پارس ناز پورتال

کشتی جالب که در اقیانوس عمود می ایستد (عکس)

کشتی جالب که در اقیانوس عمود می ایستد (عکس)
بله درست خواندید کشتی عمودی. شاید در ویدیوهای مربوط به سوانح دریایی دیده باشید که کشتی ها موقع تغییر وضعیت از افقی به عمودی، غرق می شوند یا از وسط به دو نیم. ولی این یکی، ایستاده هم کشتی است.

RV FLIP حالا پنجاه سال است که در خدمت دفتر تحقیقات وابسته به نیروی دریایی امریکا است. 108 متر طول و 16 نفر خدمه (شامل 5 خدمه و 11 محقق) دارد و در اقیانوس آرام مشغول کار است.

FLIP با جای دادن 700 تن آب در داخل بخش انتهایی خود، قادر است از وضعیت افقی به عمودی تغییر حالت داده و بعدا با پمپاژ باد، دوباره به حالت شناور بر روی آب (افقی) بر گردد.

همه چیز در داخل عرشه طوری طراحی شده تا با چرخش 90 درجه ای کشتی، بچرخد یا قابل استفاده شود. به عنوان مثال تخت خواب ها، جای نگه داری ظروف، و قفسه های غذا می چرخند. یا راه پله های ثانوی روی عرشه، قابل استفاده می شوند. برای موارد غیر قابل چرخش مثل سینک دستشویی هم راه حلی انتخاب شده و آن، استفاده از دو سینک است.

این طراحی جالب به محققین امکان می دهد تا در این زمینه ها به دنبال دستاوردها و تحقیقات جدیدی بروند: اندازه گیری های صوتی، پژوهش پیرامون تغییرات آب و هوایی، بسترشناسی اقیانوسی و فعل و انفعالات اقیانوسی-جوی.