پارس ناز پورتال

آشنایی خواص درمانی بلوط

آشنایی خواص درمانی بلوط

بلوط درخت بومی در مناطق معتدله است و در ایران در جنگهای كردستان ،‌لرستان و كهكلویه می روید . ارتفاع این درخت در بعضی نواحی تا 50 متر و قطر تنه آن به 3 متر نیز می رسد . برگهای درخت بلوط پنجه ای و مانند انگشتان دست می باشد . میوه درخت بلوط كه به نام بلوط معروف است مانند فندق بوده و در پیاله ای جای می گیرد

 

 

تركیبات شیمیایی

پوست و برگ درخت بلوط دارای تانن ، قند ، اسید گالیك ، اسید مالیك ، كوئرسین Quercine ، موسیلاژ ، پكتین ،‌رزین و روغن است

 

 

خواص داروئی:

بلوط از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است
خواص میوه بلوط میوه بلوط از قدیم الایام مورد مصرف بوده و از آن به عنوان غذا استفاده می كرده اند . حتی اگر آنرا خشك و در كرده و با در گندم مخلوط می كنند و از آن نان تهیه می نمایند . می توان بلوط را بوداده و سپس آنرا در كرده و از آن چائی تهیه كرد . مقدر مصرف آن یك قاشق چایخوری در یك لیوان آب جوش می باشد .

 

این دم كرده را می توان برای مورد زیر بكار برد . 1.بواسیر را برطرف می كند . 2-اسهال ساده و اسهال خونی را رفع می كند . 3-درد معده و گاز معده را برطرف می كند . 4-برای رفع كم خونی موثر است . 5-نرمی استخوان را درمان می كند . 6- برای تقویت عمومی بدن موثر است . 7-برای معالجه اسهال اطفال ،‌در بلوط را با كاكائو مخلوط كرده و دم كرده آنرا به اطفال می دهند . خواص درخت بلوط برای استفاده از پوست درخت بلوط یم توان آنرا در كرده و با عسل مخلوط كنید و یا اینكه یك قاشق در آنرا در یك لیوان آبجوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم كنید .

 

1- خونریزیها را متوقف می سازد . 2-درمان كننده بواسیر خونی است . 3-خاصیت ضد عفونی درد . 4-ادرار را زیاد می كند . 5-ترشحات زنانه را از بین می برد . مصارف خارجی پوست درخت بلوط برای استفاده خارجی از جوشانده پوست درخت استفاده می شود . بدین منظور باید 15 گرم پوست درخت را در یك لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به آرامی بجوشد تا حجم آن به دو سوم تقلیل یابد . از این جوشانده می توان بعنوان كمپرس استفاده كرد و یا آنرا در وان حمام ریخته ودر آن ساتراحت نمود .

 

1)خون مردگی را درمان می كند . 2)اگزما را از بین می برد. 3)برای درمان بیماریهای پوستی در وان حمام كه در آن جوشانده پوست درخت بلوط را ریخته اید به مدت یكربع ساعت استراحت كنید . 4)اگر واریس درید این قسمتها را با جوشانده پوست بلوط كمپرس كنید . گز علفیدر اثر نیش زدن حشره ای مخصوص به برگ و یا شاخه های درخت بلوط ماده ای به بیرون تراوش می كند كه در اثر مجاورت با هوا سفت شده و به صورت دانه هایی به قطر 2 سانتیمتر بر روی ساقه و یا برگ ظاهر می شود . برای استفاده از گز شاخه های درخت را تكان می دهند تا دانه های گز به زمین بریزد . البته این دانه ها مخلوط با برگ و پوسته درخت است كه باید تمیز شود . گز علفی از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است .

 

برای استفاده طبی از گز علفی می توان آنرا با عسل مخلوط كرد و یا جوشانده آنرا تهیه نمود .( 50 گرم در یك لیتر آب جوش ) خواص گز علفی1)قابض است . 2 ) خونریزیها را متوقف می سازد . 3)مقوی معده است . 4)تقویت كننده دستگاه تنفسی است . 5)سینه را نرم و صدا را صاف می كند . 6)سرفه ها را برطرف می كند . 7)تنگی نفس را درمان می كند. 8)برای معالجه بواسیر گز علفی را با عسل مخلوط كرده و بر روی بواسیر بگذارید . مضرات : مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .