پارس ناز پورتال

عکس بدهید مجسمه تحویل بگیرید !

عکس بدهید مجسمه تحویل بگیرید !
«تو سفارش بده، ما تحویل می دهیم» اینطور که مشخص است پرینترهای سه بعدی این روزها می توانند هر چیزی را که نسل بشر دوست دارد تولید کنند. از دست مصنوعی و ماکت پایگاه فضایی تا گیتار و حتی پیتزا!

مشخص است به لطف این دستگاه می توان میلیون ها ایده عجیب را عملی کرد؛ ایده هایی که شاید تا همین چند سال پیش بیش از حد غیرواقعی به نظر می رسیدند. اکنون خبر می رسد شرکت ژاپنی FOTOFIG این امکان را به کاربران می دهد تا هر کس از خود یک مجسمه مخصوص (اکشن فیگور) داشته باشد. به عبارتی تنها عکس بگیرید و ما مجسمه آن را به شما تحویل می دهیم!


عکس جاندار

کمپانی های ژاپنی جزو اولین استفاده کنندگان پینترهای سه بعدی بودند و توانستند از آنها در راه های پزشکی بهره ببرند؛ هر چند به نظر می رسد پای آنها به شرکت های خدماتی هم باز شده است. FOTOFIG یک مجموعه تولید کننده محصولات تزئینی و مجسمه های خانگی به حساب می آید. شرکت هایی از این دست در جهان بی شمارند اما چیزی که سامورایی ها را از دیگر نمونه های مشابه جدا می سازد استفاده از پرینترهای سه بعدی است. احتمالا بارها شده که دوست داشته اید از خاطرات خود چیزی بیشتر از یک عکس داشته باشید. این دقیقاهمان چیزی است که تولیدکنندگان FOTOFIG به آن پی برده اند. این شرکت به تازگی یک سرویس با همین نام تاسیس کرده که به کاربران اجازه می دهد عکس های خود را به اجسام فیزیکی مبدل سازند. شیوه کار سرویس نام برده به این شکل است که کاربران از تمامی زوایای ممکن عکس را از فرد یا مکان مورد نظر گرفته و آن را در FOTOFIG آپلود می کنند. به محض آپلود شدن عکس ها، شرکت کار خود را شروع کرده و به وسیله پرینتر سه بعدی مجسمه مورد نظر را تهیه می کند. ساده به نظر می رسد، نه؟


کمی سر کیسه را شل کنید!

FOTOFIG فعلا در مرحله بتا قرار دارد. البته این بدان معنا نیست که مجسمه شما دارای اشکال خواهد بود بلکه مشکل قرار داشتن در این فاز گران بودن بیش از حد تمامی ساخته هاست. شما برای ساخت کوچکترین مجسمه که اندازه آن به 15 سانتیمتر می رسد باید 400 دلار هزینه بپردازید! بزرگترین مدل هم که 25 سانتیمتر است بیش از 650 دلار برای شما آب می خورد. خب، این ایده بسیار جذابی است اما مانند هر ایده جاه طلبانه ای هزینه ای گزاف را دربر دارد، از طرفی هم FOTOFIG نخستین شرکتی است که از این ایده بهره برده و هیچ بعید نیست با اضافه شدن شرکت های جدید این هزینه تا حدود زیادی کاهش یابد. احتمالا در آینده ای نزدیک پدر و مادرها به جای استفاده از عکس خانواده در محیط کار خود یک عدد مجسمه از آنها روی میز خود قرار می دهند.


Zoom

چاپگر یا پرینتر سه بعدی، دستگاه ایجاد اشیا به صورت واقعی و ملموس است که بعد از دریافت الگوی موجود از کامپیوتر، شیء تعریف شده را به صورت واقعی با مواد از قبل تعبیه شده (اغلب به صورت رشته) در دستگاه چاپگر، در محیط بیرون از چاپگر می سازد. در واقع موادی به صورت کامپوزیت، در قسمتی از چاپگر قرار داده شده که بعد از دریافت الگوی کامپیوتری، عین آن را شکل داده و بعد از سفت شدن ماده، شیء مورد نظر (مثلا لیوان) را به صورت ساخته شده در خروجی پرینتر خواهیم داشت. یکی از شرکت های فعال در زمینه ساخت این نوع چاپگرها شرکت «connex» است که به تازگی نمونه تازه ای از این نوع چاپگرها را ارائه داده. در چاپگرهای سه بعدی جدید افزونه ای به نام «Object Connex» به پرینترهای سه بعدی اضافه شده که دقت چاپ را در پرینترها افزایش می دهد و باعث واقعی تر شدن چاپ تصویر می شوند. این وسیله قدرتی به طراحان و مهندسان می بخشد که طرح های خود را با کیفیت بالاتری چاپ کنند و در کمترین زمان ممکن به انتخاب درست و دقیق در طراحی خود برسند. این سیستم به کاربران اجازه می دهد که از حداکثر 14 ماده مختلف در یک پرینت استفاده کنند.