پارس ناز پورتال

از کو ها اینگونه عکس بگیرید

از کو ها اینگونه عکس بگیرید

بیاموزید چگونه از کوهها عکس های زیبایی بگیرید. این مقاله درباره حداقل تجهیزات عکاسی و مهارت های لازم برای عکاسی از کوهها صحبت می کند.


نکاتی برای عکاسی از کوهها

هر کسی که به طبیعت علاقه مند است مطمئناً کوهنوردی را تجربه کرده است. و زیبایی های کوه او را تحت تاثیر قرار داده است. کوهها شکوه و عظمت خاص خود را دارند. شاید فکر کنید عکاسی از کوهها کار نسبتا ساده ای باشد. اما من به تجربه دریافته ام که عکاسی از کوهها بخاطر اندازه ، زیبایی ، شکوه و جلالی که دارند آنقدر ها هم ساده نیست و عکس گرفتن از آنها یکی از فنی ترین انواع عکاسی از طبیعت است. اما چرا اینگونه است؟ و چگونه یک عکاس آماتور با یک دوربین دیجیتال که حداقل امکانات را دارد می تواند بر این مشکل غلبه کند؟

چالش منحصر به فرد عکاسی از کوهها

عکاسی نقاشی با نور است. بنابراین کاملا قابل درک خواهد بود اگر بگوییم مهم ترین عامل برای به تصویر کشیدن زیبایی ها در یک عکس داشتن نور کافی و مناسب است، و طبیعتاً عکاسی از کوهها هم از این قائده مستثنی نخواهد بود. در ارتفاعات نور خورشید به صورت یکنواخت توریع نشده است. مناطقی هست که سایه های تاریک وجود دارد و مناطقی هم درخشندگی بیش از حد. تشعشعات ماوراء بنفش بیشتر وجود دارند که سبب بوجود آمدن آبی کم رنگ در عکس ها می شود. و آب و هوا ممکن است از آفتابی به ابری تغییر یابد ممکن است با باران یا حتی برف روبرو شوید و همه اینها می تواند در چند دقیقه اتفاق بیفتد. و نیازی به یاد آوری نیست که در این شرایط نور محیط تغییرات شدیدی خواهد کرد.

اینها چالش هایی هستند که عکاسی از کوهها و در میان آنها را تبدیل به کاری جالب کرده اند، و دقیقاً به همین دلیل است که عکاسان آماتور از عکس های خود نا امید می شوند و فکر می کنند برای گرفتن عکس های زیبا از کوهها به تجهیزات عکاسی پیشرفته و گرانقیمت نیاز دارند.

البته شکی نیست که با دوربین ها و تجهیزات پیشرفته می توان عکس های فوق العاده ای گرفت، اما با توجه به برخی موارد می توان با بیشتر دوربین های دیجیتال عکس های زیبایی از طبیعت کوه خلق کرد. در ادامه به تعدادی از نکاتی که در گرفتن عکس هایی زیبا از کوهها کمک می کنند اشاره می کنیم.

در ساعات رویایی عکس بگیرید – بعد از طلوع یا قبل از غروب آفتاب!

همه می دانیم که بهترین نور برای عکاسی نور صبح یا نور بعد از ظهر زمانی است که نور افتاب آنقدر شدت ندارد که سایه های تاریک در سوژه ایجاد کند. این قانون بیشتر مواقع صادق است اما در مورد عکاسی از کوه ها اثر آن بیشتر است.  در اواسط روز نور خورشید می تواند واقعا درخشنده باشد که این درخشندگی زیاد تاثیر منفی در عکس خواهد داشت.

نکته دیگر این که صبح زود یا بعد از ظهر ها هوا صاف تر است. گرمای وسط روز هاله ای ایجاد می کند که سبب می شود آسمان آبی به سمت تیرگی و رنگ خاکستری متمایل شود. کو های هیمالیا که من بیشتر عکس های خود را آنجا گرفته ام گرد و غبار زیادی دارد و این گرد و غبار در میانه روز بیشتر می شود.

از یک فیلتر استفاده کنید.

از یک فیلتر  ND (مخفف Neutral Density ) یا یک فیلتر Grand ND (مخفف Graduated Neutral Density ) استفاده کنید. این فیلتر ها به شما کمک می کنند در موقعیت هایی که با کنتراست بالا روبرو می شوید مانند زمانی که آسمان روشن پشت یک جلو زمینه تاریک (کوه) قرار می گیرد عکس های واضح تری بگیرید. به این ترتیب جلو زمینه واضح تری در عکس خواهید داشت در حالیکه طیف رنگ آسمان را هم خیلی از دست نداده اید. بهتر است از این فیلتر ها استفاده کنید تا تفاوت آن را خودتان ملاحظه نمایید.

استفاده از یک فیلتر پلارایزر کمک می کند تا در عکس شما ابر ها خود را از آسمان متمایز تر باشند یا اصطلاحاً خود را از آسمان بکند و آبی اشباعی از آسمان به نمایش می گذارد که تصویر شگفت انگیزی خواهد ساخت. می توانید فیلتر پلارایز را بچرخانید تا جاییکه بهترین نتیجه را در تصویر بگیرید.

از یک سه پایه استفاده کنید

استفاده از سه پایه در عکاسی از کوهها دو فایده دارد اول اینکه چون شما در ساعات اولیه روز یا قبل از غروب آفتاب عکس می گیرید دریچه لنز زمان بیشتری باز می ماند و اگر دوربین ثابت نباشد عکس شما تار خواهد شد بنابراین استفاده از سه پایه واجب است! دوم اینکه با استفاده از سه پایه مناسب می توانید از زوایایی عکس بگیرید که وقتی دوربین در دستان شماست این کار امکان پذیر نیست.