پارس ناز پورتال

جملات مخرب زندگی

جملات مخرب زندگی

«تفاوت میان جمله «تقریبا درست است» با «درست است» آنقدر بزرگ است كه به تفاوت میان كرم‌شب‌تاب و رعد و برق می‌ماند.» معنای این جمله‌ «مارك تواین» را وقتی بهتر درك می‌كنیم كه بدانیم گفتن بعضی جمله‌ها در كار چقدر می‌تواند ویرانگر باشد. فرقی نمی‌كند شما كارمند باشید یا مشتری یا جزو مقامات بلندپایه؛ این كلمات شما هستند كه به شما و شخصیت كاری‌تان رنگ و رو می‌دهند.

 

«كلمه‌ها بسیار اهمیت دارند چراكه نه تنها شخصیت شما را به دیگران نشان می‌دهند بلكه طرز فكر دیگران درمورد شما را شكل می‌دهند.» این جمله‌ای است كه «كارن فرایدمن» نویسنده كتاب «خفه شو و چیزی بگو!» می‌نویسد. این كتاب به بررسی استراتژی برقراری ارتباط در محل كار می‌پردازد. «اگر شما چهره‌ای مثبت به خود بگیرید قطعا توجه دیگران را جلب خواهید كرد. در این صورت شما در بهترین شرایط قرار می‌گیرید تا آنها به حرف‌هایتان گوش دهند.»

 

با این حال اغلب اوقات وقتی در محیط كاری شروع به صحبت می‌كنیم اغلب از كلماتی مبهم و تردیدآمیز استفاده می‌كنیم كه تنها فایده‌اش مخدوش كردن پیامی است كه قصد انتقال آن را داریم. كاربرد كلمه‌هایی همچون «به نوعی، در اغلب موارد» باعث كاهش قدرت كلام می‌شود یا استفاده از جمله‌های منفی مثل «نمی‌توان، امكان ندارد و هرگز» كه باعث ناامیدی و منفعل شدن می‌شود. براساس تحقیقی كه به تازگی انجام شده و طبق توصیه كارشناسان، ۱۰ جمله زیر را فیگارو به عنوان بدترین چیزهایی انتخاب كرده كه می‌توان در محیط كار به زبان آورد.

 

این كار من نیست

همین جمله ساده و پركاربرد باعث می‌شود شما خودتان را از جمع اعضای تیم كاری‌تان جدا كنید. این جمله دقیقا متضاد حس انعطاف‌پذیری و میل به یادگرفتن چیزهای جدیدی است كه برای برعهده گرفتن پست‌های حساس و عالی حیاتی است. به جای این جمله منفی می‌توان از این جمله مثبت استفاده كرد: «واقعا در این زمینه تجربه‌ای ندارم.»

 

فكر می‌كنم كه…

«لوری توماس روس» كه مدیر یك شركت بزرگ است اعتقاد دارد این جمله و جمله‌های مشابه آن همچون «تصور می‌كنم، احساس می‌كنم» باعث می‌شود از تسلط مدیریتی شما كاسته شده و قدرت پیام را نیز تضعیف كند. گفتن «فكر می‌كنم این بهترین استراتژی است» قدرت كمتری دارد از جمله «این بهترین استراتژی است.» حتی این مورد را باید به تشكر كردن هم تسری دارد.

 

‌نمی‌دانم

شما فكر می‌كنید گفتن این جمله یعنی صداقت؟ با گفتن این جمله ممكن است دیگران فكر كنند شما از روی تنبلی با این جمله خود را خلاص كرده‌اید. به جای این جمله بگویید: «اجازه بدهید جواب را پیدا كنم.» یا «نمی‌دانم چطور این كار را انجام دهم.» و حتی «برای انجام این كار از چه كسی می‌توانم كمك بگیرم؟» نیز جمله مناسبی است. با این كار زمان می‌خرید تا راه حل را بیابید.

 

نمی‌توانم

با بر زبان «نیاوردن» این جمله به همكاران خود می‌فهمانید كه برای هرنوع یادگیری آماده هستید. می‌توانید مشكل را بررسی و راه حل پیشنهاد كنید. مثلا اگر از شما خواسته باشند پروژه‌ای را معرفی كنید كه به دلیل مشغله كاری توان انجام آن را ندارید بگویید: «متاسفانه الان مشكلی دارم. با این حال با فلانی در این مورد صحبت كرده‌ام و مطمئنم او به خوبی از پس آن برمی‌آید.»

 

ولی…

استفاده از كلمه «ولی» همه آن چیزی را كه پیش از این گفته‌اید كاملا انكار می‌كند. مثلا این جمله را ببینید: «این پیراهن خیلی زیباست اما این گوشواره‌ها به پیراهنت نمی‌آید.» ما همیشه به طورغریزی جملات منفی را می‌بینیم. بنابراین استفاده از این كلمه تنها باعث برجسته شدن بخش منفی ماجرا می‌شود.

 

سعی خودم را می‌كنم

استفاده از این جمله یعنی احتمال شكست وجود دارد و ممكن است داستان به آخر نرسد. وقتی در ساعات آغازین كار، رئیس‌تان از شما می‌خواهد كاری را انجام دهید و شما به او می‌گویید «سعی خودم را می‌كنم» باعث می‌شود تردید در روح رئیس‌تان شكل بگیرد. به جای این جمله می‌توانید بگویید: «ساعت ۹ روی میز كارتان خواهد بود.»

 

ایده خوبی نیست

این اولین و دم‌دست‌ترین جمله‌ای است كه در برابر ایده‌های همكارانتان می‌توانید بگویید. بكار بردن این جمله باعث می‌شود آنها جرات ابراز ایده‌های خود را نداشته باشند. به جای اینكه چیزی را به طور كامل رد كنید می‌توان مثلا از یك پرسش استفاده كرد: «خب می‌توان این ایده را اجرایی كرد؟»

 

تقصیر من نیست

به جای گفتن این جمله و در مقام ضعف و مظلوم‌نمایی قرار گرفتن بهتر است دست بالا را بگیریم. چنین جمله‌هایی می‌تواند كمك حال هركسی باشد: «سعی می‌كنم بفهمم چه اتفاقی افتاده است.» یا «بهتر است سعی كنیم بفهمیم چطور می‌شود از تكرار این اتفاق جلوگیری كرد.»

 

تصور می‌كنم…

اجتناب كردن از جمله‌هایی كه در آنها عدم قطعیت موج می‌زند باعث می‌شود قدرت و تسلط خود را بهتر به دیگران نشان دهید. اگر ذهن شما را چیزی به خود مشغول كرده كه باعث درنگ شما می‌شود به جای اینكه با خجالت صحبت كنید بهتر است مشغولیت ذهنی‌تان را صادقانه مطرح كنید.

 

غیرممكن است

این جمله بدون شك منفی‌ترین جمله این فهرست است. این جمله یعنی اینكه شما حتی آماده نیست كه آن موضوع خاص را امتحان كنید. حس منفی واگیردار است و همچون یك ویروس منتشر می‌شود. برای مثبت بودن می‌شود گفت: «خب بگردیم شاید راه حلی پیدا كردیم.»

منبع:اقتصادایران آنلاین