پارس ناز پورتال

چگونگی هزینه خودرو در سال های پیش

چگونگی هزینه خودرو در سال های پیش

 طبق رسم هر سال، گروه خودروبانک در زمستان آخر سال اقدام به نظرسنجی در مورد خودروی سال ۱۳۹۰ کرد. البته خودروهایی که برای این منظور انتخاب می‌شوند باید بیش از نیمی از سال را در بازار حضور داشته باشند تا بهتر بتوان انتخاب مناسبی کرد و در غیر این صورت به لیست کاندیداهای سال بعد منتقل خواهند شد. همچنین تنها خودروهایی انتخاب خواهن شد که تعداد بیشتری از مردم توانایی خرید آن را داشته باشند (به طور مثال خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان نمی‌توانند کاندید شوند).


حال برای سال ۹۰، ۸ نماینده از کره جنوبی، ژاپن، چین و ایران کاندیدای لقب خودروی سال شدند. در این نظر سنجی که در آن ۴۳۴۹ نفر شرکت کرده‌اند، خودروی هیوندای سوناتا جدید با اختلافی زیاد و کسب ۳۱٫۹ درصد از آرا به عنوان خودروی سال ۱۳۹۰ انتخاب شد. اما رقابت بر سر رتبه دوم و سوم بین نماینده ژاپن و کره جنوبی تا آخرین روزها ادامه داشت تا بالاخره کیا اسپورتج SL با چهره‌ای اسپرت گونه و متفاوت و کسب ۱۹٫۱ درصد از آرا، رتبه دوم و نیسان تینا که پارس‌خودرو مسئول عرضه آن است و اخیرا (زمستان ۹۰) عنوان با کیفیت‌ترین خودرو را برای چندمین بار پیاپی کسب کرده است، با ۱۴٫۹ درصد از آرا نتوانست از پس رقیب کره‌ای خود برآید و سوم شد. همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، کیا سورنتو جدید، هیوندای توسان ix35، ام‌وی‌ام ۵۳۰، تیبا و هیوندای i20 به ترتیب مقام‌های چهارم تا هشتم را بدست آوردند.

اگر کمی به لیست کاندیداها با دقت بیشتری نگاه کنید، متوجه بمباران بازار توسط نماینده‌های کره جنوبی می‌شوید طوری که ۵ کاندیدا از ۸ کاندیدا از کره جنوبی هستند و متاسفانه کشور خودمان تنها یک نماینده دارد که جای تامل است! معلوم نیست تا چه زمانی باید منتظر ماند تا صنعت خودروسازی کشور نیز به خود بیاید و مانند بسیاری از کمپانی‌های دنیا، محصولاتی واقعا جدید(!)، متنوع و با کیفیتی بهتر را به بازار عرضه کند و تنها به تغییرات جزیی و یا مونتاژ نمونه‌های خارجی بسنده نکند. بهتر است بیشتر در مورد این موضوع کهنه(!) صحبت نکنیم و به لیست کاندیداها برگردیم.

کیا سورنتوی جدید که به تازگی نمونه‌های ۱٫۶ لیتری آن نیز به بازار آمده است و قرار است جای سیتروئن زانتیای پیر را بگیرد، توانسته رتبه چهارم را بدست بیاورد. ام‌وی‌ام ۵۳۰ نتوانست از رقیب ارزان‌تر خود پیشی بگیرد و به همراه تیبا و کسب ۵٫۱ درصد از آرا رتبه ششم شده‌اند. البته جای بسی خوشحالی است که تیبا لااقل از هیوندای i20 رتبه بالاتری دارد. لازم به ذکر است تنها ۷۸ نفر از کل تعداد شرکت‌کنندگان (۴۳۴۹ نفر) به هیوندای i20 رای داده‌اند و شاید بیش از حد به آن بی‌مهری شده است.


ممکن است در آخر سال ۹۱ خودروهای کره‌ای بیشتری مانند کیا اپتیما ۲۰۱۱، هیوندای آزرا ۲۰۱۲ و یا انواع سانگ‌یانگ در لیست کاندیداهای خودروی سال باشند، اما باید توجه داشت که به تازگی چند نماینده از اروپا به بازار عرضه شده‌اند که می‌توانند برای کره‌ای‌ها شاخ و شانه بکشند. نگین‌خودرو انواع مختلف رنو مانند کولیوس، لتیتیود و فلوئنس را عرضه کرده و آلفاموتور با آلفارومئو میتو و جولیتا به بازار آمده است. امیدواریم پای اروپایی‌ها و ژاپنی‌های بیشتری به بازار باز شود تا با رقابت با یکدیگر، گزینه‌های بیشتری را به خریداران بدهند و بازار داخل را متنوع‌تر کنند.

هیوندای سوناتا جدید که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، از همان ابتدای ورود خود با طراحی کاملا متفاوت و زیبا نظرها را جلب کرده بود. هیوندای مدل هیبریدی و ۲ لیتری سوناتا را نیز عرضه کرده است اما تنها مدل ۲٫۴ لیتری، با توان تولید ۱۷۸ اسب‌بخار و مصرف سوخت ۸٫۱ لیتر (به صورت ترکیبی) به بازار ایران آمده است. در آخرین روزهای سال ۹۰، آسان‌موتور، نماینده رسمی هیوندای در ایران، این خودرو را حدود ۷۵ میلیون تومان قیمت گذاشته بود اما در بازار آزاد، و در مدل ۲۰۱۲ صفر کیلومتر قیمت آن گاها به ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان هم رسیده بود. امیدواریم با هر سیاستی، مسئله قیمت خودروها به سرعت حل شود تا خریداران ایرانی مجبور نباشند برای خودرویی که در بازار جهانی حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارد، حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان یعنی بیش از ۳ برابر قیمت هزینه کنند.