پارس ناز پورتال

بررسی انواع تنبل ها

بررسی انواع تنبل ها

تنبلی از آن مشكلاتی است كه همه ما با آن دست به گریبان هستیم، عده‌ای از ما می‌توانیم بر آن غلبه كنیم برای همه ما پیش آمده كارهایمان را از امروز به فردا می‌اندازیم. دلایل زیادی هم می‌توانیم برای این تصمیم‌مان بیاوریم. از سردرد گرفته تا مشغله‌های روزانه اما این دلایل فقط به یك نقطه ختم می‌شوند؛ تنبلی! برای اینكه متوجه شوید شما آدم تنبلی هستید یا خیر، تنها كافی است به این سؤال پاسخ دهید: آیا كار نیمه‌تمام دارید؟ اگر جواب‌تان مثبت است به‌طور قطع شما هم جزو انسان‌های تنبلی هستید كه به بهانه‌های مختلف از زیركار فرار می‌كنند.

 

شما جزو كدام دسته از تنبل‌ها هستید؟

اصولا كسانی كه در انجام كارهایشان موفق نمی‌شوند، بهانه‌های زیادی می‌آورند. اولین قدم برای غلبه بر تنبلی، پیدا كردن بهانه‌ای است كه برای فرار از كار می‌تراشید.

 

1. دوست ندارم این كار را انجام بدهم!

بله، بدون‌شك، كاری كه شما از انجام دادنش لذت نمی‌برید، جزو كارهای عقب‌افتاده شماست. اما آیا با گذشت زمان خوشایندتر می‌شود؟ یا برعكس هرقدر شما زمان بیشتری را تلف كنید، وضع بدتر خواهد شد. از آن گذشته وجدان راحتی هم نخواهید داشت. با خودتان صادق باشید، آیا مایل نیستید فردا صبح كه از خواب بیدار شدید خبری از این كار غیرقابل تحمل نباشد؟

 

اگر شما جزو گروه اول بهانه‌های متداول هستید، پس:

شما فردی هستید كه میل به پذیرفتن حقایق ندارد و به قول معروف از شنیدن حرف راست ناراحت می‌شوید. بیشتر در رؤیا زندگی می‌كنید و دوست دارید اصولا همه‌چیز طبق میل شما پیش برود. روحیه حساسی دارید و اهل جنگ و بحث نیستید و به دنبال یك زندگی آرام و بی‌دغدغه هستید.

 

2.حالا حوصله ندارم انجام بدم…

اگر بهانه شما این است، باید به خود ثابت كنید كه بنده، عقیده روحیه و میل خود نیستید. نقطه شروعی مشخص كنید، نفس عمیقی بكشید و شروع كنید. مطمئنا وقتی تصمیم محكم می‌گیرید روحیه شما به كلی تغییر می‌كند. بی‌میلی شما ناشی از كاری كردن نیست، برعكس آن ناشی از كاری نكردن است، بنابراین راه مبارزه با بی‌میلی و بی‌حالی فعال شدن آن است.

 

اگر جزو گروه دوم بهانه‌های متداول هستید، پس:

شما از آن دسته آدم‌هایی هستید كه احتیاج به یك نیروی محركه برای پیشرفت دارد. علاقه زیادی به ایجاد زندگی مشترك ندارید اما زندگی مشترك می‌تواند همان نیروی محركه‌ای باشد كه به آن نیاز دارید. به آینده فكر نمی‌كنید و بیشتر در زمان حال زندگی می‌كنید. خاطرات‌تان را به‌راحتی فراموش می‌كنید، زیاد می‌خوابید و از غذا خوردن لذت می‌برید.

 

3. سرم درد می‌كند

این بهانه ممكن است درست باشد اما به‌جای کنار گذاشتن كار، دلیل سردرد خود را پیدا کنید. اگر سردرد شما ناشی از استرس در ارتباط با فعالیت به‌خصوصی بود، مثلا اگر هربار می‌خواهید كاری را شروع كنید سردرد می‌گیرید، سعی كنید علت اصلی این استرس را بیابید. وقتی فهمیدید كه چرا از انجام این كار به‌خصوص ناراحتید، به جای كنار گذاشتن کار، با آن برخورد كنید. اما فراموش نكنید كه در بسیاری از موارد بهترین راه برخورد با استرس سردرد، روبه‌رو شدن با كار نگران‌كننده است.

 

اگر جزو گروه سوم بهانه‌های متداول هستید، پس:

شما خیلی احساساتی هستید. عاشق رنگ‌های شاد و طبیعت هستید. زندگی ماشینی با روحیات شما خیلی سازگاری ندارد، انسان مهربانی هستید اما باید مراقب باشید تا از مهربانی شما سوء‌استفاده نشود. به اطرافیانتان بیش از حد توجه می‌كنید و این توجه باعث ایجاد نگرانی در شما می‌شود. حضورتان به دیگران آرامش می‌دهد اما خودتان این آرامش را تنها از طبیعت می‌توانید دریافت كنید.

 

4. فعلا سرم شلوغ است

این هم یكی از آن توجیهات بسیار متداول كسانی است كه انجام كارهایشان را به بعد موكول می‌كنند. حتی اگر سرتان به‌راستی هم شلوغ نباشد برای خودتان كار تراشی می‌كنید. ظاهرا خشنودكننده هم هست چون می‌توانید با این توجیهات خود را فریب دهید. در اینگونه مواقع یك سؤال اساسی از خودتان بپرسید: آیا اهمیت كاری كه برای خود تراشیده‌اید بیشتر از اهمیت كاری است كه مدت‌ها نیمه‌تمام رها شده است؟ اگر پاسخ شما مثبت است در این صورت مانعی ندارد اما در بیشتر مواقع این پاسخ منفی است.

 

اگر جزو گروه چهارم بهانه‌های متداول هستید، پس:

خیلی آدم مورداعتماد و كمی هم دم‌دمی مزاج هستید.اطرافیان، شما را انسانی خودخواه می‌نامند اما شما به هیچ‌‌عنوان با این نظر موافق نیستید تا جایی كه بتوانید به دیگران كمك می‌كنید اما به شرطی كه به كارها و برنامه‌ریزی‌تان لطمه‌ای وارد نشود. مدیریت قوی دارید و می‌توانید در آن واحد، چندكار را انجام دهید.

 

5. هنوز فرصت دارم…

بسیار خب، با این حساب شما مشكلی ندارید، كاری دارید كه باید انجام دهید و طبق گفته خودتان فرصت هم دارید، بنابراین می‌توانید به سرعت دلخواه خود كار كنید، نه برده ساعت باشید و نه تابع تقویم، در این صورت پیش اطرافیانتان روسفید می‌شوید مسلما اگر ببینید كار ناخوشایندی را به‌راحتی و به سرعت انجام می‌دهید در مقام تحسین شما برمی‌آیند.

 

اگر شما جزو گروه پنجم بهانه‌های متداول هستید، پس:

ذاتا بدقول هستید و به قول معروف همه كارهایتان را در دقیقه 90 انجام می‌دهید. حس مسئولیت‌‌پذیری دارید اما این حس خیلی پررنگ نیست. انسانی اجتماعی هستید و مورداعتماد. جلب رضایت اطرافیان برایتان اهمیت دارد، اصولا خوش‌لباس هستید، از هیجان خوش‌تان می‌آید و ترجیح می‌دهید زندگی‌تان كمی مهیج باشد اما به‌شرطی كه برایتان ایجاد تنش نكند.

6. دیرتر هم انجام بدهم اتفاقی نمی‌افتد:

احتمالا این مرسوم‌ترین توجیه است. این طرز فكر از اعتمادبه‌نفس شما می‌كاهد و عادت بدی را تقویت می‌كند كه مطمئنا روی حل و فصل سایر مشكلات شما هم تاثیر نامساعد می‌گذارد. از سوی دیگر به یاد داشته باشید كه در بیشتر مواقع دیرتر انجام دادن كارها می‌تواند ارزش کار را از بین ببرد.

