پارس ناز پورتال

شخصیت انسان و وزن بدن

مجموعه : رژیم و تغذیه
شخصیت انسان و وزن بدن

حتماً این موضوع برایتان عجیب است؛ اما وزن افراد با میزان موفقیت آنها ارتباط دارد. چندی پیش گروهی از متخصصان و دانشمندان تغذیه، تحقیقاتی در این زمینه انجام دادند که نشان داد که انسان ها ۲۱ نوع شخصیت دارند و هر شخصیت، عادات غذایی، ورزشی و استرس های مربوط به خود را دارند.

 

 

شخصیت افراد چاق

 

۱- افرادی که به غذا حمله می برند. ۲- افرادی که شب ها سراغ غذا می روند و در طول شب دزدکی چیزی می خورند. ۳- کسانی که خیلی راحت و با خیالی آسوده مقدار زیادی غذا می خورند. ۴- روزه داران میوه و افرادی که به ندرت از میوه جات و سبزیجات استفاده می کنند. ۵- افرادی که دائماً در حال ته بندی هستند و همیشه سرپایی غذا می خورند. ۶- افرادی که غذا را با تکه های بسیار بزرگ می خورند. (لقمه های بزرگی دارند) ۷- افرادی که دائماً در حال نوسان هستند(افرادی که در هر دوره مدتی رعایت می کنند و رژیم غذایی سالمی را در پیش می گیرند، ولی چند روز بعد به جای قبلی خود بازمی گردند).

 

تأثیر ورزش بر شخصیت

 

۱- برای ورزش کردن احساس خجالت می کنند. ورزش را دوست دارند، ولی از ورزش کردن خجالت می کشند.

 

۲- تازه کاران ورزشی و مبتدی ها ۳- افرادی که مدتی بسیار پرتحرک هستند و ورزش می کنند و مدتی هیچ حرکتی ندارند. ۴- ورزشکارانی که بی تحرک هستند و به ندرت حرکت می کنند. ۵- همیشه و به طور مرتب ورزش های ثابتی انجام می دهند. ۶- افراد نازک نارنجی و حساس که سریع آسیب می بینند و دردهای مختلف آنها را محدود می کند. ۷- اهداف خوبی از ورزش کردن دارند و با انگیزه ورزش می کنند.

 

چند نکته دیگر

 

هیچ گاه در گذشته نمانید و برای آینده هم رویاپردازی نکنید. ذهن خود را متمرکز زمان حال کنید (بودا). هر آنچه که به آن بیشتر فکر می کنید، پیش می آید (بودا). وقتی که می خواهید کاری را شروع کنید، حتی اگر آن کار شروع یک برنامه رژیمی یا ورزشی برای کاهش وزن باشد، خوشبین باشید. هیچ گاه از خودتان توقعات بسیار بالا نداشته باشید. اگر در ابتدای کار موفق نشدید، منصرف نشوید و دوباره تلاش کنید. این هدف کمی زمان بر است و باید صبر بیشتری داشته باشید.

 

مدیتیشن کنید تا با خود درونی تان حرف بزنید، خود را بیشتر بشناسید و تمام چیزهایی که ذهن شما را آلوده می کنند، از خود دور کنید.

 

تأثیر استرس بر شخصیت

 

۱- افرادی که با احساسات خود غذا می خورند؛ یعنی وقتی که دچار احساسی می شوند، به غذا خوردن رو می آورند. ۲- افرادی که تصویرشان از خود منفی است و با خودشان رفتار ناملایمی دارند.

 

۳- افرادی که عادت دارند همیشه همه چیز را به تعویق بیندازند و همواره می گویند: «از فردا شروع می کنم.» ۴- افرادی که همواره روی دیگران متمرکز هستند و انرژی خود را صرف دیگران می کنند و در نهایت برای خودشان هیچ انرژی ندارند. ۵- افرادی که دائماً در حال حرکتند. زندگی شان در حرکت سریع خلاصه می شود و زمانی برای داشتن یک برنامه زندگی سالم ندارند. ۶- افراد مردد و آنهایی که تصمیم می گیرند وزن خود را کاهش دهند؛ اما تردید دارند که در این کار موفق باشند. ۷- افرادی که رویاهای دست نیافتنی دارند و اهداف آنها واقعی نیست؛ به همین دلیل خیلی زود دلسرد و ناامید می شوند.

