پارس ناز پورتال

نکات کاربردی برای چیدمان خانه

مجموعه : دکوراسیون
نکات کاربردی برای چیدمان خانه
 
با توجه به چند نکته کوچک در طراحی داخلی منزل که بیشتر جنبه بصری دارد میتوانیم فضای مرده را زنده تر و آپارتمان را دلباز تر نماییم.

 

 

– انتخاب رنگ دیوارها:

 

انتخاب رنگ مناسب در طراحی داخلی منزل برای فضای آپارتمانی به خصوص آپارتمان های با متراژ کم بسیار مهم است. رنگها از نظر درخشندگی و شفافیت انواع مختلف دارند که بهترین انتخاب، انتخاب رنگ های روشن با درخشندگی و شفافیت زیاد است.

اصولا انتخاب رنگهای روشن در طراحی داخلی منزل باعث می شوند که فضا بزرگ تر به نظر آید و هر چه شفافیت و درخشندگی آن بیشتر باشد به دلیل انعکاس نور فضا زنده تر به نظر می آید.

یکی از رنگ های مناسب برای طراحی داخلی آپارتمان رنگ استخوانی روشن است، که علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی با بیشتر رنگ های وسایل منزل همنشینی دارد و کمپوزیسیون مناسبی را ایجاد می نماید. جهت ایجاد تنوع در رنگ می توانید در قسمت دیوار اپن آشپزخانه از مصالح سنگی با رنگ های متنوع استفاده نمایید.

 

٢-انتخاب کفپوش:

یکی دیگر از موادری که در طراحی داخلی منزل باید به آن توجه کنید کفپوش است.برای پوشش کف آپارتمان از مصالح گوناگونی می توان بهره گرفت. (از جمله سرامیک ها ، پارکت های طرح چوب ، موکت و …) اگر قصد تعویض کفپوش ساختمان را داشته باشید، در صورت استفاده از سرامیک می بایست در انتخاب رنگ آن دقت زیادی شود، زیرا استفاده از رنگ های تیره در کف، فضا را فشرده تر نشان می دهد.

معمولا استفاده از رنگ های بسیار روشن در طراحی داخلی منزل برای کفپوش مثل رنگ سفید نیز معایبی به همراه دارند، یکی از معایب آن یکدست شدن فضا است که جهت برطرف کردن یکدستی آن می توان از یک قالیچه در زیر میز مبل استفاده کرد. یا اینکه در میان سرامیک ها طرح هایی با رنگ های متفاوت را به کار گرفت.در صورت استفاده از پارکت نیز می بایست نکات گفته شده را رعایت نمود و رنگ های روشن طرح چوب راانتخاب کرد.

 
 

٣- انتخاب مبلمان و نحوه قرار گیری:

یکی از نکاتی که در طراحی داخلی منزل باید به آن توجه کرد انتخاب مبلمان و نحوه قرارگیری آنهاست.انتخاب رنگ مبل اختیاری است اما استفاده از رنگ هایی مثل کرم روشن و یا حتی سفید به زنده تر کردن فضا کمک بیشتری می نماید و فضا بزرگ تر به نظر می آید.در مورد انتخاب طرح مبل بهتر است حتی المقدور مبل هایی با اشکال هندسی صلب و یا بدون منحنی انتخاب شود.در مورد نحوه چیدمان آن بهتر است مبل ها را تقریبا چسبیده به دیوار ها قرار داد علت انتخاب شکل بدون  منحنی نیز این است که مبل ها در کنار دیوار صاف ترکیب مناسب تری را ایجاد نمایند.حتی المقدور سعی کنید وسایل خانه را نزدیک به دیوارها قرار دهید تا از هدر رفتن کوچک ترین فضاها نیز جلوگیری شود.اگر در جلوی پنجره ها از پرده های پارچه ای استفاده می کنید بهتر است رنگ آنها نیز روشن انتخاب شود.

 

٤- نورپردازی:

نور نیز نقش مهمی را در زنده کردن فضا و طراحی  داخلی منزل به عهده دارد.استفاده از نور مناسب و یکنواخت در طراحی داخلی منزل خفگی محیط را از بین می برد، البته استفاده از نور طبیعی بسیار مناسب تر است. در صورت ضعیف بودن نور طبیعی کمبود آن را با به کارگیری نور مصنوعی جبران نمایید.حتی المقدور از پرده های عمودی یا کرکره ای استفاده نکنید، زیرا از ورود نور خورشید به داخل تا میزان زیادی جلوگیری می نمایند.پرده های پارچه ای یا توری بهترین انتخاب برای پنجره های آپارتمان محسوب می شوند. زیرا نور را به خوبی از خود عبور می دهند.استفاده از نور پردازی موضعی بر روی قاب ها و … نیز باعث تحرک و ایجاد حرکت در فضا و زیبا ساختن طراحی داخلی منزل می شود می شود.

