پارس ناز پورتال

داشتن یک چیدمان صحیح و جذاب

مجموعه : دکوراسیون
داشتن یک  چیدمان صحیح و جذاب

برای اینکه چیدمانی صحیح و جذاب داشته باشید باید علاوه بر درنظر گرفتن سلیقه و علاقه مندی های خود، سبک و ساختار فضای موجود را نیز درنظر بگیرید تا در نهایت با انتخابی مناسب، زیبایی را به فضای منزل تان هدیه دهید. رعایت نکات زیر به شما کمک می کند تا چیدمانی اصولی با درنظر گرفتن همه جوانب و نیز متناسب با ساختار فضا داشته باشید.

 

 

● تعادل فضا

تعادل یکی از اصول دکوراسیون به شمار می رود که باید ضمن چیدمان به آن توجه شود. تعادل با در نظرگرفتن نکات متعددی در نحوه چیدمان به وجود می آید. در سبک های کلاسیک، تعادل باید همراه با تقارن صورت گیرد. یعنی تمام عناصر در فضای کلاسیک با قاعده و قانون چیده می شوند؛ ولی در سبک مدرن احتیاجی به تعادل نداریم و می توانید بدون درنظر گرفتن تعادل بصری، یک فضای مدرن را چیدمان کنید.

برای مثال: در یک اتاق غیرمتعادل که شومینه در کنج و پنجره ای کنار آن قرار دارد، چیدمان به شیوه رسمی بسیار دشوار است؛ چرا که در یک فضای رسمی یا کلاسیک ما احتیاج به یک مرکز داریم تا بقیه عناصر قرینه در دو طرف آن چیده شوند. در چنین فضایی شما می توانید بدون درنظر گرفتن تعادل، چیدمان مدرن داشته باشید.

بنابراین چیدمان در فضایی متعادل که شومینه در میان دیوار و دو پنجره در دو سمت آن قرار دارد ساده تر انجام می شود. به دلیل مرکز قرار گرفتن شومینه می توانید در دو طرف آن چیدمانی متعادل به سبک کلاسیک داشته باشید.

 

 

● ارتفاع سقف

 

بلندی و ارتفاع سقف نیز از جمله عواملی است که بر نحوه چیدمان و انتخاب عناصر در یک فضا تاثیرگذار است. هر چه سقف بلندتر باشد شما می توانید راحت تر عناصری به سبک کلاسیک در آن بچینید. البته یک سقف کوتاه با ارتفاع کمتر از حد معمول، احساس گرما و صمیمیتی در فضا به وجود می آورد که برای بسیاری دلچسب و دلنشین است. چنین فضایی به راحتی با یک چیدمان مدرن منطبق می شود، این فضا با چیدمانی کلاسیک که نیازمند به کار بردن مبلمانی با خطوط عمودی (بیشتر) است مغایرت دارد.

توجه: در شماره های پیشین به این نکته اشاره کردیم که خطوط عمودی با ایجاد ارتفاع به فضا شکوه و عظمت می بخشند.

 

 

● شکل فضا

بسته به شکل هندسی هرفضا می توانید سبک های مختلفی در آن چیدمان کنید. هر فضا ممکن است باریک و دراز، گرد و چند ضلعی یا مربع باشد.

فضای باریک و مستطیل شکل، آمادگی این را دارد که چیدمانی به سبک کلاسیک را به بهترین وجه در آن تجربه کنید. این فضا برای چیدن میز ناهارخوری بهترین گزینه است، در صورتی که چیدن مبلمانی چون کاناپه و میز و صندلی در این فضا، آن را تنگ و غیرکاربردی می کند.

یک فضای گرد یا چند ضلعی به طور طبیعی احساس گرما و صمیمیت بیشتری نسبت به یک فضای مستطیل شکل به کاربر القا می کند و به راحتی خود را با تمامی چیدمان ها مخصوصا مدرن تطبیق می دهد.

در یک فضای مربع شکل چیدمان راحت تر از دو شکل دیگر انجام می شود. شما می توانید بسته به سلیقه، هر دو صورت سبک کلاسیک و مدرن را در فضای مربع شکل ایجاد کنید.

 

 

● پنجره ها

در کنار سایر مبلمان، فرم و شکل پنجره ها هم تاثیر زیادی برفضا می گذارد. پنجره ها با قاب کردن نمایی از بیرون، عناصری مهم در ساختار فضا به شمار می روند. البته فرم و شکل پنجره ها را می توان با نصب پرده پوشاند یا اصلاح کرد. اما به طور کلی طرح های مختلف پنجره، پرده های خاص خود را می طلبند.

برای مثال پنجر ه های معمولی که به داخل یا خارج باز می شوند و همچنین پنجره هایی که قسمت بالایی آنها هلالی است، با مبلمان کلاسیک هماهنگی دارند، پس بهتر است پوششی که برای آنها انتخاب می شود نیز طرح و مدلی کلاسیک داشته باشد. البته پنجره های هلالی را می توان با سبک های مدرن نیز هماهنگ کرد.

بهتر است پنجره هایی که به داخل باز می شوند با پرده های ساده تزئین شوند؛ چرا که پرده های چند لایه به هنگام استفاده، کاربر را دچار دردسر می کنند.

پنجره های کشویی: برای این پنجره ها، پرده های چند لایه و همچنین پرده های مدرنی چون رومن مناسب ترند ضمن اینکه با هر سبکی هماهنگ می شوند.

 

 

● ساختارهای کاربردی و تزئینی

ویترین هایی که در فضای داخلی استفاده می شوند، بسته به متریال کار شده در آن (که معمولا چوب است) در نشان دادن سبک انتخابی شما بسیار موثر است.

از این نوع ویترین ها می توان به کتابخانه ها اشاره کرد که معمولا فضایی دلنشین و راحت فراهم می کنند و به شما این اجازه را می دهند تا با دست بازتری به سراغ رنگ ها، پارچه ها و مبلمان بروید و فضای گرم و دوستانه ای ایجاد کنید. البته این را به یاد داشته باشید که این المان دکوراتیو در هر دو سبک مدرن و کلاسیک استفاده می شود. پس در انتخاب آن به سبک فضای خود بسیار دقت کنید.

 

 

● لوازم دائمی و غیر قابل حرکت

 

انواع رادیاتورها، بخاری های دیواری، شومینه ها و لوازمی از این قبیل که غیر قابل حرکت هستند، بر حالت فضا اثر می گذارند.

یک رادیاتور قدیمی قاعدتا با سبکی مانند مدرن هماهنگ نمی شود؛ بنابراین اگر تعویض آنها برایتان پرهزینه و دشوار است، می توانید آنها را مطابق با سبک فضا کاور کنید یا با رنگ و مواد تغییر دهید.

 

منبع :  مجله منزل