 

تأثیر شخصیت روی وزن

 

افرادی که احساس وظیفه شناسی اندکی دارند و افرادی که از نظر روانی رنجور هستند، بیشتر از دیگران دچار چرخه افزایش و کاهش وزن می شوند. حدود ۵۰ سال متوالی روی این موضوع تحقیق و بررسی شده است. افرادی که انگیزه های کوتاه مدت دارند و بدون فکر قبلی عمل می کنند، معمولاً دچار اضافه وزن می شوند. با مطالعه و بررسی ۱۹۸۸ نفر مشخص شد افرادی که ویژگی های شخصیتی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض چاقی هستند. افرادی که از روی انگیزه های آنی تصمیم به انجام کارها می گیرند، از ریسک کردن لذت می برند، اهل ستیز و مقابله، غرغرو، عیب جو، پرخاشگر و سلطه جو هستند.

 

وقتی که احساسات منفی داریم و شاد نیستیم، احتمالاً به سراغ ورزش نمی رویم. حتی در چنین مواقعی انتخاب های غذایی خوب نیز نخواهیم داشت و ممکن است به دلایل احساسی شروع به غذا خوردن و حتی پرخوری کنیم. بنابراین شخصیت شما تأثیر زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت برای کاهش وزن تان دارد. شما دوست دارید یک برنامه مؤثر برای کاهش وزن شروع کنید و در عین حال وقت خود را با برخی از برنامه های رژیمی و کار های دیگری که از آنها لذت نمی برید، تلف نکنید.

 

شخصیت شما روی چگونگی کاهش وزن تان اثر می گذارد. عادت های ذهنی و رفتاری که شخصیت شما را منحصر به فرد می کنند، موجب می شوند که شما به سراغ انجام برخی فعالیت های خاص بروید و از برخی فعالیت ها دوری کنید و در نتیجه به دلیل عدم علاقه به فعالیت های جسمی، مسأله کاهش وزن مورد بی توجهی قرار می گیرد و چاق می شوید. شاید خودتان متوجه این موضوع نباشید، اما این خود شما هستید که ترجیح می دهید برخی کارها را انجام ندهید و کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید. راه حل این است که شخصیت خود را بیشتر بشناسید. افکار شما به شدت روی اعمال تان تأثیر می گذارد.

 
اگر این مسأله را در خودتان کشف کنید که گرایش به اجتناب از فعالیت های خاص مربوط به کاهش وزن و تناسب اندام دارید، می توانید تصمیم به تغییر اوضاع بگیرید و این فعالیت ها را در برنامه خود بگنجانید. اینکه از چاقی رنج می برید و یا نیاز به کاهش وزن دارید، در کلیه جوامعی که مردم توجه زیادی به ظاهر فیزیکی خود دارند، باعث می شود همواره مورد انتقاد و عیب جویی قرار بگیرید؛ اما مهم ترین جنبه این مسأله، جنبه سلامت آن است. هر چه وزن بیشتری را با خود حمل می کنید، بیشتر دچار بیماری ها و مشکلات مربوط به سلامت می شوید؛ مثل بیماری های قلبی، دیابت، سرطان، آرتروز و بیماری های مربوط به صفرا. چاقی حتی روی خواب نیز تأثیر می گذارد و موجب قطع تنفس در حین خواب می شود.

 

کاهش ۱۰- ۲۰ کیلوگرم از وزن تأثیر زیادی در سلامتی خواهد داشت. حتی اگر بتوانید فقط با ورزش کردن و یا فقط با رژیم غذایی لاغر شوید، یکی بدون دیگری، روش سالمی نخواهد بود و حتماً شما را با برخی مشکلات در آینده مواجه خواهد کرد. ضمن اینکه به نتیجه رسیدن شما به تعویق می افتد و این تأخیر ممکن است باعث ناامیدی و دلسردی شود. کاهش وزن همیشه قانون ثابت خود را دارد.

 

وقتی که کالری دریافتی شما کمتر از کالری باشد که می سوزانید، وزن کاهش می یابد؛ بنابراین با ورزش کردن کالری بیشتری بسوزانید تا مقدار کالری مصرفی تان بیشتر از کالری دریافتی باشد. شاید بخواهید سطح ورزش خود را افزایش دهید و با انجام ورزش های سنگین به هدف خود برسید؛ اما این کار آسیب های جدی به همراه خواهد داشت. همچنین اگر تقریباً هر چیزی را که دوست دارید، می خورید، انجام ورزش های سنگین و زیاد برای تان مناسب نخواهد بود. بنابراین، کاهش کالری دریافتی و انجام ورزش متناسب در کنار هم باعث کاهش وزن می شود. بدن شما به غذا نیاز دارد. برای کاهش وزن و حذف کالری های اضافی، باید مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنید.

 

بهترین غذاها برای کاهش وزن، بهترین غذاها برای افزایش سلامت هستند. منظور از رژیم غذایی سالم، کم خوردن نیست، بلکه سالم خوردن است.