پارس ناز پورتال

چگونگی نظافت بالش ها

چگونگی نظافت بالش ها

بهداشت روبالشی خیلی مهم است زیرا بیش از هر چیز دیگر با سر و صورت و تنفس شما در ارتباط قرار می‌گیرد. به همین دلیل دست‌كم هفته‌ای یك بار باید روبالشی‌ها را عوض كنید و هر روز باید بالش‌ها را بتكانید. ماهی یك بار باید بالش را در هوای آزاد قرار دهید تا هوا بخورد و حداقل سالی یك بار باید پرها یا مواد داخل آن را بشویید.

 

برای این كار محتویات بالش را در یك كیسه كه دو برابر رو بالشی حجم داشته باشد قرار دهید و سر آن را بدوزید. اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌كنید برای حفظ تعادل باید دو بالش را با هم بشویید.

 

بعد از این كار آن را در سایه آویزان كرده چندین مرتبه آن را سر و ته كنید تا محتویات كیسه كاملا خشك شود.

 

مراقبت از ظروف مسی

چون قابلیت هدایت گرما در مس زیاد است، بیشتر ظرف‌های مادربزرگ‌های ما از مس بود و عروسی كه جهاز مس او مفصل‌تر بود، مرفه‌تر به حساب می‌آمد. امروزه دوباره ظروف مسی مورد استقبال قرار گرفته است؛ خصوصا كه برخی استفاده از آن را برای سلامتی مفید‌تر می‌دانند. اما چون در ظروف مسی آشپزخانه امكان تشكیل رنگ سبز وجود دارد باید در نظافت ظرف‌های پخت و پز و نوع غذایی كه در آنها می‌پزید دقت زیادی داشته باشید. زیرا این رنگ سبز بسیار سمی است.

 

برای جلوگیری از تشكیل این ماده سمی معمولا ظروف مسی را از درون با یك لایه از قلع یا كروم روكش می‌كنند. اگر این اندوده دچار فرسودگی شود باید دوباره آن را ترمیم كرد.

برای لكه‌زدایی از ظروف مسی نمك آشپزخانه را در سركه تا حد اشباع حل كنید و مایع حاصل را روی لكه بمالید سپس با آب و مایع ظرفشویی آن را بشویید و با حوله خشك پاك كنید. به جای سركه و نمك می‌توانید از آبلیمو و نمك استفاده كنید. اما برای از بین بردن زنگ مس باید خمیری از آرد گندم و سركه و نمك به نسبت‌های مساوی تهیه كنید و روی زنگ بمالید و نیز جهت از بین بردن لكه‌های خیلی كوچك از روی ظروف مسی می‌توانید پوست لیموترش را به نمك آغشته كنید و روی آن بمالید. چند قطره آمونیاك نیز در این زمینه به شما كمك می‌كند.

 

با لكه‌های زنگ‌زدگی چه كنیم ؟

گاهی جای دكمه‌های فلزی یا محل برخورد گیره فلزی با لباس اثری از زنگ‌زدگی روی لباس باقی می‌گذارد. برای رفع آن باید چند قطره آب لیمو روی لكه بریزید و روی آن نمك آشپزخانه بپاشید و بعد از 10 دقیقه با پنبه خیس آن را پاك كنید و سپس دو قطعه پارچه سفید تمیز را خیس كرده زیر و روی آن قرار دهید و اتو كنید. دیگر لكه‌ای وجود نخواهد داشت.