پارس ناز پورتال

اخبار درباره نوسانات بازار ارز و سفر

مجموعه : مجله خبری روز
اخبار درباره نوسانات بازار ارز و سفر

آخرین اخبار درباره نوسانات بازار ارز و سفر خانواده بقایی به نیویورک از قول پورمختار
رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از قرائت گزارش بازار ارز در صحن علنی مجلس و سفر نکردن فرزند و همسر بقایی به نیویورک خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی پورمختار در نشست خبری خود با تبریک عید سعید فطر و روز خبرنگار به ارائه گزارش یک ساله از فعالیت کمیسیون اصل 90 پرداخت و گفت: در این دوره از مجلس کمیسیون اصل 90 سیاست اصولی برای اطلاع‌رسانی اتخاذ کرد و این سیاست را یکی از سیاست‌های اصولی خود قرار داد.

وی با اشاره به چند رویکرد اصلی از نهمین دوره از مجلس اظهار کرد: یکی از رویکردهای اصلی کمیسیون پرهیز از ورود به مسائل سیاسی در پرونده‌ها و ارائه گزارش‌ها و تکیه بر کارهای کارشناسی بود. رویکرد دیگر نیز پرهیز از رسانه‌ای کردن اسامی افراد جهت حفظ حیثیت افراد بود.

رییس کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه برای واقعی و جامع و کامل بودن گزارش‌ها، ارتباطات گسترده‌ای با دستگاه‌های مربوطه برای داشته‌ایم، تصریح کرد: اگرچه کمیسیون اصل 90 دستگاهی نظارتی است اما نباید نگاه سایرین به این کمیسیون نگاهی با ترس باشد چرا که کمیسیون برای حل مشکلات و موانع است که به مسائل ورود پیدا می‌کند.

پورمختار افزود: در سال گذشته و دوره جدید مجلس به روزرسانی پرونده‌های مهم از جمله کارهای کمیسیون بود که 1200 فقره پرونده از دوره گذشته به کمیسیون رسید که تاکنون بیش از 700 فقره از آن مختومه شده است.

وی با اعلام این خبر که در این یکسال اخیر بیش از 4 هزار پرونده به کمیسیون واصل شده است، گفت: در طبقه‌بندی این پرونده‌ها یک سازمان‌دهی بر مبنای نوع شکایات صورت گرفت و کمیته‌های شش‌گانه‌ای تشکیل شد اما تنها به این کمیته‌ها بسنده نکردیم و برای رسیدگی به پرونده‌های حساس 16 کارگروه نیز تعریف شده است که این کارگروه‌ها متشکل از نمایندگان است.

پورمختار خاطر نشان کرد: 16 کارگروه تعریف شده عبارتند از کارگروه کارآمدسازی مجلس و نمایندگان، کارگروه بانک‌ها، کارگروه حمایت از تولید و جهاد اقتصادی، کارگروه انحصار،‌گمرک و صادرات، کارگروه حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کارگروه زمین و منابع طبیعی، کارگروه بررسی طرز کار قوه قضاییه، کارگروه مبارزه با فساد اداری و اقتصادی، کارگروه واگذاری‌های اصل 44، کارگروه نفت و انرژی و کارگروه بهداشت ودرمان که در این کارگروه‌ها برای استفاده از ظرفیت تمامی نمایندگان از همه آنها دعوت به فعالیت شد که تاکنون 15 تن از آنها برای فعالیت اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه تدابیر مقام معظم رهبری در اولویت رسیدگی پرونده‌ها قرار گرفت، گفت: از جمله این موارد پیگیری امر حمایت از تولید و جهاد اقتصادی در دولت،‌ قوه قضاییه و کمیسیون‌های مجلس است. همچنین موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی بحث مهمی بود که رهبری نیز تاکید بسیاری بر آن داشتند که در همین راستا کمیسیون اصل 90 کار بررسی عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد.

پورمختار از نهایی شدن گزارشات مربوط به بحث واردات خودرو خبر داد و اظهار کرد: بحث واردات خودرو نیز از مسائل مهمی بود که کمیسیون به آن پرداخت و گزارشاتی نیز تهیه شده که در حال نهایی شدن است.

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نتیجه محور بودن در پیگیری پرونده‌ها ادامه داد: در مواردی از پرونده‌ها خلاء قانونی وجود دارد همچنین در برخی موارد عملکرد مدیران دچار مشکل است که در همین زمینه بانک اطلاعاتی در خصوص مدیران مطرح است که در مواردی کمیسیون به آنها ورود پیدا می‌کند که در مسائلی همچون کاندیداتوری ریاست جمهوری افراد و یا در حال حاضر وزرای پیشنهادی کابینه که پرونده‌هایی برای این افراد وجود دارد.

