پارس ناز پورتال

یادداشت خشمگینانه ریچارد دالتون در مورد نفوذ ایران در خاورمیانه

مجموعه : مجله خبری روز
یادداشت خشمگینانه ریچارد دالتون در مورد نفوذ ایران در خاورمیانه

سفیر اسبق انگلیس در ایران: ظهور پارس افسانه ای بیش نیست/نیروی هوایی امارات به تنهایی می تواند تمام نیروی هوایی ایران را به تصرف خود دراورد/با دستیابی ایران به سلاح هسته ای تهران مادام العمر تحریم می شود
ریچارد دالتون سفیر اسبق انگلیس در اکونومیست نوشت: میزان نفوذ ایران نوسان دارد و بالا و پایین می رود. حضور این کشور در عراق به شدت در حال افزایش است و بشار اسد به کمک ایران نیاز دارد. اما در دیگر مناطق ظهور پارس افسانه ای بیش نیست.

ریچارد دالتون سفیر اسبق انگلیس در اکونومیست نوشت: ظهور پارس افسانه ای بیش نیست.

 به گزارش  انتخاب، در یادداشت سفیر انگلیس در ایران طی سال های 2003 تا 2006 آمده است: ایران نمی تواند بر خلیج فارس مسلط شود. شش کشور عرب شورای همکاری خلیج فارس تمایل دارند که در مورد نفوذ ایران در کشورها از جمله در بحرین و یمن مبالغه کنند.

تهران تنها در جنوب لبنان توانایی نمایش قدرت جدی از خود را دارد. مطمئنا، این کشو نفوذ بسیار زیادی در عراق، غزه و سوریه دارد اما این موجب تسط ایران بر خاورمیانه نمی شود.

 

ایران به دنبال تبدیل 20 درصد اورانیوم غنی شده خود به اکسید در جهت استفاده در راکتور تحقیقاتی خود است. همین مسئله باعث می شود که امکان ساخت بمب از طریق این مواد از بین رود. به همین دلیل است که امریکا و اسرائیل آرام نشسته اند و منتظر فصل پاییز برای آغاز دور جدید مذاکرات هستند.

 

در ادامه این نوشته ی دالتون آمدده است: اینکه می گویند با دستیابی ایران به سلاح هسته ای همگان جلوی آنها سر فرود می آورند و تعظیم می کنند، اوهام است.

 

هر عملی عکس العملی دارد و یکی از واکنش ها به دستیابی ایران تسلیحات هسته ای؛ اگر جنگی زودهنگام نباشد تحریم مادام العمر و چتر هسته ای امریکا بر دوستان غرب در منطقه را به دنبال خواهد داشت. در چنین شرایطی ایران به جز بادارندگی به چه قدرت دیگری در نتیجه ی دستیابی به سلاح هسته ای می تواند کسب کند؟

 

در نهایت، این نکته باید ذکر شود که اقتصاد ایران شرایط خوبی ندارد و نیروهای مسلحش به روز نیستند. ایران حداقل تسلیحات زمینی و هوایی را دارد و نفوذ خود را به دلیل بهار عربی و تحریم ها از دست داده است.

 

چند سالی است که ارتش های شورای همکاری خلیج فارس بسیار قدرتمندتر شده است. برخی از کارشناسان معتقدند، نیروی هوایی امارات متحده عربی به تنهایی می تواند تمام نیروی هوایی ایران را به تصرف خود دراورد.

 میزان نفوذ ایران نوسان دارد و بالا و پایین می رود. حضور این کشور در عراق به شدت در حال افزایش است و بشار اسد به کمک ایران نیاز دارد. اما در دیگر مناطق ظهور پارس افسانه ای بیش نیست./انتخاب