پارس ناز پورتال

ماهی خوش خنده (عکس)

ماهی خوش خنده (عکس)
اکسولوتل(Axolotl) جالب ترین ماهی دنیا که دست و پا دارد و میخندد، مخلوق کوچک و ناشناخته که محبوبیت زیادی بعنوان یک حیوان خانگی دارد. به گزارش ایران ناز این حیوان به "ماهی راه رونده مکزیکی" مشهور است، اکسولوتل همانند قورباغه و وزغ واقعا دوزیست است.
 
معمولا تولید مثل دوزیستان با تولید تخم و تبدیل تخم به لارو و بعد بالغ شدن همراه است درحالی که اکسولوتل در تمامی عمرش لارو باقی میماند و اگر رشد کند بالغ نمیشود. اکسولوتل خویشاوندی نزدیکی با سمندر مکزیکی دارد، سمندر در جزیره زندگی میکند اما اکسولوتل کاملا وابسته به آب می باشد. هردو آنها دارای شش میباشند اما تنفس اصلی آنها بیشتر از آبشش است که در طول بدن و در میان پوستشان قرار دارد.

اکسولوتل فقط هر دو یا سه روز یکبار نیاز به غذا دارد. غذای آنها تشکیل شده از بچه قورباغه(لارو قورباغه)، حشره نرم، کرم و ماهیان کوچک همچنین گوشت خام چرخ کرده را نیز میتوانند بخورند. آکواریومی که شامل اکسولوتل باشد باید حداقل 15 تا 20 سانتیمتر عمق و بین 14 تا 20 درجه سانتیگراد دما داشته باشد. هیچ ماهی دیگری نباید در آکواریوم باشد چون از طرف اکسولوتل مورد حمله قرار گرفته، خورده یا زخمی میشود،
 
همچنین اگر تعداد زیادی اکسولوتل در تانک باشد حتما با هم درگیر میشوند. خوش شانس! اگر شما یک اکسولوتل دارید که پایش را از دست داده است نگران نباشید چون دوباره پایش رشد میکند! اکسولوتل در ترمیم اعضاء بدنش در بین مخلوقات معروف است، آنها میتوانند قسمتهای آسیب دیده بدنشان را احیا کنند یا در صورت قطع شدن آن اعضاء دوباره آنرا اضافه کنند.
 
دم، پوست و هر عضو عمده بدنشان مثل قلب، جگر و کلیه قابل ترمیم یا اضافه شدن است. اکسولوتل بیشتر طوسی و قهوه ای است ولی به رنگهای طلایی آلبینو (طلایی شفاف)، سفید شفاف، سیاه شفاف و خالدار نیز یافت میشود. اکسولوتل میتواند بین 20 تا 40 سانتیمتر رشد کرده همچنین بین 10 تا 15 سال عمر کند.


ماهی خوش خنده (عکس)
 

ماهی خوش خنده (عکس)
 

ماهی خوش خنده (عکس)