 

اگر جزو گروه ششم بهانه‌های متداول هستید، پس:

دركل‌، آدم بی‌توجهی بوده و نسبت به بسیاری مسائل بی‌دقت هستید. این بی‌توجهی ممكن است سلامت شما را هم به خطر بیندازد. اهل ریسك كردن نیستید. فیلم دیدن از تفریحات موردعلاقه شماست. رفیق‌باز هستید، ترجیح می‌دهید در تعطیلات آخر هفته به جای سفر در خانه بنشینید. خانواده‌دوست هستید.

 

7. امروز خیلی دیر شده

این هم بهانه‌ دیگری است تا تنبل‌ها كارهایشان را انجام ندهند. برای اینكه شما را متقاعد كنیم، بهتر است این جمله را به یاد داشته باشید كه هیچ‌كس آنقدر وقت ندارد كه تنها از لحظات ایده‌آل استفاده كند. از همه دقایق عمر باید بهترین استفاده را كرد زیرا به هر صورت گرانبها هستند.

 

اگر شما جزو گروه هفتم بهانه‌های متداول هستید، پس:

ذاتا انسان‌ آرامی هستید و هروقت بخواهید كاری را انجام دهید خیلی وقت و حوصله برای آن صرف می‌كنید. عجول نیستید و اصولا سعی می‌كنید از انجام هر كاری لذت ببرید. كمی وسواس دارید اما این نوع وسواس قابل كنترل است. به نظم علاقه دارید اما برای رسیدن به نظم موردنظرتان كم تلاش می‌كنید.

 

8. خیلی سخت است

اگر به این بهانه دست از كار بكشید واقعا مشكل تنبلی دارید. اما در چنین شرایطی به یاد داشته باشید كه شما پیش از این هم كارهای دشواری را انجام داده‌اید. از آن گذشته آیا اگر حالا این كار را انجام ندهید ساده‌تر می‌شود؟ هرگز اجازه ندهید كه دشواری كار مانع از اقدام شما شود. به هر زحمت كه شده از خود بپرسید با به تاخیر انداختن كار چه نصیب شما می‌شود؟

 

اگر جزو گروه هشتم بهانه‌های متداول هستید پس:

شما انسان راحت‌طلبی هستید. به خوردن غذاهای فست‌فودی علاقه‌مند هستید، وقتی به خرید بروید از اولین مغازه تمام آنچه نیاز دارید را خریداری می‌كنید. سختگیر نبوده و اهل جروبحث كردن با اطرافیان‌تان نیستید. خوش‌سلیقه و به انجام كارهای هنری علاقه‌مند هستید. از طرفداران زندگی مدرن هستید و از تكنولوژی استقبال می‌كنید.

 

9. نمی‌دانم از كجا شروع كنم؟

گاهی اوقات كارهایی كه نیمه‌تمام رها شده‌اند به‌قدری زیاد هستند كه نمی‌دانید از كجا باید شروع كرد و به بهانه اینكه نمی‌توانید در این مورد تصمیم بگیرید از انجام آن طفره می‌روید. باید سعی كنید كارتان را به اجزای كوچك‌تر تقسیم كنید و یك به یك آنها را انجام دهید. این را به خاطر داشته باشید كه نه تنها شما، بلكه هیچ كسی قادر نیست كارهای تلمبار شده را یك جا و با هم انجام دهد.

 

اگر جزو گروه نهم بهانه‌های متداول هستید، پس:

شما كمی فراموشكار هستید اما این مشكل خیلی جدی نیست. خوشفكر هستید و همه‌چیز را در ذهن خودتان دسته‌بندی می‌كنید. هم اهل خانواده هستید و هم دوستان زیادی در اطرافتان دارید اما این دو گروه هیچ‌وقت با هم یكی نمی‌شوند. دركل روابطی تعریف شده دارید. از انجام بازی‌های فكری لذت می‌برید. خیلی از مكان‌های تفریحی شلوغ خوش‌تان نمی‌آید اما گذراندن تعطیلات دركنار اعضای خانواده از علایق شماست.

