پارس ناز پورتال

معرفی مخترعانی که خود را فدای اختراع خود کردند

معرفی مخترعانی که خود را فدای اختراع خود کردند

نام مخترع موتور دو چرخ Segway که در هفته جاری طی راندن یکی از اختراعات خود دچار سانحه شده و کشته شد به لیست دانشمندان و مخترعانی که به دست اختراعات خود کشته شده اند افزوده شد.

 

یک اختراع خوب می تواند برایتان چندان مفید نباشد، همانطور که برای مدیر شرکت تولید کننده وسایل نقلیه موسوم به Segway خوب نبود زیرا وی هنگام راندن یکی از این نقلیه های دو چرخ ابداعی خودش، تصادف کرد و جانش را از دست داد.

 

اما این تنها اختراعی نیست که با کشتن مخترع خود موجب شگفتی شده است. صنعت هوانوردی لیستی از اختراعات دارد که طی سالهای گذشته نتایج وارونه ای از خود نشان داده اند و نه تنها مفید واقع نشده اند بلکه خسارات مالی و جانی به جا گذاشته اند.

 

دانشمند مسلمان اسماعیل ابن جوهری در حدود هزار سال پیش تقریبا از اینکه اختراع وسیله پرنده ای متشکل از بالهای چوبی و چند قطعه طناب می تواند وی را به پرواز درآورد مطمئن بود. اما در واقع نتوانست پرواز کند و این نکته را به سرعت و پس از اینکه از بام یک مسجد به پایین پرید، دریافت.

 

این سنت ایکاروسی (افسانه ای یونانی درباره پرواز) برای قرنها ادامه داشت: اوتو لیلینتال یکی از پیشگامان پرواز انسان در قرن نوزدهم در اثر سقوط هواپیما و شکستن ستون فقرات جان خود را در سال 1896 از دست داد و فرانتز ریچلت، خیاط فرانسوی که فکر می کرد چترنجات کاربردی را اختراع کرده است، درخواست دوستانش را برای استفاده از آدمکی مصنوعی برای آزمایش این چتر نپذیرفت و در سال 1912 چتر خود را با بالا رفتن از برج ایفل و پریدن از بالای این برج به آزمایش گذاشت و جان خود را از دست داد.

 

البته قربانیان اختراعات جدید به صنعت هوانوردی ختم نمی شوند: ویلیام بولاک دستگاه چاپ چرخشی ابداع کرد که در آن از رولهای متوالی کاغذ استفاده می شد و سرعت چاپ را افزایش می داد. زمانی که وی در سال 1867 در فیلادلفیا در حال نصب این ماشین جدید بود، پایش آسیب دیده و دچار شکستگی شدید شد که این جراحت شدید وی به قانقاریا تبدیل شده و در نهایت هنگامی که تحت جراحی قطع عضو قرار گرفته بود، جان خود را از دست داد.

 

ماری کوری دانشمند لهستانی که مطالعاتش منجر به کشف پولونیوم و رادیوم شد، در طول حیات خود توانست دو جایزه نوبل دریافت کند، اما در سال 1934 سرطان پوست ناشی از قرار گیری در معرض پرتوهای مضر مواد مختلف در طول تحقیقاتش، وی را به کام مرگ کشاند.

 

ریگنت جیمز داگلاس، چهارمین کنت مورتون، که به خاطر اختراع کشنده اش، نوعی گیوتین، شهرت دارد نیز از دسته مخترعینی است که به دست اختراع خودش کشته شد.

 

"هنری وینستنلی" مخترع فانوس دریایی در سال 1703 در دریا گم شد و هرگز پیدا نشد، و جیم فیکس که برای فرهنگ سازی ورزش دو همگانی تلاش بسیاری کرده بود نیز در هنگام دویدن جان خود را از دست داد.