پارس ناز پورتال

دکوراسیونی با یك حس زیباشناختی

مجموعه : دکوراسیون
دکوراسیونی با یك حس زیباشناختی

دكوراسیون بومی بیشتر یك حس زیباشناختی است تا یك شیوه علمی. زمانی كه گفته می شود درفلان ساختمان دكوراسیون مدرن، فرانسوی، ایتالیایی و غیره مورد استفاده قرار گرفته است، یك تصویر از همان كشورها و مفاهیم بلافاصله در ذهن شما ساخته می شود. بدیهی است زمانی كه از كلمه بومی برای توصیف دكوراسیون یك محل استفاده می شود نیز به همان ترتیب قبلی مفاهیم و حال و هوا و ارزشهای یك محل و عشیره خاص به ذهن متبادر می شود. در عین حال، بسیاری از دست اندركاران و متخصصان دكوراسیون هیچ تعریف خاصی از این عبارت ندارد و تنها به گفتن این نكته بسنده می كنند كه «دكوراسیون بومی متفاوت است. دقیقاً نمی توانم بگویم به خاطر چه اما به محض آنكه آن را ببینم متوجه تمایز و تشخص آن می شوم.»

 

واین دقیقاً همان نكته ای است كه دكوراسیون بومی را جذاب و پرطرفدار ساخته است. شما این نوع دكوراسیون را در هر جا نمی بینید و به طور دقیق از اجزا و شیوه اجرای آن اطلاع ندارید اما زمانی كه یك تكه از صنایع دستی از یك محل را در كنار تكه ای دیگر از صنایع دستی باز هم ازهمان محل قرار می دهید ناگهان یك سبك بومی ایجاد می شود. امتیاز این نوع دكوراسیون در آن است كه دارای بعد معنوی است، همه گیر و رنگین است و بیش از همه منحصر به فرد است. این شیوه دكوراسیون به شما اجازه می دهد تا خلأ روحی خود را بپوشانید و حس فرهنگی و ملی خود را تغذیه كنید.

 

 

به ۴ پیشنهاد برای خلق یك دكوراسیون بومی توجه كنید:

 

– سعی نكنید این سبك را در تمام قسمتهای خانه اعمال كنید. بهتر است روی یكی از اتاقهای خانه به توافق برسید تا تمام اجزای در اختیار در كنار هم چیده شده و یك فضای آشكار بومی ایجاد كنند. به عنوان مثال به جای آنكه در هر قسمت از خانه یك تكه سفال، یك تكه گلیم و یا یك تابلوی صنایع دستی آویزان كنید، تمام اینها را دركنار هم در اتاق نشیمن گردآورید تا یك اتاق با یك دكوراسیون یك دست داشته باشید. توجه داشته باشید كه اگر بخواهید از تعداد زیادی از عناصر دكوراسیون بومی در سرتاسر خانه استفاده كنید یك حس خفه كننده به افراد دست خواهد داد و اگر آنها را پخش كنید دیگر به چشم نخواهند آمد. قیمت بالای این اشیا نیز دلیل دیگری است كه انتخاب تنها یك اتاق را توجیه می كند.

 

– حتماً در مورد استفاده از عناصر بومی به یك وحدت رویه دست پیدا كنید و جدا از ایجاد یك كلاف در هم پیچیده و مغشوش از این عناصر پرهیز كنید. اگر بخواهید یك عنصر را از یك فرهنگ بومی و دیگری از فرهنگ دیگری انتخاب كنید نه تنها به زیبایی و ظرافت دست نخواهید یافت بلكه یك حس آشفتگی و سردرگمی را در بیننده ایجاد خواهید كرد. توجه داشته باشید كه مفاهیم و سبكهایی نیز كه از طریق این عناصر بومی منتقل می شوند كاملاً با هم تفاوت دارند بنابراین تركیب بی معنی آنها آزاردهنده خواهد بود. اگر می خواهید از فرهنگهای متفاوت در اتاق خود نشانه هایی داشته باشید بهتر است یك فرهنگ اصلی انتخاب كنید و گوشه و كنار را با عناصر جزیی تر از فرهنگهای دیگر تزیین كنید.

 

– یك عنصر را كه بیش از همه دوستش دارید یا دارای ارزش بیشتری است به عنوان هسته مركزی دكوراسیون خود انتخاب كنید و شروع به چیدن و گسترش دكوراسیون در اطراف آن بكنید. هرچه این عنصر بزرگتر باشد برای زیبایی دكوراسیون شما بهتر است. مثلاً یك تكه قالیچه یا گلیم قدرت مانور بیشتری به شما می دهد تا یك نقاشی كوچك كه به روی دیوار نصب می كنید.

– یكی از زیبایی های خاص و مشخصه های اصلی دكوراسیون بومی رنگین بودن آنهاست. در این عناصر از رنگ به شدت استفاده شده است و طرحها معمولاً به وسیله تركیب رنگها ایجاد شده اند. این مشخصه را با درایت و هوش مورد استفاده قرار دهید تا به تركیب زیبا و دلپذیر دست پیدا كنید.