پارس ناز پورتال

بدرود آكنه‌

بدرود آكنه‌

آكنه‌ بیماری‌ التهابی‌ مزمن‌ پوست است كه در دوران‌ نوجوانی‌ بیشتر شایع‌ است‌، اما گاه‌ به‌شكل متناوب‌ در سنین مختلف خود را نشان می‌دهد. مشخصه‌ این‌ بیماری‌ به وجود آمدن جوش‌های چركی و سرسیاه روی‌ صورت‌، قفسه سینه‌ و كمر است. این‌ بیماری‌ در مردان‌ شایع‌تر از زنان‌ است‌.

 

در آكنه شدید ممكن‌ است‌ كیست‌ و آبسه‌ در بدن به وجود بیاید. كیست مانند تورمی‌ بزرگتر و سفت‌تر از جوش‌های‌ معمولی‌ در پوست پدیدار می‌شود و آبسه‌ هم یك‌ ناحیه عفونی‌ متورم، ملتهب‌، دردناك‌ و حاوی‌ چرك‌ است‌.

 

آكنه اثرات روانی بسیاری روی فرد می‌گذارد و درمان آن اهمیت بسیار زیادی دارد. توصیه می‌شود كه درباره بیماری آكنه تحقیق کرده و راه‌های مختلف درمان آن را بررسی كنید.

این بیماری بدون درد و صرف وقت زیاد با استفاده از طب سوزنی و روش كت گوت و طب چینی قابل درمان است.

 

در طب غربی هم روش‌های مختلفی برای كنترل جوش و آكنه وجود دارد. برای كنترل آكنه از دارویی با تركیب ایزوترتینویین با اسم تجاری كترل استفاده می‌شود. این دارو با برداشتن و پوسته ریزی یك لایه از سطح پوست و تغییر میزان ویتامین آ در پوست موجب می‌شود سر این مجاری عروق و چربی باز بماند و خود به خود مكانیزم ایجاد جوش كمتر شود.

 

همچنین داروهای آنتی بیوتیكی مانند آزویترومایسین، سفكسین، سفلكسین هم برای این درمان تجویز می‌شود. بعد از مصرف این داروها التهاب و عفونت جوش‌ها كمتر می‌شود.

 

داروهای شبه هورمونی مانند اسپلین و لاكتون هم برای جوش داده می‌شود و این دارو با تغییر میزان هورمون‌هایی كه از غدد فوق كلیوی آزاد می‌شود، در درمان جوش‌ها تأثیر دارد.

 

داروی دیگری به نام فلوتامید وجود دارد كه به شكل رقابتی با تستسترون عمل می‌كند و می‌تواند مكانیزم هورمونی ایجاد جوش را از بین ببرد.

 

نكته اینجاست كه همه این داروها فقط موجب كنترل ایجاد جوش می‌شود و در عمل تا وقتی كه پوست به این تغییر و توازن هورمونی عادت نكند، این مشكل وجود خواهد داشت.

منبع:صدف نیوز