پارس ناز پورتال

باید ها و نباید های سفرهای خارجی

باید ها و نباید های سفرهای خارجی

هر كدام از ما در خارج از كشور نماینده‌ای برای فرهنگ و تمدن كشورمان ایران هستیم و هر حركتی كه از شما در یك كشور خارجی سر بزند، چه خوب و چه بد به نام ایران و ایرانی ثبت می‌شود. كاملا منطقی است كه در یك كشور خارجی وقتی شما حركتی خوب یا بد انجام می‌دهید، نمی‌گویند فلانی این كار را كرد؛ بلكه می‌گویند یك ایرانی این كار را كرد.‌ همین جمله اهمیت وظیفه‌ای را كه هركدام از ما در كشورهای خارجی داریم، روشن می‌كند.

در اینجا به نكاتی اشاره می‌كنیم كه شاید دانستن آنها سبب شود شما خواسته یا ناخواسته سفیران بدی برای میهن‌مان نباشید.‌ رعایت این نكات در بیشتر موارد از زمان پیش از سفر آغاز می‌شود:

ـ اولین نكته این است كه به هیچ غریبه‌ای اعتماد نكنید، چه خارجی و چه هموطن. به عبارت دیگر ضمن رعایت احترام به همه افراد، از اعتمادكردن به كسانی كه نمی‌شناسید خودداری كنید زیرا این اعتماد بی‌مورد در بیشتر موارد زمینه‌ساز مشكلات و دردسر‌های بعدی برای شما خواهد شد.

ـ قبل از سفر سعی كنید اطلاعاتی ضروری در مورد كشور مقصد به دست آورید. به این منظور می‌توانید از سایت وزارت امور خارجه (www.mfa.gov.ir) استفاده كرده و اطلاعات مفیدی درباره كشور مقصد خود به دست آورید.‌ برای گرفتن ویزا به هیچ‌وجه گذرنامه خود را به دلال‌ها و واسطه‌ها ندهید. یا شخصا مورد مربوط به دریافت ویزای خود را انجام دهید یا از طریق مراكز خدمات مسافرتی مجاز اقدام كنید.

فراموش نكنید در طول سفر به هیچ عنوان گذرنامه خود را به هیچ فرد غیرمرتبطی ندهید و این را بدانید كه تنها پلیس حق خواستن گذرنامه از شما را دارد و هتل مركز اقامت‌تان نیز باید آن را بررسی كرده و پس از تهیه یك فتوكپی از آن در حضور شما، آن را به شما برگرداند.

در فرودگاه به هیچ عنوان مسوولیت بار و چمدان سایر افراد را نپذیرید. از نظر قانون، دارنده چمدان، صاحب آن محسوب می‌شود و متاسفانه بسیاری از سودجویان و قاچاقچیان با سوءاستفاده از حس نوع‌دوستی شما و بیان مطالبی تحت عنوان این چمدان برای فرزند دانشجوی من است یا مادرم با پرواز قبلی رفته و این را جا گذاشته، ممكن است از شما به عنوان حامل موادمخدر استفاده كرده و محموله‌های خود را به مقصد برسانند و طبیعی است كه در صورت ایجاد دردسر برای شما، دستتان به هیچ‌جا بند نیست و از نظر قانون مجرم هستید. گاهی نیز این افراد با وعده پرداخت پول سعی در وسوسه‌كردن شما می‌كنند.‌

ـ‌ در هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد ممكن است افرادی به شما مراجعه كرده و پیشنهاد ارائه خدماتی مانند تهیه هتل، حمل و نقل، راهنمای تور و… كنند.

هیچ دلیلی برای قبول این موضوع وجود ندارد چون كلیه این خدمات را به صورت قانونی و از طریق مراكز مجاز می‌توانید دریافت كنید و در صورت بروز هرگونه مشكل نیز این مراكز در برابر شما و قانون پاسخگو خواهند بود. پس از اعتماد بی‌مورد در این زمینه به افرادی كه نمی‌شناسید جدا خودداری كنید.

ـ مدارك شناسایی، پاسپورت، ویزا و بلیت را در جایی از كیف بگذارید كه دسترسی راحت‌تری به آن دارید. شاید تا وقتی كه به مقصد می‌رسید، مجبور نباشید چند بار آنها را خارج كنید و دوباره سر جایشان بگذارید.

ـ بهتر است پیش از اقدام به سفر، نشانی و شماره تماس سفارت جمهوری اسلامی ایران و كنسولگری‌های وابسته به آن را در كشور مقصد تهیه كرده و به همراه داشته باشید. در خارج از كشور بهترین مرجع حمایت‌كننده و پشتیبان شما، سفارتخانه و كنسولگری‌های كشورتان خواهد بود.