پارس ناز پورتال

تاریخچه هیوندای آوانته

تاریخچه هیوندای آوانته

تاریخچه:

الانترا یا نامی که در کره جنوبی، مالزی و ایران به آن شهرت دارد، خودویی در کلاس “سی” است و از دهه ۹۰ در سبد محصولات کمپانی هیوندای قرار گرفت. امروزه این مدل مورد توجه بخش بزرگی از بازار قرار دارد تا جایی که در سال ۲۰۱۱ عنوان خودروی سال آمریکای شمالی را از آن خود کرد و هم اکنون مدل های کوپه GT و استیشن (آی ۳۰) آن به بازار آمده است. از رقبای الانترا می توان به هوندا آکورد، شورلت کروز، مزدا۳، فولکس جتا و … اشاره کرد که در سال های اخیر همگی مغلوب رقیب نسبتاً جوان خود شده اند.مدل مورد بررسی موجود در ایران بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ روی خط تولید سایت کره قرار داشت و از سال ۸۴ تا ۹۱ توسط شرکت خودروسازان راین و تحت لیسانس هیوندای مونتاژ می شد. به جرات می توان گفت آوانته بهترین انتخاب کرمان موتور بوده است.

نمای خارجی:


در نگاه اول خودرویی نه چندان زیبا به نظر می رسد. در حالی که اگر به آن نزدیک شوید و به دقت به ریزه کاری های موجود در طراحی بدنه آن، از خط جانبی بدنه گرفته تا کاپوت کشیده آن بیندازید تا حدی نظرتان عوض خواهد شد. البته هرگز نمای خودرویی مثل مزدا ۳مدل ۲۰۰۹ را با آوانته ۲۰۰۳ قیاس نکنید (نگاهی به آوانته ۲۰۱۱ بیندازید!).

نمای داخلی:


هماهنگی خاصی بین نمای داخلی و خارجی این خودرو برقرار است و عنصر سادگی و پرهیز از شلوغی در جلو داشبورد کاملاً مدنظر طراح بوده است. در واقع داخل و خارج آوانته نمایشگر یک خودروی خانوادگی و نه اسپرت است.
صندلی ها با روکش پارچه ای برای سفرهای طولانی مدت کاملاً شما را حمایت می کنند. فضای پای سرنشینان عقب، در این کلاس خودرویی، عالی است و سرنشینان عقب بیش از راننده از سواری لذت می برند. وضعیت ارگونومی ادوات روی داشبود مورد قبول است. دریچه های تهویه برای قسمت عقب در زیر صندلی های جلو نصب شده اند. از دیگر امکانات کابین می توان به تورهای نگهدارنده پشت صندلی ها، کنسول جلو و عقب، جالیوانی دو عدد در جلو و دو عدد در عقب، گیره آویز و داکت خنک کننده درون داشبورد که هماهنگ با کولر است، نام برد. همین امکانات پیش پا افتاده گاهی بسیار کاربردی می شوند.
سیستم تهویه خودرو دستی است، اما بسیار عالی عمل می کند و از این نظر جای هیچ گونه بحثی باقی نمی گذارد. فضای صندوق بار برای یک خانواده ۵ نفره هم کاملا کافی به نظر می رسد. در کل در این کلاس خودرویی، حداقل در میان خودروهای موجود در ایران، هیچ رقیبی چنین کابین راحت و جاداری ندارد.

موتور و سیستم انتقال قدرت:


آوانته دارای موتور نسل بتا با حجم ۱۹۷۵ سی سی، دو میل سوپاپ و ۱۶ سوپاپ است. موتوری که با تغییراتی اندک بر روی مدل آی ۳۰ قرار دارد. قدرت موتور ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن ۱۸۶ نیوتون متر است. دو نوع گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۴ سرعته برای آن قابل سفارش است. هیجان انگیزترین قسمت اینجاست، پشت فرمان آوانته می توان در مدل دستی طی ۹٫۱ و در مدل اتوماتیک طی ۱۰٫۳ ثانیه به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسید و تا ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرید. اینجا باید گفت که در محدوده قیمت تا ۱۲۰ میلیون (با وضع

کنونی) هیچ خودرویی در کشور یارای مقابله با شتاب آن را ندارد. البته شاید باور آن سخت باشد، اما شاید تا پایتان روی پدال گاز آن فشار نیاورد، باور آن حتی برای صاحب خودرو سخت باشد. مصرف سوخت خودرو حتی با کیفیت بنزین موجود در ایران در بزرگراه ۶٫۲، در شهر ۱۰٫۲ و در سیکل ترکیبی ۷٫۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این هم یکی از محاسن آن است.

ایمنی:
آوانته مجهز به ترمز ABS و EBD برای هر چهارچرخ است (دیسکی تهویه شونده در جلو و دیسکی در عقب). دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو علاوه بر کمربندهای ایمنی پیش کشنده ی سه نقطه ای و دو مرحله ای از شما در برابر تصادفات حفاظت می کنند.

نتیجه:
آوانته خودرویی است که حتی با افزایش اخیر در قیمت ها کاملاً اقتصادی است. به جرات می توان گفت تا ۳ سال فقط باید آب شیشه شو را کنترل کنید. اگر توان خرید اتومبیلی در آن محدوده قیمتی را دارید بی درنگ آوانته را انتخاب کنید. فوق العاده کم استهلاک بوده و تهیه لوازم بدنه آن دشوار نیست. به علاوه اینکه سرویس های شرکت کیفیت قابل قبولی دارد. این خودرو ۵۰۰۰۰ کیلومتر یا دو سال تحت گارانتی شرکت است که اندکی کم به نظر می آید.