پارس ناز پورتال

خونـریـزی در بارداری نشـانـه چـیـسـت..؟

خونـریـزی در بارداری نشـانـه چـیـسـت..؟
خونـریـزی در بارداری نشـانـه چـیـسـت..؟
 
 
 همان‌طور كه می‌دانید با لانه‌گزینی جنین در دیواره رحم و آزاد شدن هورمون HCG، خون‌ریزی‌های ماهیانه دیگر غیرممكن است اما برخی از زنان ادعا می‌كنند در دوران بارداری‌شان به ویژه در اوایل آن، خون‌ریزی‌های عادت ماهیانه نیز داشته و بارداری را همراه با عادت ماهیانه تجربه كرده‌اند. این ادعا چقدر صحت دارد؟ دكتر زهرا صدیق‌، رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت به پرسش‌های ما پاسخ داده‌اند.

سلامت: خانم دكتر! آیا امكان دارد خانمی باردار باشد ولی عادت ماهیانه‌اش هم ادامه داشته باشد؟
خون‌ریزی در بارداری یكی از شایع‌ترین علایمی است كه مادر باردار را وادار به مراجعه به پزشك می‌كند اما نكته قابل‌توجه این است كه هرگونه خون‌ریزی در دوران بارداری علامت خطر تلقی می‌شود و شخص باید به پزشك مراجعه كند. این تفكر كه قاعدگی هنگام بارداری طبیعی است و در برخی از زنان اتفاق می‌افتد، عامیانه و غیرعلمی است و باید به آن به عنوان یك علامت غیرطبیعی و اعلام خطر نگاه كرد.

سلامت: اگر این خون‌ریزی‌ها اوایل بارداری اتفاق بیفتد، باز هم خطرناك است؟
شایع‌ترین عامل خون‌ریزی در 3 ماهه اول بارداری، شرایط تهدید به سقط است. بر اساس اینكه سیر خون‌ریزی پیش‌رونده باشد یا خیر، اقدامات درمانی متفاوتی برای زن باردار انجام می‌شود. در مواردی كه خون‌ریزی كم و بدون علامت دیگری باشد، با مراقبت‌های لازم كنترل می‌شود اما باید به خاطر داشت این خون‌ریزی‌ها می‌توانند نشان‌دهنده خطرهای جدی مانند سقط ناقص، بارداری خارج از رحم، مول (بچه‌ خوره)، سقط‌های فراموش شده و… در سه ماه اول بارداری باشند.
 

سلامت: آیا امكان دارد خون‌ریزی‌ای مانند خون‌ریزی عادت ماهیانه در 3 ماهه دوم و سوم بارداری رخ دهد؟
همان‌طور كه گفتم، این خون‌ریزی در هر زمان از بارداری علامت خطر است. در 3 ماهه دوم و سوم نیز شایع‌ترین علت‌های خون‌ریزی، جفت سه راهی و كنده شدن زودرس جفت و حتی اولین علامت وقوع زایمان‌های زودرس هستند كه باید جدی گرفته شوند.
 
سلامت: برخی از خانم‌ها ادعا می‌كنند در زمان بارداری، درست در موعد عادت ماهیانه، خون‌ریزی داشته‌اند. با توجه به مطالبی كه توضیح دادید، چطور ممكن است؟
هر خون‌ریزی را نمی‌توان عادت ماهیانه نامید. در هر صورت خون‌ریزی در دوران بارداری یك زنگ خطر است گاهی شروع خون‌ریزی همزمان با زمان عادت ماهیانه است وگرنه وقوع عادت ماهیانه و بارداری به طور همزمان ممكن نیست.

هرگونه خون‌ریزی‌‌ای در زمان بارداری همواره به عنوان عامل خطر در افزایش مرگ و میر مادر نوزاد قابل‌توجه است.
 

سلامت: چه زنانی بیشتر در معرض خون‌ریزی در زمان بارداری هستند؟
احتمال وقوع این خون‌ریزی‌ها در مادرانی كه سابقه خون‌ریزی در بارداری‌های قبلی را داشته‌اند، در بارداری‌های بعدی بیشتر است. بهتر است سریعا به پزشك خود مراجعه كند تا از وقوع خطرات بعدی مانند سقط و… جلوگیری شود. 
منبع : salamat.ir