پارس ناز پورتال

تناسب اندام به کره زمین هم سرایت کرد

تناسب اندام به کره زمین هم سرایت کرد

سیاره زمین سالانه 50 هزار تن از وزن خود را از دست می دهد، حتی با وجودی که به صورت همزمان 40 هزار تن غبار از فضا به زمین می ریزند. پس چه عاملی است که وزن زمین را به این شکل از بین می برد؟

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس محاسبات "دیو آنسل" فیزیکدان دانشگاه کمبریج نیز با وجود اینکه این 40 هزار تن از غبارهای فضایی که سالانه به وزن زمین افزوده می شوند و در عین حال این سیاره سالانه 50 هزار تن وزن را از دست می دهد.

افزوده شدن وزن

زمین هرسال 40 هزار تن سنگینتر می شود، بقایای فرایند شکل گیری سامانه خورشیدی توسط میدان گرانشی زمین جذب شده و به بخشی از ماده سطح زمین تبدیل می شوند، در واقع سیاره زمین از همین مواد تشکیل شده است. همچنین ناسا می گوید زمین سالانه 160 تن ماده به خود جذب می کند زیرا حرارت جهانی روبه افزایش است.

پدیده های بی اثر

افزایش تعداد انسانها بر روی زمین و یا ساخته شدن ساختمانهای بیشتر بر روی آن تاثیری بر روز وزن سیاره ندارد، زیرا انسانها و مواد موجود بر روی زمین از خود سیاره به دست آمده اند و تنها تغییر حالت می دهند. همچنین راکتها و ماهواره هایی که از زمین به فضا پرتاب می شوند نیز معمولا دوباره به زمین باز می گردند و از این رو هیچ تاثیری بر روی وزن زمین ندارند.

از دست دادن وزن

هسته زمین طی گذشت زمان انرژی خود را از دست می دهد، درست مانند یک رآکتور بزرگ هسته ای که سوخت خود را از دست می دهد. انرژی کمتر به معنی جرم کمتر است که برابر 16 تن جرم سالانه است. بزرگترین بخش کاهش وزن زمین در اثر آزاد شدن 95 هزار تن هیدروژن و هزار و 600 تن هلیوم از زمین به فضا است و از آنجایی که این گازها سبکتر از آن هستند که میدان گرانشی بتواند آنها را نگه دارد، این گازها در فضا رها می شوند. در نتیجه سالانه 50 هزار تن از وزن زمین از دست می رود. این به معنی سالانه 0.000000000000001 درصد جرم کمتر است.

البته این از دست رفتن وزن جای نگرانی ندارد و دلیلی برای نگرانی بابت از دست رفتن هیدروژن بر روی زمین وجود ندارد زیرا به اندازه ای هیدروژن روی زمین وجود دارد که می تواند برای تریلیونها سال به میان فضا رها شود.

بر اساس گزارش گیزمودو، از سویی دیگر، هلیوم ماده ای متفاوت است که 0.00052 درصد از حجم اتمسفر را تشکیل داده و در زمین کمیاب است، از این رو محققان می گویند هر بادکنک هلیومی باید 100 دلار قیمت داشته باشد. این گاز برای عملکرد دستگاه هایی مانند MRI و تولید تیتانیوم و زیرکونیوم از اهمیت بالایی برخوردار است.