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در ادامه بیان کرد: نمایندگان مجلس به عنوان ناظرین ما در حوزه انتخابیه حضور دارند و کمیسیون از این ظرفیت مجلس برای پیگیری مسائل و مشکلات استفاده می‌کنند.

پورمختار در ادامه از تهیه گزارشی مفصل از طرز کار سه قوه در پایان دوره نهم مجلس توسط کمیسیون اصل 90 خبر داد.

به گزارش ایسنا، خبرنگاری در خصوص آمار دقیق‌تری از پرونده‌های واصله به کمیسیون و تعداد بررسی شده آن پرسید که پورمختار در پاسخ گفت: از مجموع 4هزار و 300 پرونده که از دوره قبل مجلس باقی مانده بود هزار فقره از آنها خارج از صلاحیت تشخیص داده شد و راهنمایی‌های لازم به اشخاص حقوقی و حقیقی برای ادامه پیگیری داده شد.همچنین 1300 فقره از آن پرونده‌های رسیدگی و گزارش‌ها و پاسخ‌های آنها تهیه شد، مابقی آن پرونده‌ها نیز در حال رسیدگی است.

رییس کمیسیون اصل 90 در ارائه آمار دیگری اظهار کرد: در کمیته فرهنگی و رفاهی و اجتماعی کمیسیون 921 پرونده،‌در کمیته اقتصادی 1233 پرونده، در کمیته سیاسی و نظامی 655 پرونده، در کمیته قضایی 10002 پرونده و در کمیته مجلس و امور ویژه 474 پرونده وجود دارد که در حال بررسی است.

پرونده تخلفات دولت در زمینه محیط‌ زیست را برای قرائت در صحن آماده می‌کنیم
به گزارش ایسنا، خبرنگار دیگری در خصوص آخرین پرونده‌های آماده برای قرائت در صحن علنی سوال کرد و پورمختار در پاسخ گفت: براساس قانون ما در مواردی گزارشی برای قرائت در صحن علنی آماده می‌کنیم که به عموم مردم مربوط باشد که پرونده تخلفات دولت در زمینه محیط‌زیست شامل این موضوع می‌شود.

وی افزود: اتمام دولت دهم نیز ارتباطی به رسیدگی پرونده‌ها و قرائت آن در صحن علنی ندارد.
پورمختار با اشاره به آخرین پرونده‌های مربوط به منافع و مسائل ملی در کمیسیون اصل 90 گفت: پرونده‌هایی در خصوص منابع طبیعی و زمین، صادرات و واردات، پرونده‌های در حوزه بانکی و معوقات بانک‌ها و سیستم نظارتی آنها وجود دارد که در همین زمینه گزارش پرونده نوسانات بازار ارز آماده شده که به زودی و پس از رای اعتماد وزرا قرائت می‌شود.

خانواده بقایی تا مرحله عزیمت به نیویورک پیش رفتند اما این سفر انجام نشد
به گزارش ایسنا پورمختار درادامه نشست خبری خود به شکایت قاضی‌پور اشاره کرد و گفت: کمیسیون اصل 90 به این گزارش رسیدگی کرد و پاسخ ایشان را در قالب نامه محرمانه ارسال کرد که متاسفانه این نامه سر از دو سایت درآورد که ما از این دو سایت سوال کردیم نامه را از کجا آوردند که جوابی ندادند بنابراین از این دو سایت شکایت واعلام جرم کردیم.

رئیس کمیسیون اصل 90 همچنین تصریح کرد: پس از اینکه آقای بقایی گفتند با خانواده خود به نیویورک سفر نکردند، بنده خود به جد به موضوع ورود پیدا کردم و پس از پیگیری و استعلام از وزارت امور خارجه و پلیس گذرنامه فهمیدیم که تا مرحله عزیمت پیش رفتند اما سفری توسط فرزند و همسر آقای بقایی به نیویورک اتفاق نیفتاده و این موضوع را شجاعانه اعلام می‌کنیم و چون از ابتدا قرار نبود موضوع رسانه‌ای شود بنابراین اطلاعیه‌ای نیز در این خصوص صادر نکردیم.

وی همچنین با بیان اینکه پرونده 70 هزار میلیاردی که مربوط به بدهی دولت گذشته است در حال رسیدگی است، گفت: ستاد ویژه تدابیر اقتصادی که به ریاست معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شده بود مصوباتی خلاف قانون داشت که برخی نمایندگان درباره این موضوع شکایت کرده بودند.

