پارس ناز پورتال

روزه‌ داری از نگاه علم نوین

مجموعه : مذهبی
روزه‌ داری از نگاه علم نوین
 

در میان تمام شیوه‌هایي کـه برای زهر زدایی و درمان‌هاي طبیعی در پیش گرفته می شود یک روش جایگاه خاص و ویژه‌اي دارد: روزه داری.

روزه علاوه بر اثرات معنوی زیادی کـه دارد، دارای قدرت درمانی شگفت انگیزی نیز می باشد. پرهیز از خوردن و آشامیدن دریک فاصله‌ي زمانی مشخص باعث میشود کـه حتی بعد از اتمام این ماه پر برکت شـما رژیم غذایی سالم‌تری را دنبال نمایید.

 

دراین پست قصد داریم شـما رابا عده اي از مزایای فیزیکی روزه‌داری آشنا کنیم. اگر شـما بیماری یا مشکل خاصی ندارید می توانید روزه بگیرید و علاوه بر اثرات مثبت روحی از فواید جسمی آن نیز بهره‌مند شوید. با مـا همراه باشید.

 

روزه‌داری از نگاه علم نوین
امروزه عده اي از محققان و دانشمندان بر این عقیده‌اند کـه روزه می تواند جایگاه مهمی در پیش بردن درمان عده اي از بیماری‌ها داشته باشد. چند گروه از محققان دانشگاه هاي کشور آمریکا و اروپا پژوهش‌هایي در خصوص روزه‌داری انجام دادند. بخشی از نتایج این پژوهش‌ها کـه روی موش‌هاي آزمایشگاهی انجام شد نشان میدهد چند روز روزه گرفتن میتواند پیشرفت سرطان رابه تأخیر بیندازد و تأثیر شیمی درمانی را بالا ببرد.

 

این محققان معتقدند کـه روزه گرفتن قبل از شیمی درمانی باعث پیشگیري از عوارض جانبی آن می شود. پزشک والتر لونگو و همکارانش بر این عقیده‌اند کـه روزه بودن بـه مدت دو روز در نبود داروها و درمان‌هاي دیگر، امکان پیشرفت انواع مختلف سرطان‌ها را در موش‌هاي آزمایشگاهی کاهش می دهد ودر برخی موارد بـه اندازه‌ي خود شیمی درمانی مفید و موثر عمل می کند.

 

جایگاه روزه در طب سنتی
بـه عقیده‌ي متخصصان حوزه‌ي طب سنتی روزه بهترین روش برای پاک سازی و زهر زدایی بدن اسـت. در واقع ماه رمضان بهترین زمان برای دفع سموم انباشته شده در بدن اسـت. برای پاک‌سازی بدن روزه‌داری حتی سریع‌تر از جراحی عمل می کند با این تفاوت کـه از تیغ جراحی و بیهوشی و عوارض بعد ازآن خبری نیست. یعنی شـما با ساده ترین و مطمئن‌ترین روش گامی در جهت پاک سازی و دفع سموم بدن خود بر می‌دارید.

 

استراحت کبد و دستگاه گوارش، بدن را پاک‌سازی میکند
اگر مشکل خاص و یا بیماری سختی ندارید کـه روزه‌داری برایتان مضر باشد باید بدانید کـه روزه بیشتر بیماری‌هاي مزمن را درمان میکند. اگر روزه میتواند همانطور کـه در آغاز مطلب اشاره شد پیشرفت سلول‌هاي سرطانی رابه تأخیر بیندازد معلوم میشود کـه این فریضه‌ي الهی می تواند بیشتری بیماری‌ها و ناخوشی‌هاي مزمن را درمان کرده و یا التیام ببخشد. زمانی کـه روزه هستید دستگاه گوارش و هم چنین تمام اعضای بدن استراحت می کند. این استراحت فیزیولوژیکی برای حذف توکسین‌ها یا همان سموم بدن و هم چنین احیای بافت‌هاي آسیب دیده زمان مناسبی محسوب میشود. با کاهش عملکرد صفرا یا کاهش اوره، ضایعات، اسیدهای آمینه و نمک‌هاي آمونیاکی، کار کبد سبک‌تر میشود و زمانی برای استراحت پیدا می کند. هم چنین کاهش اسیدهای چرب در طول روزه‌داری بـه معنی حذف و دفع هیدروژن اسـت.

 

روزه طبیعی‌ترین و بهترین روش برای خلاص شدن از رگ‌هاي گرفته، جریان خون نامرتب، کبد اشباع شده یا تاول‌هاي دردناک اسـت. در واقع میتوان هر بیماری را تجمع سموم قلمداد کرد و روزه‌داری راهی اسـت برای رفع بی دردسر این سموم اضافی وقتی بدن از خوردن و آشامیدن منع می شود پانکراس کمتر تحریک شده، نیاز بـه انسولین کاهش مییابد. ترشح زیاد انسولین در بدن پیش زمینه‌ي التهاب‌هاي زیادی میشود.

بطور کلی روزه گرفتن دو نتیجه‌ي مفید عمده برای دستگاه گوارش و متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن دارد: حفظ تعادل خون و پاک سازی و زهر زدایی عمقی ازبدن.

 

زمانی کـه تعادل خون بـه هم می‌ریزد جریان خون دچار اشکال شده و خون غلیظ می شود. این مسئله نتیجه‌اي جز بیماری و اشکال در عملکرد کلی بدن ندارد. روزه باعث میشود پلاسما کـه سلول‌هاي خونی، گلبول‌هاي قرمز، گلبول‌هاي سفید و پلاکت‌ها در آن شناورند کیفیت بهتری پیدا کند. هم چنین روزه باعث ایجاد تعادل در عناصر حیاتی میشود کـه در لنف جریان دارند و بـه پاک سازی بافت‌ها کمک میکنند.

 

توجه داشته باشید کـه روزه‌داری نیز قانون و قاعده‌ي خودرا دارد. پرهیز از خوردن و آشامیدن دریک دوره‌ي زمانی مشخص مستلزم رعایت اصول تغذیه‌اي و بهداشتی مناسبی اسـت. اگر می خواهید از مزایای روزه، بهره‌ي کافی را ببرید باید تغذیه‌ي درست داشته باشید. با عدم رعایت اصول درست روزه‌داری مثل حذف وعده‌ي سحری و یا پرخوری در افطار ممکن اسـت بـه سلامت خود آسیب برسانید.