پارس ناز پورتال

معرفی ورزش بی نظیر پینگ پنگ

معرفی ورزش  بی نظیر پینگ پنگ

پینگ پنگ، ورزشی انفرادی و بی‌نظیر است که در سطوح قهرمانی به توانایی‌های بالا و دقیق تکنیکی، ظرفیت خوب هوازی، توان بی‌هوازی، عمل و عکس‌العمل‌های سریع، قدرت و سرعت، هماهنگی، انعطاف‌پذیری و چابکی نیاز دارد و با توجه به این عوامل و اندازه‌گیری آنها، می‌توان ب نقاط قوت و ضعف افراد پی‌برد و برای رفع آنها تمریناتی مناسب انتخاب کرد.

 

پینگ پنگ مانند بسیاری ورزش های دیگر احتمالا برای اولین بار با وسایل و تجهیزات ابتدایی و سر هم بندی شده به عنوان یک سرگر می اجتماعی ساده در اواخر قرن نوزدهم در انگلستان بازی می شده است.این بازی که بر گرفته از بازی تنیس قرون وسطایی است با همین نام امروزی ونام های مختلف تجاری همچون گسیما(gosshima,1891) و ویف واف(whiff-waff) همراه با بازی بدمینتون و تنیس روی چمن در اواخر قرن نوزدهم بسیار محبوب بودند و بعد از این که عنوان پینگ پنگ(با پیروی از صدای ایجاد شده از برخورد توپ با میز و راکت با پوست بره تو خالی که در آن زمان متداول بود)توسط می جکس و پسرانش در سال1900 به ثبت رسید این بازی با شور و شوق بسیاری رایج شد.

 

گزارشی که در سال 1903 منتشر شد الزامات جدیدی را در مورد پوشیدن لباس مناسب و پیراهن رسمی برای مردان و زنان چگونگی گرفتن راکت به شیوه ی قلمی(pen holder)و نکات مختصری پیرامون جنس رویه های عاج دار و تاکتیک های مختلف اعلام کرده بود.این بازی به سرعت به ایالات متحده وارد شد و احتمالا اولین وسایل بازی ساخته شده در سال 1887 در آنجا تولید گردید.این بازی در سال های 10-1905 در اروپای مرکزی محبوب بود و قبل از هر تغییر و اصلاحی با تفسیر و شرح ویژه ای به ژاپن معرفی شد که بعد ها از ژاپن به چین و کره گسترش یافت.

 

در طول شصت سال آتی پینگ پنگ به ورزش جهان شمول تبدیل شده و احتمالا چهل میلیون بازیکن رقابتی این بازی را تمرین می کردند و میلیون ها بار به صورت غیر جدی بازی شد.با وجود این خود بازی در اصل روز های ابتدایی آن تغییر چندانی نکرده است اگر چه سریع تر ماهرانه تر و دشوار تر از تنها بیست سال پیش است.

 

 

 

قوانین و مقررات پینگ پنگ

 

تنیس روی میز از ورزشهای با راكت است و به طور معمول در مكانهای سرپوشیده بازی میشود . این ورزش به سرعت عمل زیاد ، دقت ، چابكی ، و واكنش سریع نیاز دارد و می باید هماهنگی كاملی بین مغز و عضلات برقرار باشد و چشم بتواند با تیزبینی بسیار مسیز توپ و شدت ضربه را تعقیب و محاسبه كند . به همین دلایل رشته ورزشی تنیس روی میز از جمله رشته های مورد علاقه جوانان به شمار میرود . بعضی ورزشكاران سایر رشته ها هم برای فع خستگی و كسب آرامش خاطر به آن می پردازند و لذت می برند .

 

 

وسایل بازی :

میز : میز پینگ پنگ به شكل مستطیل به طول 74/2 متر و عرض 52/1 متر است كه از سطح زمین 76 سانتی متر ارتفاع دارد .این میز با یك تور به ارتفاع 25/15 سانتی متر و طول 183 سانتی متر از وسط به دو نیمه تقسیم می شود .سطح میز باید از هر نظر مسطح و صاف باشد و رنگ سبز آن با خطوط سفید خط كشی می شود .

 

میز

 

توپ : توپ مخصوص تنیس روی میز از جنس سلولوئید به وزن 5/2 گرم است .

 

راكت : از چوب است كه رویه آن را با اسفنج ، لاستیك و یا ورقه ای نازك از چوب پنبه می پوشانند .

 

لباس : به طور معمول لباس پینگ پنگ عبارت است از شلوار كوتاه ، پیراهن آستین كوتاه ، كفش و جوراب راحت .

 

 

مقررات بازی :

بازی با سرویس آغاز می شود و هر یك از دو حریف اجازه دارد تا 5 بار سرویس كند . سرویس ها در هر 5 امتیاز تعویض می شود مگر آنكه دو حریف در امتیاز 20 مساوی شونند كه در آن صورت در هر امتیاز سرویس تعویض می شود .

 

بازی در امتیاز 21 به پایان می رسد . اما اگر دو حریف در امتیاز 20 برابر شوند بازی تا زمانی ادامه می یابد كه یكی از آنها بتواند 2 امتیاز از دیگری پیش افتد .هنگام سرویس زدن حتما باید توپ در هوا و در وضعیتی آزاد باشد . به همین دلیل كسی كه سرویس می كند باید توپ را به هوا بیاندازد و آنگاه بزند .

 

برخورد توپ با تور هنگام سرویس خطا محسوب شده نت گفته می شود . طی بازی توپ نباید بیش از یك بار با سطح هر یك از دو طرف میز تماس حاصل كند و پس از برخورد توپ با میز باید حتما به زمین حریف برگردانده شود .در بازیهای دو نفری سرویس همواره از نیمه راست میز خود به طرف نیمه راست میز حریف زده می شود و دو بازیكن باید در هر تغییر سرویس ، تغییر جا بدهند .

 

 

اگر یكی از بازیكنان مرتكب یكی از خطاهای زیر شود یك امتیاز از دست می دهد :

ـ اگر در سرویس زدن اشتباه كند .

ـ اگر نتواند توپ را پیش از آنگه بار دیگر به میز برخورد كند، برگرداند .

ـ اگر دست آزاد خود را به روی میز تكیه دهد .

ـ اگر قبل از آنكه توپ یك بار به میز برخورد كند ، آن را بزند .