پرونده 70 هزار میلیاردی بدهی دولت گذشته در حال رسیدگی است
پورمختار در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص آخرین اقدامات و نتایج تقویت سیستم نظارتی بانک‌ها و مشکلات موجود بانکی اظهار کرد: کمیسیون اصل 90 در کارگروه بانک‌ها جلسات زیادی با شورای هماهنگی بانک‌های خصوصی وعمومی و مدیرعامل بانک‌ها و بانک مرکزی تشکیل داد و مباحث زیادی مطرح شد و برای اینکه بحث نظارت بانک‌ها به خوبی انجام شود سامانه‌ای توسط بانک مرکزی با کمک معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات فعال گردید.

وی با اشاره به نوع فعالیت این سامانه گفت: هر فرد که تسهیلاتی از بانک‌ها بگیرد تا انتهای کار رصد می‌شود که چگونه هزینه می‌شود و مشخص می‌شود که در عمل امر خرید یا اجرای پروژه انجام گرفته است یا نه، که این کار جدیدی است و اطمینان خاطری در جهت هزینه‌کرد تسهیلات درجای خود صورت می‌دهد.

وی افزود: این نظارت‌ها باید در حوزه‌های دیگری همچون نحوه ارزیابی محل طرح، وثیقه‌ها و خود طرح که باید وجوه به صورت مرحله‌ای به این طرح‌ها اختصاص گیرد، انجام می‌شود که از تکرار بسیاری از سوءاستفاده‌ها جلوگیری می‌شود.

پورمختار خاطرنشان کرد: برای بررسی نحوه حمایت از تولید و شکایت زیادی که از سوی تولید‌کنندگان واصل شده بود جلسات متعددی با خود تولید‌کنندگان که از سوی دیگر از جمله بدهکاران عمده بانکی نیز محسوب می‌شوند تشکیل شد که در این جلسات روسای کمیسیون‌های امنیت ملی، اقتصادی، صنایع و غذایی مجلس حضورداشتند وتصمیمات خوبی در این رابطه اتخاذ و به مراجع ذیربط از جمله دولت، بانک مرکزی و قوه قضاییه ارسال شد که آنها نیز در راستای حمایت از امر تولید و توجه به امر وصول معوقات بانکی وظایف خود را انجام دهند.

اختلافات بانک‌های عامل و بانک مرکزی در رابطه با ارز، منتج به یک مصوبه‌ شد
پورمختار به اختلافات بین بانک‌های عامل و بانک مرکزی در رابطه با ارز اشاره کرد و گفت: ارزی را که بانک مرکزی در سال 90 به بانک‌های عامل داده بود بعد ازافزایش قیمت آن به قیمت جدید مطالبه می‌شد و لذا بانک‌ها مدعی بودند که تمامی ارز گرفته شده را به اشخاص متقاضی واگذار کردند، این اعتراض بسیار زیاد بود و هیچگاه جلسه‌ای برای حل مشکل تشکیل نشده بود که این موضوع با پیگیری کمیسیون اصل 90 و حضورمسئولین به مصوبه‌ای منتج شد که خود دولت آن را برای حل مشکلات تایید و ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست مصطفی افضلی‌فر، سخنگوی کمیسیون اصل 90 در سخنانی به بحث مربوط به حمایت از تولید‌کنندگان اشاره کرد و گفت: از جمله مواردی که بنا شد برای تقویت تولید انجام شود سپرده‌گذاری بانک مرکزی در بانک‌های عامل است که این موضوع با حضور رئیس کل بانک مرکزی بررسی و اعلام و ابلاغ شد و این تصمیم اتخاذ شد که بانک مرکزی راسا مبالغی را در بانک‌های عامل سپرده‌گذاری کند و این مبالغ تنها به بحث حمایت از تولید اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به موضوع دیگر برای تقویت تولید اظهارکرد: تجمیع، تقسیط و استمهال کار دیگری بود که برای تقویت تولید انجام گرفت که بنا شد اگرچه قبلا انجام شده باشد اما اگرتولید به واقع کلمه کار تولیدی انجام می‌دهد و بر تقلیل نرخ بیکاری تاثیرگذار است اما مجددا بحث تجمیع، تقسیط و استمهال نیز انجام گیرد.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 خاطرنشان کرد: مورد سوم نیز بحث تسریع در اعطای تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی بود که بخش ارزی آن توسط آقای پورمختار اشاره کردند.

جلسات کمیته سیاسی و نظامی کمیسیون اصل 90 با مسئولان ناجا
افضلی‌فر در ادامه به جلسات کمیته سیاسی و نظامی کمیسیون اصل 90 با مسئولان ناجا اشاره کرد و گفت: کمیسیون می‌تواند بر شیوه کار نهادهای نظامی نیز نظارت داشته باشد که جلساتی با مسئولان ناجا در خصوص شکایت از ناجا در موارد راهنمایی و رانندگی و درگیری‌هایی که در بحث تقسیمات کشوری در برخی مناطق وجود داشت، تشکیل شد و دوستان نیز پاسخگو بودند.

