پارس ناز پورتال

پیشنهاد ویژه روزنامه رسالت به روحانی

پیشنهاد ویژه روزنامه رسالت به روحانی

منتجب نیا: منظور روحانی از اعتدال گرایی، همان اصلاحات است
رسول منتجب نیا در بخشی از یادداشتی که امروز در روزنامه اعتماد چاپ شده است نوشت:

در سخنرانی‌های تبلیغاتی و مناظره‌های آقای روحانی ما بحث‌هایی را مشاهده می‌کنیم پیرامون مفهوم اعتدال، مخالفت با خشونت و تنگ‌نظری و تمامیت‌خواهی، مخالفت با فضای بسته، مخالفت با توهین به بزرگان، مخالفت با تبعیض جنسیتی، مخالفت با بی‌توجهی به خواست‌های جوانان و امثال ذلک. به وفور این اظهارات را در سخنان جذاب ایشان که این موج را ایجاد کرد شاهد بودیم. اما چه رابطه‌یی بین اصلاحات و اعتدال وجود دارد؟

 

اصلاحات در برابر حرکت‌های براندازی یا به اصطلاح انقلابی پس از انقلاب است چرا که یک انقلاب کردیم و به دنبال پیروزی انقلاب باید حرکت را ادامه دهیم و اصلاحات را محقق کنیم. دوره، دوره سازندگی و اصلاح امور است.

بنابراین اصلاحات تعبیر دیگری از اعتدالگرایی است چراکه بدترین و خطرناک‌ترین تهدید علیه نظام، حرکت‌های افراط گرایانه تحت عناوینی همچون گروه‌های فشار و حتی تحت عنوان حزب‌اللهی و امثال ذلک بود و اصلاحات در راستای حاکمیت بخشیدن صلاح و شایستگی، عدالت و انصاف و اعتدال و میانه‌روی حرکت می‌کند و در مسیر این هدف مقدس با هرگونه افراط و تفریط مقابله می‌کند.

 

پس اعتدالگرایی یعنی اصلاحات و اصلاحات هم یعنی اعتدالگرایی. همان‌طور که اگر اصولگرایی واقعی را بررسی کنیم یعنی اصلاحات و اصلاحات واقعی یعنی اصولگرایی.

 

مفهوم این سه واژه اعتدالگرایی و اصلاحات و اصولگرایی در یک معنا درهم تنیده شده و لازم و ملزوم هم هستند و به معنای دقیق‌تر هر سه واژه یک مفهوم را می‌رسانند. افراط‌گرایی و تفریط‌گرایی مغایر با اعتدالگرایی و مخالف با اصلاحات و منافی با اصولگرایی است. از این جهت دو قطب سیاسی موجود کشور اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با مشخص ساختن مرز خود از افراط گرایان و تفریط‌گرایان هر دو یک خانواده و دارای یک ریشه و مبنا و یک هدف و مسیر هستند. هرچند از دو مسیر موازی حرکت می‌کنند اما افراطی‌گری بلای جان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خواهد بود، لذا باید مرزها را مشخص کنیم.

 

در خاتمه فهرست وار آثار مثبت و منفی اعتدالگرایی را یادآور می‌شویم؛ آثار مثبت اعتدالگرایی: حاکمیت شایسته‌سالاری، بهره‌گیری از همه نیروهای موجود، انجام تصمیمات و برنامه‌های بجا و شایسته، وجود تضارب افکار در جامعه، وجود صفا و صمیمیت و محبت در جامعه، حفظ حرمت و کرامت همه افراد اجتماع، تحقق وحدت ملی و امید همه‌جانبه به حل مشکلات مختلف اجتماعی، تعامل و همکاری متقابل و سازنده با دولت‌ها و ملت‌های جهان و در نهایت توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور.

 

آثار منفی افراطی‌گری: حاکمیت جهل و نادانی و ناشایستگی، حذف نیروهای کارآمد و لایق، هتک حرمت‌ها وحیثیت‌ها و کرامت انسانها، وجود و گسترش جو تنش و التهاب در افکار عمومی جامعه، فقدان وحدت و دوستی بین افراد، صرف نیروها در جهت دفع دیگران یا دفاع از موضع خویش، وجود تشنج و التهاب در روابط بین‌المللی، افزایش مشکلات گوناگون اجتماعی و در نهایت عقب‌افتادگی کشور و حرکت به قهقرا در زمینه‌های مختلف اجتماعی.

 

امیدواریم همان طور که ملت ما از مفهوم اعتدالگرایی واقعی که همان اصلاحات به معنای حقیقی و همان خط نورانی حضرت امام(ره) است استقبال کردند، دولت محترم بتواند این مفهوم را به معنای واقعی کلمه در سیاست خود در اداره کشور اعمال کند و همه مسوولان نظام بتوانند روح اعتدال و عدالت و انصاف و دوری از افراطی‌گری را در جامعه حکومت ببخشند.

 

 

پیشنهاد ویژه روزنامه رسالت به روحانی: از مجتهدین و فقهای پیرامون‎تان در کابینه استفاده کنید
روزنامه رسالت در بخشی از سرمقاله امروز خود با تیتر«ارتقای تراز فقهی دولت یازدهم» نوشت:

یکی از امتیازات رئیس جمهور منتخب حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی تعلق ایشان به حوزه های علمیه است. این تعلق خاطر و افتخار به فرزند حوزه بودن امیدهای زیادی را به وجود آورده است که دولت یازدهم بر مبنای اصل غیر قابل انکار تجانس ساختار و کارگزار تراز فقهی دولت یازدهم را ارتقا دهد.

