پارس ناز پورتال

فرایند مصرف مواد نشاسته ای در ماه رمضان

مجموعه : رژیم و تغذیه
فرایند مصرف مواد نشاسته ای در ماه رمضان

در ماه رمضان، مواد نشاسته ای بیشتر از ماده های قندی مصرف شود؛ چون نشاسته به تدریج وارد خون می شود.

به علت ورود تدریجی مواد نشاسته ای در خون، انسولین سریع ترشح نمی شود و قند خون افت نمی كند البته در مصرف مواد نشاسته ای مانند نان، آرد، برنج، سیب زمینی و ماكارونی نباید افراط كرد.

برخلاف چربی كه سال ها در بدن ذخیره می شود، قند حدود نصف روز در بدن باقی می ماند.

با این حال نباید در مصرف مواد شیرین به ویژه در سحر افراط كرد؛ چون قندهای ساده به سرعت جذب خون و بالا رفتن قند خون را موجب می شوند.

این امر منجر به ترشح انسولین می شود كه افت قند خون را در پی دارد. در نتیجه عوارض عصبی در فرد بروز می كند؛ چرا كه سلولهای عصبی برای تامین انرژی خود به قند و كربوهیدرات نیاز دارند.

تشنگی یكی از عوارض تغذیه ناصحیح در روزهای طولانی ماه رمضان سال جاری است و مایعات مورد نیاز بدن در فاصله افطار تا سحر باید تامین شود كه بهترین آن ها، آب است. این در حالیست كه برخی افراد هنگام افطار و شام، معده خود را با غذا پر می كنند و در نتیجه میل به نوشیدن آب ندارند.

چای باعث دفع آب بدن می شود بنابراین به مقدار زیاد در وعده سحر نباید نوشیده شود چون منجر به احساس تشنگی می شود.

یكی از عوامل مهم در احساس تشنگی مصرف نمك زیاد همراه با غذا است , غذاهای شور باعث تشنگی می شود بنابراین بویژه در وعده سحر از خوردن زیاد آن ها باید خودداری كرد.

گوشت برای دفع از بدن تبدیل به اوره می شود و دفع اوره به مقدار زیادی آب نیاز دارد بنابراین از مصرف زیاد مواد گوشتی در ماه رمضان بویژه در وعده سحر باید اجتناب كرد.

سالاد و سبزی به علت برخورداری از فیبر، مواد نشاسته ای را به تدریج وارد خون می كنند در نتیجه انسولین سریع ترشح نمی شود.

هنگام افطار می توان شیر ولرم با یك یا دو خرما و یا مقدار كمی عسل، پنیر بدون نمك و یكی دو مغز گردو مصرف كرد و حدود یك ساعت بعد شام خورد.

غذاهای پخته ، خوراكی هایی كه مواد آن ها به صورت بخارپز یا آب پز تهیه شده اند و انواع ساندویچ های پخته مانند ساندویچ مرغ، پنیر، گردو، خیار، گوجه فرنگی مفید هستند البته نباید شام را خیلی دیر مصرف كرد؛ چون مانع خوابیدن می شود.

از مصرف غذاهای سرخ كرده در افطار و سحر باید خودداری كرد؛ چون افزایش چربی نامطلوب قند خون را موجب می شود و فشار خون را افزایش می دهد.

خوردن زیاد گوشت قرمز نیز همین پیامدها را دارد. علاوه بر آن برای جلوگیری از یبوست باید مقدار كافی آب نوشید، سالاد و سبزی مصرف كرد و ورزش و پیاده روی نمود.

نزدیك زمان افطار نباید فعالیت فیزیكی انجام داد؛ چون باعث تعریق زیاد شده و احساس ضعف را به دنبال دارد. بنابراین باید یا پیش از ظهر و یا پس از افطار ورزش و پیاده روی كرد.