پارس ناز پورتال

قطره آهن را چگونه و از كی به نوزاد بدهیم؟

قطره آهن را چگونه و از كی به نوزاد بدهیم؟

آهن یك ماده معدنی حیاتی است كه تمام كودكان و نوزادان به آن نیاز دارند. نوزادانی كه شیر خشك و غلات مصرف می كنند، به شكل معمولی از این ماده غنی هستند. آهن به افزایش حجم گلبولهای قرمز خون با توجه به رشد نوزاد كمك می كند.
نی نی سایت: آهن یك ماده معدنی حیاتی است كه تمام كودكان و نوزادان به آن نیاز دارند. نوزادانی كه شیر خشك و غلات مصرف می كنند، به شكل معمولی از این ماده غنی هستند. آهن به افزایش حجم گلبولهای قرمز خون با توجه به رشد نوزاد كمك می كند. كمبود بیش از اندازه آهن منجر به كم خونی می شود و در نتیجه آن تولید خون كاهش یافته و اشتها كودك كم می شود.
در حال حاضر غذاهای غنی شده جدید در بازار موجود است. مصرف این غذاها راحت تر از آن است كه تمام آهن مورد نیاز نوزاد و كودك را برای رشد به او بخورانید. در حقیقت اگر نوزاد شما از شیر خشك یا شیر مادر، غلات غنی شده و سرشار از ویتامین و سایر مواد غذایی غنی شده استفاده می كند، مقدار آهن مورد نیاز بدنش را در طول روز دریافت می كند. اگر نگران مقدار به اندازه مصرف آهن در كودك خود هستید، بهتر است بدانید، نوزادان بین 6 و 12 ماه در طول روز به مقداری در حدود 11 میلی گرم ، كودكان  1 تا 3 سال به 7 میلی گرم ، كودكان 4 تا 8 سال به 10 میلی گرم آهن  در یك روز نیاز دارند.
تغذیه با شیر مادر و مصرف قطره آهن

ممكن است شما تصور كنید شیر مادر یك غذای كامل و سرشار از ویتامین های لازم برای نوزاد است. شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد محسوب می شود اما نمی تواند ویتامین دی و آهن را به اندازه كافی در خود داشته باشد. ویتامین دی برای ساخت استخوانهای قوی ضروری بوده و آهن نیز برای سلامتی سلولهای قرمز و رشد مغز لازم است. نوزادان به مواد معدنی برای جلوگیری از فقر آهن و ابتلا به كم خونی نیاز دارند.

از آنجائیكه شیر مادر به اندازه لازم از این دو مواد مغذی برخوردار نیست، دكترها و متخصصین اطفال برای تمام شیرخواران در 4 یا 6 ماهگی مصرف قطره آهن و مكملهای ویتامین دی را به شكل روزانه پیشنهاد می كنند. تجویز آهن به نوزادان قبل از این سن به ندرت اتفاق می افتد. جنین در رحم مادر به اندازه كافی آهن دریافت كرده و برای 4 ماه اول زندگی آهن در بدن او وجود دارد.  پس از این سن ذخیره آهن در او با توجه به این مطلب كه شیر مادر فاقد اندازه لازم آهن است، یك نكته حیاتی به شمار می آید.
نوزادانی كه از شیر خشك تغذیه می كنند
شیر خشك یك غذای غنی شده محسوب می شود و به اندازه كافی حاوی آهن، ویتامین دی و سایر مواد مغذی دیگر است. البته باید از میزان مصرف به اندازه شیرخشك در نوزاد اطمینان حاصل كنید. بهتر است در خصوص مصرف به اندازه شیر خشك در طول روز و تغییر اندازه آن زمانی كه نوزاد خوردن غذاهای جامد را شروع می كند با متخصص نوزاد مشورت كنید.

قطره آهن را چگونه و از كی به نوزاد بدهیم؟
بعضی از مادران از اینكه احتمال رود كه نوزادشان در خوردن قطره با آنها همكاری نكند احساس نگرانی می كنند. بیشتر قطره های ویتامین مخصوص نوزادان طعم دار هستند. بنابراین نوزاد شما مشكلی در خوردن آن ندارد. با آرامش كامل این كار را انجام دهید. هر زمان كه احساس می كنید خودتان و نوزاد راحت تر هستید قطره را به او بخورانید. بعضی از مادران قطره خوراكی را در صبح قبل از آنكه شیر دادن به نوزاد را شروع كنند، می دهند. اگر نوزا را از طریق شیشه شیر تغذیه می كنید بهترین كار این است تا قطره را در شیشه شیر او بچكانید.
چه كودكانی در معرض كم خونی قرار می گیرند


دانستن آنكه چه كودكانی در معرض خطر كم خونی قرار می گیرند، بسیار مهم است:
1) نوزادان نارس، آهن در ماههای آخر از بارداری در بدن ذخیره می شود.
2) نوزادانی كه با وزن كم متولد می شوند هرچند كه نارس نبوده و به موقع به دنیا آمده باشد
3) نوزادانی كه مادران آنها در طول بارداری تغذیه ای ضعیف داشته باشند.
4) نوزادانی كه مادران آنها در طول دوره بارداری دچار دیابت هستند.


نوزادانی كه از شیر خشك یا شیر مادر استفاده می كنند، ذخیره آهن از 4 تا 6 ماهگی به اندازه كافی در بدن آنها باقی می ماند. اما از این سن به بالا كاهش ذخیره آهن شروع می شود. به خاطر داشته باشید زمانی كه آهن در بدن نوزاد ذخیره شد، ممكن است به تدریج تحلیل رود. این مسئله یكدفعه اتفاق نمی افتد. نوزادانی كه در موعد مقرر به دنیا آمده باشند و از سلامتی كامل برخوردار بوده و از شیر خشك تغذیه می كنند به ندرت در خطر ابتلا به فقر آهن و كم خونی قرار می گیرند. در شیر خشك به مقدار كافی آهن یافت می شود. نوزادانی كه  در موعد مقرر به دنیا آمده باشند و از سلامتی كامل برخوردار بوده و از شیر مادر تغذیه می كنند نیز به ندرت مبتلا به كم خونی می شوند به ویژه نوزادانی كه خوردن غذاهای جامد را قبل از 6 ماهگی آغاز نمی كنند.

تغذیه زودتر از موعد نوزادان بوسیله مواد غذایی جامد ممكن است حجم آهن و هموگلوبین خون را در نوزادان به تعویق بیاندازد این مسئله بیشتر اوقات مربوط به نوزادانی می شود كه از شیر مادر تغذیه می كنند. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می كند، تا سن 6 ماهگی تمام آهن مورد نیاز بدن او تامین می شود.

بیشتر نوزادانی كه از طریق شیر مادر تغذیه می كنند به آب، ویتامین ها و آهن اضافه تا 4 یا 6 ماه اول نیاز ندارند. شیر انسان تمام این مایعات و مواد مغذی را فراهم می كند. در سن 6 ماهگی شما باید تغذیه غذاهای مخصوص نوزاد كه شامل آهن است را آغاز كنید. متخصص مخصوص نوزادان ممكن است در صورت نیاز مصرف ویتامین دی و مكمل های آهن را برای نوزاد تجویز كند