارش ناشی از آبله مرغان کودک چکار کنیم

روی سینه و شكم كودك نوپای من، دانه ها و جوش های قرمز بوجود آمده است؛ آیا می تواند آبله مرغان باشد؟

 

بله می تواند آبله مرغان باشد. آبله مرغان كه بیماری واریسلا نیز نامیده می شود، به طور معمول بصورت بثورات پوستی خارش دار بروز می كند. دانه ها یا جوشهای آبله مرغان به صورت برآمدگی كوچك شروع می شوند كه به سرعت به تاول های كوچك مایع دار با زمینه صورتی تغییر شكل پیدا می كنند و در نهایت به صورت پوسته های قهوه ای و خشك شده در می آیند.

 

این دانه ها و جوش ها اغلب از پوست سر، صورت یا تنه شروع می شود، سپس می تواند در سر تا سر بدن پخش شود. كودكان اغلب بین 500-250 دانه آبله می زنند، اگرچه در مواردی ممكن است بیماری فقط به چند تاول كوچك محدود شود.

 

كودك نوپای شما ممكن است خسته و بیحال بنظر برسد و شاید كمی تب داشته باشد. احتمالا اشتهایش را از دست داده و مختصری سردرد یا درد در ناحیه شكم دارد. در حدود دو روز قبل از بیرون ریختن دانه ها، ممكن است سرفه یا آبریزش از بینی داشته باشد.

 

بیماری آبله مرغان معمولا 5 تا 10 روز طول می كشد.

 

چگونه كودك نوپای من می تواند به آبله مرغان مبتلا شده باشد؟

بیماری آبله مرغان توسط ویروس واریسلا زوستر (varicella zoster) ایجاد می شود كه از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می كند. اگر نوپای شما تا كنون واكسن آبله مرغان نزده است یا به بیماری آبله مرغان مبتلا نشده است در صورت تماس با فرد مبتلا، امكان ابتلای وی به این بیماری بسیار زیاد است.

 

نحوه انتقال بیماری از طریق تماس با دست افراد آلوده یا تماس با تاول های فرد آلوده است. همچنین تنفس در فضایی كه فرد آلوده بر اثر تنفس یا عطسه، سرفه آلوده به ویروس كرده اند سبب انتقال بیماری می شود (ویروس در اثر تماس با مستقیم یا مایع تاولها قبل از اینكه شروع به پوسته ریزی بكند، نیز سبب انتقال بیماری میشود). اگر كودك شما در معرض تماس با ویروس قرار گیرد اغلب 14 روز تا 16 روز طول می كشد تا دانه ها و جوشهای چركی ظاهر شود. اگر چه دوره تظاهر بیماری می تواند بین 10 تا 21 روز نیز طول بكشد.

 

آیا آبله مرغان خطرناك است؟

برای بچه های سالم بیشتر یك بیماری آزار دهنده است تا یك تهدید واقعی. البته حتی بچه های سالم هم بندرت می توانند دچار عوارض آبله مرغان شوند؛ این عوارش ممكن است یك عفونت باكتریایی پوستی، پنومونی یا ذات الریه، آنسفالیت یا ورم مغز باشد.

 

اگر كودك شما آبله مرغان دارد و بیمارتر از آنچه كه مورد انتظار است به نظر می رسد، حتما به دكترش اطلاع دهید. اگر تب بیمار بعد از چند روز كه از شروع بیماری می گذرد همچنان افزایش می یابد، اگر دانه یا جوشی در چشم كودك بزند یا پوست اطراف آبله ها متورم و دردناك و خیلی قرمز باشد، حتما به پزشك متخصص اطفال وی اطلاع دهید.

 

اگر كودك شما یك بیماری مزمن تضعیف كننده سیستم ایمنی مانند لوسمی دارد یا در حال مصرف مقادیر بالای كورتیكواستروئید است (كه مثلا در بیماری آسم استفاده می شود)، ابتلا به عفونت آبله مرغان می تواند عوارش خطرناك برای وی ایجاد كند.

 

بعضی تدابیر پیشگیری كننده مانند تزریق سرم ایمونوگلوبولینِ واریسلا یا واكسن آن تنها اگر مدت كوتاهی بعد از تماس با ویروس بیماریزا تزریق شود، می تواند موثر باشد.

 

در چنین شرایطی با بروز اولین علائم آبله مرغان، حتی اگر كودك شما فقط با فرد مبتلا به آبله مرغان تماس داشته باشد، حتما به پزشك او اطلاع دهید.

 

بالغینی كه به آبله مرغان مبتلا می شوند بیماری سخت تری خواهند داشت و در خطر ابتلا به عوارضی مثل پنومونی باكتریایی خواهند بود.

