پارس ناز پورتال

ایران به پرداخت غرامت از سوی آمریکا محکوم شد

مجموعه : مجله خبری روز
ایران به  پرداخت غرامت از سوی  آمریکا محکوم شد

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری درباره انتخابات و همچنین موضوع هسته ای، در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب یافته است. «پیپل دیلی» چین از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، لجاجت و خیره سری برخی کشورها را مانع حل مسئله هسته ای دانسته است. این روزنامه به نقل از رهبر انقلاب می نویسد در صورتی که برخی کشورها لجاجت خود را کنار بگذارند، موضوع هسته ای به آسانی حل و فصل خواهد شد. پیپل دیلی اشاره می کند که به گفته رهبری ایران، در برخی موارد نزدیک بود که موضوعی هسته ای حل شده و به نتیجه برسد، اما آمریکا بهانه های جدیدی را مطرح کرد.
ش
اغلب دیگر رسانه ها و خبرگزاری های خارجی نیز همین بخش از سخنان مقام معظم رهبری که مربوط به موضوع هسته ای است را مورد توجه قرار داده اند.

 


 

درخواست ایران از امیر جدید قطر، موضوع دیگری است که از روز گذشته تاکنون، شمار زیادی از مطبوعات بین المللی به آن پرداخته اند. خبرگزاری فرانسه در این زمینه می نویسد ایران روز گذشته ابراز امیدواری کرده «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر جدید قطر، در سیاست این کشور مبنی بر حمایت از شورشیان سوری تجدیدنظر کند. این خبرگزاری می نویسد علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران گفته ایران امیدوار است شیخ تمیم در مورد وضعیت سوریه تأمل کرده و در سیاست های پیشین این کشور تجدیدنظر نماید. به گفته صالحی، تنها در این صورت است که مردم سوریه می توانند از درد و رنج رها شوند و با توقف خونریزی ها، ثبات به سوریه بازگردد.

 

 

اما خبرگزاری «ترند» نیز یکی دیگر از اظهارنظرهای اخیر صالحی را مورد توجه قرار داده که به موضوع روابط ایران و آمریکا مربوط است. این خبرگزاری به نقل از صالحی می نویسد ایران از برقراری پرواز مستقیم به شهرهای بزرگ آمریکا استقبال می کند. ترند می نویسد وزیر خارجه ایران از ایده برقراری پرواز به شهرهای مهم آمریکا استقبال کرده و گفته ایران هیچ مشکلی با مردم آمریکا ندارد. صالحی همچنین گفته بود: «ما از پیشنهاد هر کشوری که آمادگی داشته باشد این روابط را ایجاد کند استقبال می‌کنیم. ما ایرانی‌های زیادی آن‌جا داریم که این تسهیلات خوبی هم برای ایرانی‌ها خواهد بود که بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند».

 

 

در میان دیگر اخبار، باید به اقدام سنای آمریکا در تصویب پرداخت غرامت از سوی ایران به کارکنان سفارت آمریکا اشاره کرد که در زمان تسخیر لانه جاسوسی در ایران بازداشت شده بودند. سایت خبری «آروتز شوا» می نویسد بر اساس تصمیمی که در جلسه شورای روابط خارجی سنای آمریکا گرفته شده، باید به 52 آمریکایی که در سال 1979 به مدت 444 روز در ایران در بازداشت به سر می بردند، غرامت پرداخت شود. بر اساس این تصمیم، باید برای هریک از این افراد، مبلغ 4.4 میلیون دلار – از قرار 10 هزار دلار برای هر روز – پرداخت شود که این مبلع از جریمه های اخذ شده از ناقضان تحریم های ایران تأمین می شود.

 

در نهایت، در مطلبی اقتصادی، روزنامه «پاکستان آبزرور» از ایجاد یک مسیر مواصلاتی تجاری میان پاکستان، چین، ایران و هند خبر داده است. به نوشته این روزنامه، مقامات پاکستانی در حال حاضر بر امکان سنجی ایجاد یک «کریدور تجاری ملی» تمرکز کرده اند که بر اساس آن، با احداث بزرگراه ها، جاده ها و شاهراه ها، ارتباط تجاری میان پاکستان با کشورهای همسایه، یعنی چین، ایران، افغانستان و هند برقرار خواهد شد. به نوشته این روزنامه، پاکستان اکنون در این زمینه با مسئولین بانک جهانی نیز در حال مذاکره است و قصد دارد از این طریق، ارتباطات تجاری خود با کشورهای مذکور را توسعه دهد./تابناک