 


نورپردازی در آشپزخانه، حمام و هال ورودی :

یکی از نکات مهم در طراحی داخلی منزل توجه به نورپردازی در آشپزخانه است.در بخش هایی از آشپزخانه که اغلب محل انجام کار محسوب می شود به نور کافی نیاز داریم. مانند سطح روی اجاق گاز، سینک ظرف شویی و سطوح روی کابینت ها که برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.علاوه بر نیاز به روشنایی در این اماکن، فضای کلی آشپزخانه نیز باید از نور کافی برخوردار باشد. اگر آشپزخانه محل صرف غذا نیز هست استفاده از چراغ های سقفی که ارتفاع شان قابل تنظیم است درست در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن کنند و در مواقعی که از میز استفاده نمی شود فضای کلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند.ترجیحاً هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها بعضی از کابینت ها با درهای شیشه ای و به صورت ویترین ساخته شده اند این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گاز هستند توسط چراغ هواکش تأمین واگر هواکش مجهز به چراغ نیست از یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود.همچنین بالای سینک ظرفشویی نیز به یک چراغ نیاز تا شب هنگام نور کافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم کند.

برای تأمین نور کافی در سطح روی کابینت ها از چراغ های مهتابی در زیر کابینت ها دیواری نصب می شود و بی آنکه دیده شوند و موجب آزار چشم باشند نور کافی را بر سطح روی کابینت ها می تابانند. چنانچه کابینت های زمینی عمیق باشند و نور محیط به اندازه کافی درون آنها را روشن نکند برای دسترسی راحت به وسایل داخل این نوع کابینت ها می توان چراغ های کوچکی در آنها نصب کرد که با کلیدهای اتوماتیک کنترل شوند و با باز و بسته شدن در کابینت ها روشن و خاموش شوند.

نورپردازی در طراحی داخلی فضای حمام و دستشویی از اهمیت کمتری برخوردار است،حمام و دستشویی علاوه بر چراغ های سقفی که برای تأمین روشنایی محیط به یک چراغ دیواری در بالای آینه نیازدارند. برای این منظور از چراغ های فلوئورسنت استفاده نکنید زیرا نور این چراغ ها موجب تغییر برخی از رنگ ها شده و تصویر شما را با رنگ های غیرواقعی در آینه منعکس می کنند.

نورپردازی قسمت های مختلف خانه، هال ورودی، راهروها و راه پله ها این اماکن باید از نور فراوان برخوردار باشند به خصوص راه پله ها. در اینجا ایمنی مهم تر از زیبایی است و بهترین روش نورپردازی روشن کردن مسیر حرکت و سطح روی پلکان با چراغ هایی است که به دیوار نصب می شوند و نور را به طرف پایین می تابانند. استفاده از چراغ های دیواری کار تعویض لامپ را نیز ساده تر می کند.

آنچه تاکنون بیان شد در جهت تأمین نور کافی و روشنایی لازم برای انجام فعالیت های گوناگون در هر یک از اتاق ها بود؛ اما نورپردازی می تواند در جهت زیباسازی و جلب توجه بیننده به سوی اشیای تزئینی و ویژگی های زیبای یک اتاق نیز باشد.

 

برای این منظور بهترین انتخاب چراغ های قابل تنظیمی هستند که به صورت تک، دوتایی و سه تایی در بازار موجودند و پس از نصب در یک نقطه از دیوار می توان هر یک از آنها را به سمت دلخواه تنظیم کرد به صورتی که محل مورد نظر ما را روشن کند. نور این چراغ ها را می توان به راحتی بر روی یک دیوار، یک تابلو و یا یک مجسمه دلخواه تنظیم کرد و یا حتی بخشی خاص از اتاق (مانند محل قرارگیری شومینه و یا یک آرک در سقف) را به وسیله آنها روشن کرد.

 

طبقات داخل کابینت های در شیشه ای را نیز می توان با استفاده از روش های گوناگون روشنایی بخشید.

اما یکی از بهترین راه ها نصب چراغ های کوچک در زیر هر یک از طبقات، و یا در مواقعی که طبقات شیشه ای هستند نصب یک لامپ در قسمت بالا و یا پایین کابینت است.

 

٥- استفاده از طبیعت:

در ساختمان های حیاط دار کمبود طبیعت به وسیله ایجاد باغچه در کناره های حیاط جبران می شود .اما برای جبران آن در طراحی داخلی آپارتمان می توان از گلدان های کوچک که در گوشه های فضا قرار می گیرند استفاده کرد.سعی کنید گلدان ها را در کنار پنجره ها و یا تا جایی که امکان دارد در کنج دیو ارها قرار دهید، زیرا معمولا گوشه دیوار ها بدون استفاده می مانند.در نتیجه سعی کنید تا جایی که امکان دارد از رنگ های روشن در طراحی داخلی منزل استفاده کنید.شاید این سئوال برایتان پیش آید که به کارگیری این همه رنگ روشن فضا را یکنواخت و سرد نمی کند؟ در جواب باید گفت که این هنر شماست که با استفاده از قاب ها و وسایل تزیینی کوچک با رنگ بندی متنوع طراحی داخلی منزل تان را جذاب تر نمایید