وی افزود: آنچه در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت این بود که ما می‌توانستیم و می‌توانیم شیوه‌هایی را تعریف و اجرا کنیم که این شکایات به حداقل خود برسند و این موضوع مورد توافق قرار گرفت و برای اینکه این موضوع عملیاتی شود بنا شد تمام فرمانده‌هان نیروی انتظامی جداگانه در کمیسیون حاضر شده و این شیوه‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند و در نتیجه همه بخش‌ها و واحدهای نیروی انتظامی در خصوص اصلاح رویه‌ها و شیوه‌ها به نتایج مشخصی برسند و شیوه‌های توافق شده اعمال شود.

احتمال ارجاع گزارش نحوه اجرای قانون الزام دولت به صیانت از حقوق شهروندان به قوه قضاییه
سخنگوی کمیسیون اصل 90 در ادامه در خصوص گزارش مربوط به نحوه اجرا و اعمال قانون الزام دولت به صیانت از حقوق شهروندان گفت: گزارشی در این خصوص تنظیم شده و در جلسه هیات رئیسه کمیسیون نیز قرائت شده است و بنا شد با تغییری برای قرائت در صحن مجلس قرائت شود و اگر لازم شد به قوه قضاییه ارجاع شود.

افضلی فرد یادآور شد:در حال حاضر سه سال از تصویب این قانون می‌گذرد و دوستانی از ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه در کمیسیون حضور پیداکردند و توضیحات لازم را در خصوص عملکرد سفارت‌خانه‌ها ومعاملاتی که در سفارت‌خانه‌ها انجام می‌شود، ارائه کردند.

موضوع بافت‌های فرسوده ناصرخسرورا با حضور مسوولان وزارت بهداشت بررسی کردیم
وی همچنین به مساله بافت‌های فرسوده ناصرخسرو اشاره کرد و گفت: این موضوع اخیرا با حضور مسئولین وزارت بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گرفت چرا که داروهایی نایاب وکمیابی که در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شوند در خیابان ناصرخسرو با قیمت‌های گران موجود هستند، این موضوع حتی با وزیر پیشنهادی آقای روحانی نیز مطرح شد.

افضلی‌فرد ادامه داد: همه کسانی که جزو کارگروه مربوط به تغییر بافت فرسوده ناصرخسرو هستند متفق‌القول می‌گویند تغییر بافت فرسوده ناصرخسرو یکی از راهکارهای موفق و عمده حل معضل مربوط به بزه‌های اجتماعی و مسائل مربوط به دارو و درمان در شهر تهران است.

به گزارش ایسنا، خبرنگاری در خصوص وجود پرونده‌های وزرای پیشنهادی در کمیسیون اصل 90 سوال کرد که پورمختار در پاسخ گفت: این پرونده‌ها بر اساس سوابق تعدادی از وزاری پیشنهادی است که الزاما به معنای وجود جرم نمی‌باشد و حدود چهار پنج نفری از وزرای پیشنهادی پرونده‌هایی دارند که حتی بعضی از این پرونده‌ها مختومه شده که این کمیسیون این پرونده‌ها را بر اساس وظیفه‌ای که دارد به مجلس مخابره می‌کند.

30 پرونده شکایت از عملکرد دولت گذشته به طورمستقیم در کمیسیون وجود دارد
رئیس کمیسیون اصل 90 در پایان به اعلام آمارهای موجود در خصوص موضوعات پرونده‌های مهم در این کمیسیون پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر 109 پرونده درباره امور بانکی و موسسات مالی اعتباری و قرض‌الحسنه، 37 پرونده درخصوص نفت و پتروشیمی، 30 پرونده شکایت از عملکرد دولت به طورمستقیم، 25 پرونده درباره زمین زمین‌خواری وسوء استفاده از منابع طبیعی، 25 پرونده شکایت از مجلس، 10 پرونده در خصوص عملکرد شرکت‌های خودروساز، 8 پرونده پیرامون گمرک و تخلفات آن، 7 پرونده درباره مسائل زیست‌محیطی، 7 پرونده درباره مسائل مالیاتی، 5 پرونده در حوزه قوه قضاییه، 5 پرونده در خصوص مسائل مخابراتی و ارتباطات و 5 پرونده درباره مناطق آزاد تجاری وصنعتی در کمیسیون وجود دارد.

پورمختار خاطرنشان کرد: این پرونده‌ها از جمله پرونده‌های مهم به شمار می‌روند که قابلیت ارائه گزارش و قرائت در صحن علنی در آنها است که طی چندماه آینده آماده و تحویل هیات رئیسه می‌شود./ایسنا