پارس ناز پورتال

شوخی های مخرب و طلاق

شوخی های مخرب و طلاق

شوخی و مزاح كردن یكی از سالمترین و جذابترین تفریحات آدمی به خصوص تفریحات خانوادگی محسوب می شود كه در عین زیبایی بسیار حساس و ظریف و شكننده می باشد و افراد با كمترین كم توجهی به راحتی می توانند اصول آن را زیر پا گذاشته و زیبایی بیش از حد آن را به زشتی غیرقابل توصیفی تبدیل نمایند.

 

معمولاً‌ وقتی دختر و پسری با یكدیگر عقد می كنند به دلیل عدم صمیمیت و رودر بایستی زیادی كه با هم دارند، بسیار رسمی با یكدیگر برخورد نموده و یقیناً از شوخی با هم امتناع می ورزند. البته این جریان تنها تا یك ماه یا نهایتاً سه ماه ابتدای دوران عقد پابرجاست و پس از این زمان به دلیل صمیمیت و محبت زیادی كه بین دختر و پسر حاصل می گردد، ارتباطشان با یكدیگر بیشتر شده و به قولی باب شوخی هم بینشان باز می گردد.

 

چنانچه قبلاً اشاره شد همانگونه كه افراد می توانند از شوخی به عنوان عاملی برای نزدیكی و شادی اطرافیان استفاده نمایند،‌ می توانند از آن به عنوان وسیله ای برای آزار و اذیت عزیزانشان نیز استفاده نمایند. به بیان دیگر شوخی اگر در جای خود و در قالب اصولش استفاده شود زیبا و خنده دار است و باعث طراوت زندگی مشترك می گردد ولی اگر از این اصول خارج گردد، نه تنها خنده دار و زیبا نیست بلكه ویران كننده روابط زن و مرد نیز می باشد و حتی ممکن است دامنه اختلافات قدیمی را تا حدی گسترده کند که رابطه شما از بیخ و بن با مشکل مواجه شود.

 

شوخی های ویران كننده

 

– شوخی هایی كه در جای خود استفاده نمی شوند. مثلاً شوخی با فردی كه بسیار ناراحت است.

 

– شوخی هایی كه از طریق تمسخر، توهین، تحقیر و … باعث ویرانی شخصیت فرد مقابل می گردند.

 

– شوخی هایی كه باعث كوچك شدن فرد در مقابل دیگران می گردد.

 

– شوخی های همیشگی و غیرمتعارف

 

– و …

 

– افراد خشك: افرادی كه به هیچ وجه از شوخی خوششان نمی آید. یعنی نه با كسی شوخی می كنند و نه دوست دارند كه كسی با آنها شوخی كند. رفتار و كردار این افراد بسیار رسمی بوده و كارهایی چون شوخی را جلف و به دور از شخصیت محترمشان می دانند.

 

-افراد شوخ طبع:‌ افرادی هستند كه از خندیدن و خنداندن بسیار لذت می برند. به همین دلیل از لطیفه ها و خاطرات خنده دار به منظور شاد كردن اوقات استفاده می نماید.

 

-افراد شوخ طبع افراطی: اینها جزء افرادی هستند كه همه چیز را به شوخی می گیرند. برای آنها مسائل جدی هیچ معنایی ندارد. معمولاً به این گونه افراد «الكی سرخوش» می گویند و كنار آمدن و زندگی كردن با آنها بسیار سخت است.

 

-افراد شوخ طبع متعادل: آنها كسانی اند كه در عین شوخ ‌طبعی با مسوولیت و جدی‌ اند و به دیگران و بخصوص همسرشان احترام می ‌گذارند و بسیار مراقبند كه مبادا با شوخی هایشان كسی را ناراحت كنند. این افراد شوخ‌ طبعی را وسیله ای برای شاد و مفرح كردن اوقات و آرام كردن دیگران می ‌دانند. این گروه از افراد بهترین شخصیت ها را دارا می باشند و برای ازدواج بسیار مناسبند.

 

-افرادی كه از شوخی به عنوان ابزار استفاده می كنند: برخی دیگر از شوخی به عنوان ابزاری برای تمسخر،‌ سركوفت و تحقیر و آزار دیگران استفاده می نمایند.

 

امام باقر(ع) می فرمودند خدا شوخی و مزاح را دوست دارد مدامی كه حرف زشت و ركیك نباشد. ( الكافی، ج : 2، ص : 663)

منبع: تبیان