 

10. اول كمی‌ غذا می‌خورم بعد شروع می‌كنم

این كار اشتباهی است، شما می‌خواهید به اصطلاح گرسنگی‌تان را برطرف كنید اما درحقیقت وضع را از آنچه بوده خراب‌تر می‌كنید. باید سعی كنید وعده غذایی یا تنقلاتی را كه قصد خوردن آن را دارید به بعد از كار ناتمام‌تان موكول كنید. در غیر این صورت مطمئنا بعد از رفع گرسنگی‌تان احتیاج به استراحت خواهید داشت و اگر همین‌طور پیش بروید كار به جایی خواهد رسید كه امروز هم كار نیمه‌تمام‌تان را انجام نخواهید داد.

 

اگر جزو گروه دهم بهانه‌های متداول هستید، پس:

خوابیدن برای شما یكی از لذت‌های زندگی است. دركل انسانی هستید كه تفریحات را خیلی دوست دارد و برای آن برنامه‌ریزی می‌كند. از نظر اخلاقی تاحدودی به سنت‌ها پایبند هستید اما آنها را به چشم قوانین نگاه نمی‌كنید. اهل ریسك كردن هستید و دوست دارید زندگی‌تان كاملا مهیج باشد.

 

11. تلویزیون برنامه جالبی دارد

خیلی‌ها اعتقاد دارند كه تلویزیون وسیله‌ای برای تلف كردن وقت است كه البته ممكن است شما با این گفته موافق نباشید اما لحظه‌ای با خودتان صادق باشید، جانبدارانه راجع به تلویزیون (این پدیده محبوب) قضاوت نكنید، در این صورت خواهید دید كه تلویزیون مسئول بسیاری از كارهای ناتمام مانده و مسئول بسیاری از تنبلی‌هاست.

 

اگر جزو گروه یازدهم بهانه‌های متداول هستید، پس:

خصلت ماجراجو بودن از بارزترین ویژگی‌های شماست. البته توجه داشته باشید كه حس كنجكاوی در شما باعث بروز این خصوصیت شده است. عاشق سفر كردن هستید و كمی هم بی‌احتیاط. زیاد به سلامت جسم‌تان اهمیت نمی‌دهید اما از روحیه خوب و شادی برخوردارید و این شادی و انرژی را می‌توانید به‌راحتی به اطرافیان‌تان منتقل كنید.

 

12. تا خواستم شروع كنم تلفن زنگ خورد

احتمال وقوع این اتفاق به حدی ضعیف است كه باورش مشكل خواهد بود، بنابراین در بیشتر مواقع شما منتظر تماس می‌شوید و اگر هم كسی با شما تماس نگیرد مطمئنا دلیل دیگری را جایگزین ‌آن خواهید كرد. این بهانه‌ای نیست كه شما بتوانید با عنوان كردنش كسی را قانع كنید و از زیر كارتان فرار كنید. حتی اگر در مواقعی چنین شرایطی هم پیش بیاید به‌راحتی می‌توانید با جواب ندادن به تلفن این مشكل‌تان را حل كنید.

 

اگر جزو گروه دوازدهم بهانه‌های متداول هستید، پس:

شما فردی منفعت‌طلب هستید و به دنبال آرامش و آسایش اما برای به‌دست آوردن آن كوچك‌ترین تلاشی انجام نمی‌دهید. به‌دنبال مادیات هستید و پول در زندگی‌تان نقش مهمی را ایفا می‌كند. دوستان زیادی دارید اما با هیچ‌كدام صمیمی نیستید. زود عصبانی می‌شوید اما قلبی مهربان دارید. عكس‌العمل شما در برابر مسائل پیش آمده بیش از حد و كمی با اغراق است.

منبع:مجله زندگی ایده آل