پارس ناز پورتال

چگونگی مستحکم کردن رابطه

چگونگی مستحکم کردن رابطه

تمایل زیادی به صحبت با جمع ندارید و به ندرت برای شرکت در یک بحث داوطلب می شوید؟ حتی از ابراز عقیده در میان جمع هم خود داری می کنید و ارتباط برقرار کردن با دیگران یک استرس بزرگ برای شماست؟ اما اگر به توصیه های ما دقت کنید می بینید که دلیلی برای این استرس ها وجود ندارد. نیازی نیست که در ارتباطات تان خود را با دیگران مقایسه کنید بلکه می توانید به شیوه خود وارد ارتباط با اطرافیان تان شوید و از اجتماع تان هم فاصله نگیرید. البته این نکته ها تنها به درد گوشه گیرها نمی خورد. اگر شما یک فرد اجتماعی و برون گرا هم باشید، یادگیری این ریزه کاری ها باعث خواهد شد، در ارتباطات تان موفق تر باشید.

 

● از تخصص تان کمک بگیرید

 

قرار نیست تغییر دادن رفتاری که یک عمر با آن زندگی کرده اید آسان باشد اما شما می توانید از آسان ترین مرحله، کار را شروع کنید و به این تنهایی پایان دهید. استفاده از توانایی ها، تخصص ها و دانش های تان نخستین قدم شما می تواند باشد. اگر در جمعی حضور دارید که موضوع صحبت شان به تخصص شما ارتباط دارد، خود را وارد گفت وگوی شان کنید و این می تواند بهترین و آسان ترین شروع باشد. می توانید از نظرات خود در مورد موضوعی که کاملا از آن آگاه هستید را ابراز کنید و با گفتن نکاتی که برای حاضران اهمیت دارد خود را مورد توجه قرار دهید.

 

● رابطه تان را محکم تر کنید

 

برای ساختن رابطه ای عمیق تر پیش قدم شوید. مثلا می توانید با گرفتن آدرس ایمیل، شماره همراه یا وبلاگ این شنونده های نیمه غریبه، ارتباط تان را گسترش دهید. اگر شما در یک شبکه مجازی موضوعات مورد علاقه تان را به اشتراک بگذارید، می توانید امکان یک صحبت مجازی با این دوستان تازه را ایجاد کنید. از طرف دیگر با یک پیامک گاه گداری یا ارسال یک ایمیل به این دوستان تازه نزدیک تر خواهید شد و از این طریق در دیدار دوباره آن ها مشکل کمتری برای برقراری ارتباط خواهید داشت.

 

● خاطرات تان را بیرون بریزید

 

تجربه های تان را در دل تان نگه ندارید. آن ها را با دیگران قسمت کنید، خاطراتی که ممکن است در ذهن شما انبار شده باشند، می توانند موضوع جالبی برای این دوستی های تازه باشند. اطرافیان شما دوست دارند شما را بیشتر بشناسند و از این که با شما افکار و موضوعات مشترکی دارند، اطمینان پیدا کنند. بهترین راه برای ایجاد این اعتماد متقابل و شناخت این است که خاطرات تان را با دیگران به اشتراک بگذارید. البته به بی راهه نروید. یادتان باشد که صحبت های شما و خاطرات تان هم اولا باید جزو موضوعات مورد علاقه اطرافیان تان باشد و دوما به بحث هایی که در آن لحظه می کنید ارتباطی داشته باشد. البته اگر شما یک تازه وارد هستید از حرف زدن های طولانی بپرهیزید و اجازه ندهید که با پرحرفی، طرفدارهای تان را در آن جمع از دست بدهید.

 

● شنونده ها را بشناسید

 

برای این که به یک جمع وارد شوید و این ورود برای تان موفقیت آمیز باشد، باید بیش از هر چیز آن جمع را بشناسید. شما کنار چه کسانی نشسته اید و چه حرف هایی می تواند برای شان یک خوراک خوب باشد. بی گدار به آب نزنید. صحبت از آخرین اخبار سیاسی برای جمعی که هیچ علاقه ای به آن ندارند و تنها برای استراحت کردن و آرامش به مسافرت آمده اند، صحبتی موفقیت آمیز نخواهد بود. قرار نیست شما گوینده اصلی باشید بلکه می توانید در صحبت های آن ها مشارکت کنید و بعد از این که نوع نگاه شان به زندگی و موضوعاتی که می تواند برای شان جالب باشد را شناختید، خودتان هم وارد این بازار گفت وگو شوید.

 

● سراغ متخصص بروید

 

اگر احساس می کنید شما برای وارد شدن به گفت وگوهای جمعی تنها به این نصیحت ها احتیاج ندارید و مشکل تان جدی تر از این است و همین طور اگر هنگام صحبت کردن با دیگران دچار اضطراب شدید، تپش قلب، تعریق یا سردی بدن می شوید باید هرچه زودتر از یک متخصص کمک بگیرید. اگر شما چنین علائمی را تجربه می کنید باید بگوییم که مشکل شما ندانستن راه های ورود به جمع نیست بلکه باید با کمک گرفتن از یک روان شناس و درصورت لزوم یک روان پزشک این اضطراب ها را از خود دور کنید. شما با یک دوره درمان به طرزی باور نکردنی این هراس ها را از دست خواهید داد و یکی از کسانی خواهید شد که همیشه حرفی برای گفتن دارد.

 

اگر هنگام صحبت کردن با دیگران دچار اضطراب شدید، تپش قلب، تعریق یا سردی بدن می شوید باید هرچه زودتر از یک متخصص کمک بگیرید