پارس ناز پورتال

تذکر های برای تغذیه سالم فرزندان

تذکر های برای تغذیه سالم فرزندان

مسئولیت شما بعنوان پدر یا مادر، تهیه مواد غذایی سالم و بهداشتی برای بچه هایتان است. هر چیز كه در آغاز این كار مشكل است، اما این كار را جزء وظایف روزانه خود درآورید. یعنی زمان صبحانه، نهار، شام و وعده های میان غذا را تعیین كنید، هنگامیكه زمان وعده های غذایی تان را تعیین كنید ، با آرامش بیشتری به صرف غذا می پردازید. اغلب بچه ه در این زمانها خوشحالی بیشتری دارند و در زمان خاصی احساس گرسنگی می كنند. هنگامیكه خانواده یك برنامه منظم غذایی داشته باشد، شما نیز احساس رضایت بیشتری از انجام وظیفه بعنوان پدر و مادر خواهید داشت.

بنابراین منطقی باشید! بچه ها همانطور كه نیاز به زمان تعیین شده برای خواب دارند، نیاز به یك برنامه منظم غذایی هم دارند. روزانه سه وعده غذایی و دو میان وعده را برنامه ریزی كنید! در هر وعده سبزی یا میوه جات مصرف كنید. میوه و سبزیجات بعنوان میان وعده بسیار مناسب هستند.

به جای اینكه به بچه هایتان بعنوان جایزه، غذا بدهید، بیشتر به آنها توجه كنید (آنها را بغل كنید، ببوسید و به آنها لبخند بزنید) و با آنها بازی كنید.

 

 

ایده هایی برای پس انداز پول در جهت سلامتی بیشتر

با نخریدن غذاهای دارای چربی و قند بالا از مصرف انها اجتناب كنید. اجازه دهید شیرینی، نوشابه، چیپس و بیسكویت در مغازه ها باقی بماند و از هزینه آنها اجتناب كنید.

هنگامیكه بچه هایتان تشنه هستند به آنها آب بدهید، آب ارزان و سالم است.

 

 

مقدار غذای بچه های 2 تا 6 ساله:

جیره غذایی مورد نیاز بچه هایتان را به آنها بدهید و بگذارید كه از شما غذای بیشتری بخواهند. در اینجا نمونه هایی از غذای بچه ه ارائه شده است:

 

یک سوم تا یک دوم فنجان veggies سردخانه ای

یك یا دو تكه بزرك كلم بروكلی نیم پز شده

یک دوم فنجان سس گوجه فرنگی

5 تا 7 عدد هویچ پخته شده كوچك

یک دوم فنجان سس سیب

یك عدد نارنگی كوچك

یک سوم تا یک دوم فنجان میوه انگوری تازه یا سردخانه ای

1 فنجان ماست كم چرب یا شیر بدون چربی

یک سوم تا یک دوم فنجان ماكارونی و پنیر، برنج، پاستا یا پوره سیب زمینی

دو اونس همبرگر

یک چهارم فنجان گوشت چرخ شده بوقلمون سرخ شده و برشته شده.

یك یا دو تكه استیك

 


زمان تماشای تلویزیون:

آیا از نغ زدن های فرزندان خود برای خوردن غذاهای شیرین و پرچربی خسته شده اید؟ شاید آنها بیش از حد تحت شرایط آگهی های بازرگانی قرار گرفته اند.

مقدار زمانی را كه فرزندانتان به تماشای تلویزیون می پردازند، كاهش دهید: طناب بازی، لی لی، پیاده روی با سگ، قایم باشك انجام دهید و یا در سالن خانه یك مانع برای بازی درست كنید.

 

 

در خانه غذا بخورید:

بخشی از برنامه داشتن یك خانواده سالم، اختصاص به سپری كردن زمان با تمام اعضای خانواده دارد. غذا خوردن یك خانواده بر سر یك سفره بهترین راه برای ملاقات دیگر اعضای خانواده و گفتگو می باشد.

 

درست كردن و خوردن غذا در خانه نیازمند برنامه ریزی است. پیش از اینكه خرید خود را انجام دهید، لحظه ای بنشینید و برنامه غذایی خود را برای یك هفته تعیین كنید. فهرستی از تمام مواد مورد نیاز برای تهیه غذاهای سالم و متعادل تهیه كنید. هنگامیكه خسته می شوید و دوست دارید هر چه سریعتر غذا بر روی میز حاضر شود، فهرست غذای شما از پیش تعیین شده و تمام مواد مورد نیاز برای شما مهیا است.

 

حتماً همیشه از لبنیات كم چرب یا بدون چربی، میوه و سبزیجات استفاده كنید.

خرید غذای آماده و حاضری از بیرون را محدود كنید (غذاهایی مانند چیپس سیب زمینی و یا انواع شیرینی) غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده معمولاً دارای میزان بالایی كالری و چربی می باشند و همچنین قیمت آنها بالاست. معادل قیمت یك بسته بزرگ چیپس یا یك جعبه شیرینی، می توانید موارد زیر را بخرید:

 

یك كیلو سیب

نیم كیلو موز

نیم كیلو هویج

یك و نیم كیلو سیب زمینی

نیم كیلو فلفل

 

برنامه خود را برای بهتر كردن كیفیت زندگی، ساده كنید. به تیمها، گروهها و درسهایی كه برای شما و بچه هایتان جالب نیستند ، جواب رد بدهید.اگر شما و بچه هایتان احساس می كنید كه تحت فشار هستید، دقت كنید كه حضور فرزندانتان در فعالیتهای سازماندهی شده را فقط به میزان یك بار در هر فصل از مسابقات محدود كنید.

بچه ها با اجرای برنامه های روزانه، پیشرفت می كنند. غذای روزانه، چرت زدن، بازی در محیط بیرون از خانه و داشتن زمان تعیین شده برای خواب می تواند یاعث خوشحالی بچه هایی شود كه خسته از فعالیت روزانه و با گرسنگی شدید در خانه حاضر می شوند.

برای تهیه یك غذای سالم و متعادل در خانه، انواع مختلفی از مواد غذایی را از گروههای متنوع، انتخاب كنید. بچه ها نیاز دارند كه هر روز انواع مختلفی غذا بخورند . از هرم تغذیه USDA برای بچه های كوچك استفاده كنید تا شما را برای انتخاب های درست غذایی راهنمایی كند.

 

 

مشغول كردن بچه ها در تهیه غذا:

یك را آسان برای اینكه بچه ها از غذای جدید بخورند، این است كه از آنها برای تهیه غذا كمك بگیریم. در ذیل نمونه هایی از كارها مناسب با سن بچه ها ارائه می دهیم:

 

بچه های سه ساله می توانند:

روی میز غذاخوری را پاك كنند.

میوه و سبزیجات را بشویند.

كاهو را بشویند و تكه تكه كنند.