به برکت اخلاص، ابتکار، نوآوری و شجاعت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در عرصه نظریه پردازی و نظام سازی و همچنین رهبری های داهیانه حضرت آیت الله خامنه ای در روند تثبیت و قدرت افزایی این نظام سیاسی، جمهوری اسلامی بر اساس یک نظریه و ساختار فقهی پیشرفته و  بی بدیل استوار شده است که اگر کارگزاران آن نیز از جنس این ساختار باشند قدرت، عزت و روند پیشرفت و حرکت رو به جلو این نظام را تسریع می کنند. تجربه 34 سال گذشته نشان داده است که هر گاه بین ساختار و کارگزار فاصله افتاده، کشور دچار خسارات سنگینی شده است.

 

این ضرورت در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی بخصوص در حوزه مسئولیت های اجرایی توسط انقلابیون بیشتر احساس می شد. تصدی پست وزارت کشور توسط یک فقیه و مجتهد عالی قدر یعنی آیت الله مهدوی کنی در دوره بنی صدر ناشی از این دیدگاه بود. اینکه فقیهی با این طنطنه و آوازه فقاهت کارگزار اجرایی نظام اسلامی   می شود به خودی خود گواه حقانیت و عزم راسخ جمهوری اسلامی برای اجرای احکام اسلامی است. چرا که عموم کارگزاران نظام اسلامی در طول ولایت فقیهی که «اَعلم النّاس بِحَلالِ الله و حرامِهِ و جمیع ما یَحتاج الیه النّاس» مجری احکام اسلامی و مدیریت اوضاع جاری جامعه اسلامی هستند.

 

متاسفانه در چند دولت گذشته این ضرورت به بهانه هایی نظیر اینکه دخالت روحانیت در سیاست و اجرا منجر به آن می شود که مردم کمی ها و کاستی ها را به پای اسلام عزیز بنویسند به حاشیه رانده شده است. بهانه ای که هیچ مبنای دینی و عقلی ندارد.

 

اگر چنین بود اصلا چرا ولایت فقیه؟ و اصلا چرا پیامبر اکرم(ص) و حضرت امیر(ع) خود متولی حکومت در جامعه شان شدند؟ از طرفی تجربه به حاشیه راندن روحانیت در سالهای اخیر نشان داد که نه تنها مشکل کارآمدی حل نشد بلکه به دلیل فقدان تقوا،عدالت و اخلاق فردی و اجتماعی در برخی از مسئولین مکلا مشکلات  حاد تری برای کشور به وجود آمد. البته این بدین معنا نیست که هر روحانی واجد ویژگی هایی نظیر تقوا، عدالت، تدبیر و اخلاق است اما به نظر می رسد دانش مذهبی در کنار تعهد دینی باعث می شود “حکمرانی اسلامی” تسهیل و مسیر آن تسطیح شود.

 

از این رو به نظر می رسد دکتر روحانی که خود فرزند حوزه هستند شایسته است با تاکید بر روند اعتدال ضمن کاهش فاصله های به وجود آمده بین دولت و روحانیت با توجه به مجتهدین و فقهایی که پیرامون ایشان هستند و با رئیس جمهور منتخب قرابت فکری و اجرایی دارند تراز فقهی دولت یازدهم ر ا نسبت به دولت های گذشته ارتقا دهد. این مهم در وزارتخانه هایی نظیر کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات و معاونت های مهم رئیس جمهور بیشتر نمود می یابد.

 

کیهان: منظور آقای روحانی از توهین نکردن به دیگران، مرگ بر آمریکا و انگلیس و اسرائیل نیست
در یکی از پیام های ستون خوانندگان روزنامه کیهان آمده است:

به نظر می‌رسد آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشور منظورش از این بیان که نباید به هیچ کشوری توهین شود شعار مرگ بر آمریکا و انگلیس و اسرائیل نیست. چرا که اعلام نفرت از دشمنان جزء آموزه‌های دین اسلام است و همه مسلمانان به ویژه ایرانیان باید روی مواضع دشمن شناسانه خود بایستند.

 

 

درخواست روزنامه دولت: علاقمندان به احمدی نژاد به فرودگاه بیایند

سایت روزنامه ایران نوشت:

جمعی از علاقمندان دولت مهر، اعلام کرده اند که روز سه شنبه، به استقبال دکتر محمود احمدی نژاد در فرودگاه مهرآباد خواهند رفت.

رییس جمهور در آخرین سفر خارجی خود به مسکو رفت و فردا غروب به تهران باز خواهد گشت.

 

به همین مناسبت جمعی از علاقمندان دکتر احمدی نژاد، با ترتیب دادن مراسم استقبال مردمی از ایشان، قصد دارند فردا به فرودگاه مهرآباد بروند.

 

بر اساس اطلاعات به دست آمده، هواپیمای حامل رییس جمهور و هیات همراه، روز سه شنبه ساعت 19:30 دقیقه در فرودگاه مهرآباد به زمین خواهد نشست.

ترتیب دهندگان این برنامه، از دیگر علاقمندان به رییس جمهور خواسته اند در این ساعت به آنان در فرودگاه مهرآباد بپیوندند./خبرآنلاین