 

اگر شما حامله هستید و هرگز آبله مرغان نگرفته اید در صورتی كه كوچكترین شكی از تماس با فرد مبتلا داشته اید حتما به پزشك خود اطلاع دهید و یا حتی از ایشان اطلاعاتی در مورد مواردی كه باید رعایت كنید و احتیاط های لازم جهت پیشگیری از بیماری خود بخواهید.

 

زونا چیست؟

همان ویروسی كه سبب بیماری زونا می شود، می تواند سبب ایجاد دانه ها و جوش های دردناك بنام زونا شود. وقتی كه یك بچه در دوران كودكی آبله مرغان می گیرد، ویروس در بدن وی باقی می ماند و می تواند سالها بعد مجددا در شرایط خاصی فعال شده و باعث بروز علائم شود. زونا می تواند چندین سال بعد از اولین ابتلا كودك به آبله مرغان ظاهر شود.

 

تقریبا از هر ده نفری كه در كودكی تجربه آبله مرغان را داشته اند، یك نفر ممكن است در بزرگسالی به زونا مبتلا شود.

 

آیا راه و روشی برای پیشگیری از بیماری آبله مرغان وجود دارد؟

بله. واكسن آن از سال 1373 در دسترس بوده و متخصصین اطفال پیشنهاد می كنند كه بهتر است كودكان 12 تا 18 ماهه یك دوره این واكسن را دریافت كنند و یك یادآور نیز در 4 تا 6 سالگی داشته باشند. واكسیناسیون آبله مرغان 95% كودكان را از ابتلاء به آبله مرغان جدی و شدید حفظ می كنند.

 

البته واكسن آبله مرغان ممكن است در بچه های سالم هم عوارضی داشته باشد. اگر كودك شما به ژلاتین موجود در واكسن یا به آنتی بیوتیك نئومایسن حساسیت داشته باشد یا در تزریق دوزهای قبلی واكنش آلرژیك نشان داده باشد، در اینصورت واكسیناسیون آبله مرغان توصیه نمی شود.

 

اگر كودك شما به سرطان یا هر بیماری دیگری كه بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد، مبتلا باشد یا اگر اخیرا تزریق خون داشته یا مقادیر بالایی داروهای استروئیدی می گیرد لازم است در مورد تزریق واكسن آبله مرغان با پزشك معالج وی مشورت كنید تا موضوع را به دقت بررسی كنند.

 

برای درمان آبله مرغان در فرزندم چه كارهایی لازم است انجام دهم؟

از كودكتان در خانه نگهداری و مراقبت كنید تا دانه های آبله خشك شده و به پوسته تبدیل شود. این امر سبب بهبود سریعتر شده و از انتشار بیماری به سایرین هم جلوگیری می كند.

 

متاسفانه یك یا دو روز قبل از شروع تظاهرات بیماری و بروز جوشها و دانه های آبله، فرد بیمار بیشترین احتمال سرایت را به دیگران دارد. یعنی قبل از اینكه خود فرد یا حتی والدین كودك متوجه شروع بیماری شوند، احتمال انتقال بیماری به سایرین بیشتر از هر زمان دیگری است.

 

وقتی كه كودك شما در حال بهبودی است، مهمترین كاری كه می توانید انجام دهید كاهش یا از بین بردن خارش است. حمام یا دوش روزانه یا هر چند ساعت یكبار می تواند مفید باشد. افزودن بیكربنات سدیم مخصوص استحمام به آب وان یا ریختن آن در ظرف بزرگی كه برای دوش گرفتن كودك از آن استفاده شود برای كاهش درد و خارش مفید است.

 

بعد از حمام نیز می توانید لوسیون كالامین را روی آبله های خشك شده و مناطق خارش دار بگذارید.

 

اگر چه سخت است اما باید از خاراندن و كندن زخمها جلوگیری شود. زیرا زمان و دوره درمان را به تعویق می اندازد. اگر زخمها كنده شوند می تواند موجب ایجاد اسكار (زخم جوش) شده و موجب عفونت پوست شبیه زرد زخم شود. كوتاه نگه داشتن ناخنهای كودك به جلوگیری از كنده شدن و زخم شدن محل آبله ها كمك می كند.

 

تب را می توان با استامینوفن یا ایبوبروفن پایین آورد و هرگز از آسپرین استفاده نكنید، زیرا سبب بروز سندرم Reye’s كه معمولا نادر اما خطرناك است در كودكان می شود.

 

در صورتیكه خارش موجب ناراحتی و بیقراری كودكتان شده باشد می توانید از آنتی هیستامین به مقدار مناسب استفاده كنید.

 

از داروی ضد ویروس آسیكلوویر برای درمان آبله مرغان می توان استفاده كرد (در بچه هایی كه از نظر ایمنی مشكلی ندارند). برای بچه هایی یا سیستم ایمنی ضعیف شده آسیكلوویر می تواند موجب وخامت حال بیمار شود. بنابراین در مورد استفاده از دارو حتما با پزشك اطفال كودكتان مشورت كنید.