پارس ناز پورتال

آشنایی با کارت صدای، های دیفینشن

آشنایی با کارت صدای، های دیفینشن
 
کارت صدای «های دیفینشن» یا High Definition

 

 High Definition که به اختصار به آنها  HD هم می گویند نام استانداردی است که توسط اینتل پایه گذاری شده است و آن را در چیپ ست های خود به کار گرفته است. این یک استاندارد برای کارت صدای کیفیت بالای onboard است. در این آموزش بیشتر در مورد ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد.

همه چیپ ست های اینتل با باس PCI Express کار می کنند مانند i915 , i925 که از استاندارد High Definition پشتیبانی می کنند. این استاندارد دو ویژگی جدید دارد: پخش چند گانه که به کارت صدا اجازه می دهد بیش از یک سیگنال صوتی را به چندین وسیله صوتی ارسال کند به عنوان مثال می توانید در اتاق نشمین خود یک DVD را از طریق وایرلس تماشا کنید و در عین حال با همان کامپیوتر دیگری در حال صحبت با تلفن اینترنتی در پشت کامپیوتر است و ویژگی دیگر کیفیت بالای صداست.

قبل از اینکه کارت صدای HD به بازار عرضه شود فقط در صورتی کارت صدای onboard  با کیفیت مناسب در اختیار داشتید که مادربرد شما یک چیپ مخصوص کنترلر صدا داشت. با فناوری HD  بخش south bridge چیپ ست خود صدای کیفیت بالا را تولید می کند بدون اینکه نیاز به چیپ اضافه دیگری در مادربرد وجود داشته باشد و به این ترتیب قیمت مادر برد هم بی دلیل بالا نمی رود. تنها چیزی که south bridge نیاز دارد چیپ کودر و دیکودر یا همان codec است. تا تبدیل های آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ را انجام دهد. این چیپ در مقایسه با یک چیپ کامل کنترلر صدا قیمت زیادی ندارد.

سیستم صوتی High Definition از سیستم ساروند یا فراگیر ۷٫۱ با نرخ نمونه گیری ۱۹۲ کیلو هرتز و تا کیفیت ۳۲ bit را پشتیبانی می کند. از دیگر مزایای این سیستم صوتی این است که حتی در شرایطی که با یک وسیله صوتی فراگیر ۵٫۱ یا شش کاناله ساروند کار می کند، از نرخ نمونه برداری ۴۸ کیلو هرتز و کیفیت صدای ۲۰ بیت پشتیبانی می کند.

اینتل سیستم صوتی High Definition را با همکاری شرکت بزرگی که در این زمینه صاحب نام است یعنی دالبی توسعه داد و به کمک آزمایشگاه های آن سه سطح صدا برای کامپیوتر ها خلق کردند: صدای خانگی دالبی یا Dolby Sound Room و سینمای خانگی دالبی و استودیوی برتر یا مستر دالبی که هر کدام برای سطح کاربری های مختلف و نیاز های هر کدام طراحی و ساخته شده است. در ادامه به قابلیت های هر سطح می پردازیم:

    صدای خانگی دالبی:  دارای دو کانال خروجی صوتی اسپیکر مجازی و فناوری هدفون دالبی است. این دو فناوری به کمک هم می توانند سیستم فراگیر ۵٫۱ را فقط با دو کانال صوتی شبیه سازی می کند. این کارت صدا دارای سیگنال به نویزی با حداقل قدرت ۷۵ db است. که بر پایه فناوری Dolby Pro Logic II کار می کند.

    سینمای خانگی دالبی:  دارای شش کانال صوتی ( فراگیر ۵٫۱) و سیگنال به نویز با حداقل قدرت ۸۵ db است. که بر پایه فناوری Dolby Pro Logic II کار می کند

    استودیو مستر دالبی: دارای هشت کانال صوتی و سیگنال به نویزی با حداقل شدت ۹۵ دسی بل است. که بر پایه فناوری Dolby Pro Logic IIx و Dolby Digital Live کار می کند.

آنچه که درباره فناوری Dolby Pro Logic II بسیار جالب است این است که به شما اجازه می دهد که با دو کانال صوتی از سیستم فراگیر ۵٫۱ پشتیبانی کند یا ۷٫۱ با شش کانال صوتی با فناوری Dolby Pro Logic IIx و این کار را به کمک یک سری از فیلتر ها انجام می دهد.

فناوری Dolby Digital فناوری است که برای انتقال فایل های صوتی ذخیره شده در کامپیوتر شما به یک دریافت کننده از طریق شبکه بی سیم یا LAN یا مانند آن مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از سطوحی که گفته شد کار برای کاربران با توجه به نیاز آنها ساده تر خواهد شد.

ما تکه های کوتاهی از موسیقی را به کمک فناوری Dolby Pro Logic IIx گوش دادیم که در آن صدای CD را جدا کرده بود که فقط ۲ کانال در اختیار بود و آنرا تبدیل به ۸ کانال کرد نتیجه واقعا شگفت انگیز بود. گویی هنگام ضبط صدا واقعاً از هشت کانال استفاده شده بود.