پارس ناز پورتال

توصیه های مفید برای برطرف کردن خستگی

توصیه های مفید برای برطرف کردن خستگی

انواع مختلفی از قرص ها و نوشابه های انرژی زا به بازار آمده اند با این ادعا كه قادرند بر احساس خستگی غلبه كنند و سطح انرژی را بالا ببرند ولی اینها راهكارهای موقتی هستند. قرص های انرژی زا اغلب فقط باعث شادی های ناگهانی می شوند و مصرف مداوم آنها تاثیرات سویی روی بدن شما خواهد داشت .

آیا می خواهید راز واقعی كنترل خستگی را بدانید تا برای همیشه آن را متوقف كنید؟پزشكان می گویند برای متوقف ساختن خستگی، لازم است دلایل واقعی را كه باعث خستگی شما می شوند، پیدا كرده و درمان كنید؛ نه اینكه دنبال درمان موقت علایم ناشی از خستگی باشید. با كشف علت واقعی خستگی، شما می توانید یك بار و برای همیشه خستگی خود را درمان و متوقف سازید و از سطح جدید انرژی و تمركز حواس خود لذت ببرید .

تلاش كنید تا عمق تنفستان را افزایش دهید


درست نفس بكشید. اغلب اوقات ما بدون اینكه متوجه باشیم خیلی كوتاه نفس می كشیم و حتی متوجه نمی شویم كه اكسیژن كافی دریافت نمی كنیم. سعی كنید از لباس هایی در خانه استفاده كنید كه راحت باشند تا بتوانید عمیق تنفس كنید . آنها به راحت تر و بهتر خوابیدن نیز كمك می كنند .

سلامت تیروئیدتان را بررسی كنید


اگر طبق برنامه همیشگی به رختخواب می روید ولی برای به خواب رفتن و یا در خواب ماندن مشكل دارید، شاید باید آن را با دكتر متخصص در میان بگذارید . اگر مدت كوتاهی است كه این مشكل را دارید، می تواند علت فیزیكی داشته باشد و حتماً باید تیروئید را چك كنید .بیشتر خانم ها، كم كاری تیروئید دارند ولی نمی دانند. این مشكل، اغلب توسط دكترها نیز فراموش می شود. پس خودتان درخواست آزمایش تیروئید كنید، مخصوصا اگر پوست خشك دارید، وزن اضافه كرده اید و احساس خستگی مفرط می كنید .

اصلاح رژیم غذایی


در بعضی موارد خستگی مزمن ممكن است به علت فقر مواد معدنی باشد. حتی اگر تلاش می كنید كه تغذیه سالم داشته باشید واقعا مشكل است كه تمام مواد مورد نیاز بدن را به اندازه كافی دریافت كنید. اغلب خانم ها به علت كمبود آهن، اكسیژن كافی به سلولهای خونی آنها نمی رسد .
بدوید؛ مخصوصا همراه با دوستانتان فعالیت های بدنی به بالا بردن مقاومت بدن كمك می كند. بدن شما به فعالیت هایی كه باعث بالا بردن مقاومت قلب و شش ها می شود و همچنین به فعالیت هایی كه به شما انرژی می دهد و استرس را از بین می برد، احتیاج دارد .

میزان نگرانی ها را كاهش دهید


كمتر نگران باشید. نگران بودن نه تنها كمكی به حل مشكلات نمی كند بلكه شما را بیمار می كند. اگر در زندگی مشكل غیرقابل حلی دارید كه باعث استرس می شود، شما باید با آن سر و كله بزنید و آن را بپذیرید. كنار گذاشتن مشكلات باعث حل آنها نمی شود و عاقبت از كنترل شما خارج خواهد شد. وقتی به كمك احتیاج دارید، از دیگران كمك بخواهید. اگر می دانید كه باید تغییر كنید، راه هایی را كه می توانید انجام دهید را امتحان كنید. اولین گام را برای آن چه باید انجام دهید، بردارید تا به آنچه می خواهید برسید

چرت بزنید


من به قدرت چرت زدن اعتقاد دارم؛ چرت زدن تنها با بستن چشم ها و احساس آرامش می تواند حتی برای 10 تا 15 دقیقه شما را سرحال كند. به خودتان اجازه استراحت دهید. شما انسان هستید نه یك آدم آهنی. چرت زدن باعث شارژ شدن دوباره مغز می شود و شما را برای كار بیشتر آماده می كند .

خوراكی های انرژی زا بخورید

لیستی از غذاهای انرژی زا وجود دارد كه شما را شاداب می كند: میوه ها و سبزیجاتی مانند مركبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی و اسفناج، نان جو و انواع نان های گندم، لوبیا، فلفل، ماهی سالمون، خشكبار مانند بادام و تخمه آفتابگردان .

آب بنوشید

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید و سطح آب بدن خود را بالا نگه دارید . خیلی از ما به اندازه كافی آب نمی نوشیم و متوجه نمی شویم خستگی مفرط ناشی از پایین آمدن سطح آب بدن است .بدن شما برای فعالیت احتیاج به مایعات دارد. حتی ماشین هم احتیاج به آب دارد؛ پس با آب خوردن موتور بدن خود را تنظیم كنید و ببینید چگونه خستگی از بین می رود .

از تفكر منفی پرهیز كنید


از آدم های منفی دوری كرده یا رابطه خود را با آنها به شدت محدود كنید . شما آدم هایی كه هیچ وقت از زندگی راضی نیستند و هیچ وقت خوشحال نیستند را می شناسید. آنها همیشه شكایت می كنند و می خواهند نظرات شما را بدانند ولی هیچ گاه به آنها گوش نمی دهند و یا از كسانی كه شما را تحقیر یا بسیار انتقاد می كنند، نیز دوری كنید .اینها آدم هایی با نگرش مریض هستند و همیشه شما را خسته می كنند و انرژی شما را كاهش می دهند .

آسوده بخوابید


سیكل تكمیل خواب انسان 90 دقیقه است كه اگر بین این سیكل بیدار شوید، احساس خستگی می كنید به همین علت است كه اگر در طول شب 30:7 بخوابید، بعد از بیدار شدن كمتر احساس خستگی می كنید، تا این كه 8 ساعت بخوابید. همچنین برای داشتن خوابی راحت نباید با معده پر به رختخواب بروید زیرا باعث می شود سخت به خواب روید و همچنین كیفیت خواب شما را نیز از بین می برد.