پارس ناز پورتال

برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه در دریای خزر

مجموعه : مجله خبری روز
برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه در دریای خزر

ایران و روسیه رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

تأکید بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ‌متوقف نکردن این فعالیت‌ها، برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه در دریای خزر، محکومیت یک زوج ایرانی به اتهام نقض تحریم‌های ایران، پیام وزارت خارجه بحرین به دولت ایران و تأکید مقامات پاکستانی بر اجرایی شدن خط لوله گازی ایران به این کشور در موعد مقرر، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


 

به گزارش «تابناک»، یکی از مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اختصاص دارد. سایت شبکه خبری «راشا تودی» در این زمینه می‌نویسد، با آغاز دوباره فعالیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر، ایران مصمم به پیگیری اهداف هسته‌ای خود است.

این سایت به نقل از فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی می‌نویسد، فعالیت این نیروگاه سه روز پیش، از سر گرفته شده و ایران برنامه‌ای برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود ندارد. عباسی همچنین گفته، تولید سوخت هسته‌ای بر پایه اهداف اعلام شده ایران ادامه می‌یابد و غنی‌سازی مرتبط با تولید سوخت نیز ‌بدون تغییر ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان انرژی اتمی که در روسیه است، دو هدف اصلی برنامه هسته‌ای ایران را تولید برق و همچنین تولید رادیوایزوتوپ‌ها عنوان کرده است.«دیلی استار» لبنان و «آروتز شوا»، دیگر مطبوعاتی هستند که امروز این خبر را مورد توجه قرار داده اند.

 


 

در خبر دیگری از روسیه، خبرگزاری «ریانووستی» از برنامه ایران و روسیه و برای برگزاری رزمایشی مشترک در دریای خزر خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، نیکلای یاکوبوفسکی، معاون فرمانده ناوگان دریای خزر روسیه اعلام کرده، ناوهای ایرانی و روسی در نیمه دوم سال جاری میلادی، رزمایشی مشترک را برگزار خواهند کرد.

وی این خبر را در جریان دیدار با نماینده‌ای از نیروی دریایی ایران اعلام کرده است. ریانووستی می‌نویسد نماینده ایرانی نیز اعلام کرده از فرصت پیش آمده برای شرکت در این رزمایش استقبال می‌کند؛ اما درباره جزییات این موضوع اظهارنظری نکرده است. نخستین رزمایش مشترک ایران و روسیه در دریای خزر، در سال 2009 و با مشارکت نزدیک سی کشتی برگزار شد.

 


 

در مطلبی مربوط به تحریم‌ها، روزنامه «تایمز اسرائیل» از محکومیت یک زوج ایرانی تبار در آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، هیأت منصفه دادگاهی در آمریکا، این زوج را به فریب دولت و تلاش برای نقض تحریم تجاری ایران متهم کرده است.

دکتر حسین لاهیجی و همسر وی، نجمه‌ به «توطئه برای انجام فعالیت‌های پولشویی» نیز متهم هستند. دادستان این دادگاه مدعی شده که این زوج، از طریق شعبه ای از یک مؤسسه خیریه کودکان، مبلغی نزدیک 1.8 میلیون دلار را به ایران انتقال داده اند.

دادستانی اظهار داشته از پولی که این زوج برای کمک به موسسه خیریه مذکور هزینه کرده اند، برای سرمایه‌گذاری در ایران استفاده شده و این امر، ناقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

 


 

در میان دیگر مطالب، روزنامه «گالف دیلی نیوز» بحرین پیام وزیر خارجه این کشور خطاب به دولت ایران را منتشر کرده است؛ بنابراین، در ادامه اظهار امیدواری کشورهای حاشیه خلیج فارس به بهبود روابط با ایران، «شیخ خالد بن احمد آل خلیفه»، وزیر خارجه بحرین نیز ابراز امیدواری کرده «صفحه جدیدی» در روابط این کشور با ایران ورق بخورد. وی ایران را «یک کشور مهم همسایه» خوانده و اظهار داشته، دولت بحرین، منتشر کننده پاسخ مثبت دولت ایران به ابتکار شیخ حمد، پادشاه بحرین است. گالف دیلی نیوز اشاره می‌کند که شیخ حمد پیش از این، انتخاب حسن روحانی را به ریاست جمهوری ایران تبریک گفته بود.

 

 

در پایان، روزنامه «نیوز اینترنشنال» پاکستان بار دیگر از تأکید مقامات پاکستانی بر عملیاتی شدن پروژه خط لوله گازی ایران به این کشور در موعد مقرر خبر داده است. به نوشته این روزنامه، وزارت نفت و منابع گازی پاکستان، روز گذشته اعلام کرده این پروژه بر پایه زمان از پیش اعلام شده، در دسامبر 2014 تکمیل خواهد شد.

این وزارتخانه همچنین اعلام نموده خط لوله گازی ایران به پاکستان، پروژه‌ای مهم است که به برطرف کردن کمبودهای گازی پاکستان یاری می‌رساند. این اعلامیه در جریان جلسه کمیته نفت و منابع گازی پارلمان پاکستان مطرح شده است./تابناک