پارس ناز پورتال

معرفی ارزش غذایی نهفته در گندم

معرفی ارزش غذایی نهفته در گندم

گندم پر از املاح معدنی است. اگر طالب كسب ویتامین های گوناگون هستید، به سراغ گندم بروید.حریره گندم با شكر و بادام برای خونریزی سینه مفید است.گندم، جلوی سرطان روده را می‌گیرد.

 

تركیبات شیمیایی:

هر چند مواد متشكله گندم در انواع مختلف فرق می كند، ولی بطور متوسط در صد قسمت گندم، مواد زیر دیده می شود:

 
آب
    13.65 درصد
سلولز
    2.53 درصد
نشاسته و دكسترین
    66.77 درصد
مواد قندی
    1.45 درصد
مواد معطر     1.85 درصد
مواد سفیده ای و گلوتن     12.58 درصد
چربی     1.75 درصد

 

 

– ضمنا مقدار كافی املاح معدنی و ویتامین های گوناگون داشته و برای انسان غذای نسبتا كاملی است. علاوه بر مصرف تغذیه ، گندم دارای اثر درمانی بسیار می باشد .

اگر آرد گندم بر روی پوست مالش دهید، التهاب و ورم آنرا از بین می بردو به همین منظور، از قدیم گندم را در تسكین التهاب ، باد سرخ بكار می بردند و برای این منظور با مقداری مواد ضد عفونی كننده همراه می نمودند تا میكرب آنرا نیز از بین ببرد .

در صنعت از آرد گندم نشاسته می گیرند.

 

ضماد سوخته ی گندم با موم و روغن جهت جلای رخسار بی نظیر است

 

گندم چاق كننده و مقوی غرایز جنسی است و بین غذاهایی كه با گندم ساخته می شود، سمنو از همه قوی تر است، پخته گندم با شكر و بادام به صورت حریره ، چنانكه كم كم خورده شود، درمان خونریزی سینه است.

 

ضماد پخته گندم با روغن زیتون جهت فروبردن ورمهای گرم و آب پیاز جهت ورمهای سرد مفید است ، و با آب گشنیز جهت تحلیل ورمهای گرم و خنازیر و غدد مجرب است .

پخته گندم با سكنجبین جهت بثورات آبكی سودمند می باشد.

روغن گندم كه از جوشاندن و پختن گندم در روغن زیتون بدست می آید. جهت رفع قوبا (زخم های جلدی كه منشاء عصبی دارد) مخصوصا قوبای اطفال و همچنین پاك شدن كك و مك و معالجه كچلی و ریزش طبقات شاخی پوست مفید است .

جوشانده سبوس گندم درمان سرفه و زكام های سخت است . جوشانده ی سبوس گندم كه با عسل شیرین شده باشد، بعد از غذا یبوست هایی را كه منشاء آنها تنبلی كبد و تحریكات روده باشد درمان می كند. از سبوس گندم می توان نان سیاه هم تهیه كرد، ولی سنگین بوده ترشی معده را زیاد می كند.

 

 

توضیحات:

مبتلایان به زخم معده -سرطان دستگاه هاضمه و آپاندیس بایستی از سبوس گندم پرهیز نمایند.