پارس ناز پورتال

بررسی انواع مشکلات خواب

بررسی انواع مشکلات خواب

خواب بیش از حد کم ( Insomnia)

» ممکن است احساس کنید خواب کافی ندارید و یا حتی اگر میزان ساعات، برای خواب شبانه به نظر کافی آیند، یک استراحت مناسب در طول شب برایتان حاصل نمیشود.

» اتاق خواب گرم یا سرد است یا سر و صدا زیاد است ، ممکن است رختخواب، ناراحت یا كوچك باشد.

» احتمال دارد الگوی خواب همسر شما با شما متفاوت باشد .

» شما ممکن است یک الگوی منظم برای خواب نداشته باشید یا به میزان کافی نرمش بدنی نکنید .

» خوردن بیش از حد ممکن است خوابیدن را مشکل سازد و گرسنه به بستر رفتن ممکن است سبب بیداری پیش از موعد گردد .

» سیگار، الکل و نوشیدنی های کافئین دار مثل چای و قهوه ،بیماری ، درد یا تب بالا .

» مشکلات مهم تر مانند مشكلات احساسی ، مشکلات ناشی از كار ، اضطراب و نگرانی ، افسردگی و …

» شما ممكن است صبح زود از خواب بیدار شوید و قادر به خوابیدن دوباره نباشید یا بیش از حد به مشكلات روزانه فکر میکنید .

 

خواب آلودگی در روز ( Narcolepsy )

شما ممكن است صبح به هنگام بر خواستن از خواب هنوز احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشید و عمده ترین دلیل میتواند این باشد كه شما شب را خوب نخوابیده اید.

شما حتی ممكن است پس از یك هفته خواب كافی شبانه، هنگام روز احساس خواب آلودگی كنید.

علت این مشكل می تواند یك بیماری مانند دیابت ، عفونت ویروسی و یا مشكل در كار غده تیروئید باشد
شرایط دیگری هم باعث خواب بیش از حد افراد میشود.

این یک حالت شرایط غیر معمول است كه اغلب توسط پزشكان قابل تشخیص نیست و دو نشانه عمده برای این بیماری موجود است:

» احساس خواب آلودگی شدید هنگام روز ، حتی در حضور دیگران انسان ممكن است چرت بزند.

» شما ممكن است به طور ناگهانی ، هنگام عصبانیت یا خندیدن یا هیجان زدگی كنترل عضلات خود را از دست بدهید و ولو شوید ، به این حالت cataplexy میگویند.

همچنین شما ممكن است به حالت های زیر دچار شوید

» هنگام به خواب رفتن یا هنگام بر خواستن قادر به تكلم نباشید ، به این حالت فلج ناشی از خواب می گویند (sleep paralysis).

» صدا های عجیب و غریب بشنوید یا تصاویر خیالی را مشاهده كنید.

» شما ممكن است در خواب به طور اتوماتیك كارهایی را انجام دهید كه به هیچ وجه هنگام بیداری آنها را به یاد نمی آورید.

» ممكن است نیمه شب با احساس گرگرفتگی از خواب بپرید.

دلیل این موضوع اخیرا كشف شده و مربوط به كمبود ماده اوركسین یا هیپوكرتین میباشد و درمان این بیماری شامل انجام ورزش منظم وداشتن برنامه منظم شبانه میباشد و با توجه به الگوی بیماری شما مصرف برخی از دارو های ضد افسردگی یا داروهایی که باعث افزایش سطح هوشیاری میشوند مانند مدافینیل میتواند سودمند باشد.

» شما ممكن است هنگام خواب خروپف كنید ویا در زمان های كوتاهی تنفستان دچار وقفه شود، دلیل این امر بسته شدن قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شما میباشد.

» هر وقت كه تنفستان متوقف شود شما از خواب میپرید و عضلات بدن و به ویژه دست و پایتان ممكن است دچار پرش شوند.

» شما فقط برای مدت کوتاهی قبل از دوباره به خواب رفتن بیدار هستید ، این حالت معمولا چند بار در هنگام شب روی میدهد و درنتیجه شما روز بعد احساس خستگی و کوفتگی و خواب آلودگی شدید خواهیدداشت.

» شما همچنین پس از برخواستن از خواب ممكن است دچار سردرد یا خشكی دهان شوید ، این حالت در سالخوردگان ، همچنین سیگاری ها و الكلی ها و همچنین افرادی كه اضافه وزن دارند بیشتر روی می دهد.

خود بیمار خیلی ممكن است متوجه این حالت نشود و بیشتر همسرش متوجه این رویداد میشود.

برای بهبود شرایط باید برخی از رفتار های روزمره خود مانند سیگار كشیدن ، اضافه وزن و نوشیدن الكل وخوابیدن در وضعیتهای مختلف را متوقف كنید.

اگر وضعیت راه های تنفسی شما وخیم است ،شایدلازم باشد از وسایل مخصوصی که برای کمک به این منظور ساخته شده اند مانند CPAP استفاده کنید ، این وسایل ماسك مانند روی بینی شما نصب می شوند و فشار هوای لازم را برای باز نگاه داشته شدن مجرای تنفسی شما اعمال میكنند.

 

راه رفتن در خواب

حدود پنج درصد بالغین دچار وحشت شبانه میشوند و یك درصد هنگام خواب راه می روند اما این دو حالت در كودكان بیشتر مشاهده میشود .

اگر شما در خواب راه می روید به چشم افراد دیگر مانند كسی خواهید بود كه تازه از خواب عمیق برخاسته است .

شما ممکن است از خواب بیدار شوید و کارهایی انجام دهید که ممكن است كاملا پیچیده باشد مانند راه افتادن در اطراف منزل ، بالا و پایین رفتن از پله ها و انجام سایر كارهایی كه ممكن است باعث شرمساری شما شود یا حتی شما را به خطر اندازد .

در راه رفتن شما اغلب متوجه این رویداد ها نخواهید شد مگر اینكه كسی شما را بیدار كند.

راه رفتن درخواب ممكن است در پی از وحشت شبانه روی دهد ؛ فردی را که در خواب راه میرود بدون بیدار کردن با احتیاط به سمت رختخواب هدایت کنید.

شایدلازم باشد اشیاء تیز و خطرناک مانند چاقو را در کمد قرار داده و در آن راقفل کنید ، همچنین قفل کردن در و پنجره برای حفاظت از آسیب دیدگی لازم باشد.

 

وحشت و ترس شبانه

خواب های ترسناك میتواند به تنهایی روی دهد ، فردی كه با دیدن خواب ترسناك از خواب می پرد مانند كسی به نظر میرسد كه ناگهان از خواب پریده و هنوز نیمه هشیار است ، این گونه افراد اغلب بدون بیدار شدن كامل دوباره به خواب میروند.

بهترین كاری كه میتوانید برای این افراد انجام دهید این است كه به نشستن آنها كمك كنید تا كم كم به خواب بروند ، وحشت شبانه با خوابهای وحشتناک یا کابوس متفاوت است زیرا فرد هنگام بیداری آنرا به یاد نمیاورد.

 

كابوس ها

بسیاری از ما خواب های ترسناك یا كابوس را تجربه كرده ایم.

كابوسها معمولا حوالی صبح كه ما واضح ترین و خاطرآورترین خوابها را می بینیم روی می هند ، این كابوسها در اثر آشفتگی ذهنی روی میدهند و اغلب به خودی خود بی خطرند مگر اینکه مکررا تکرار شوند.

این كابوس ها بیشتر در اثر ترس از مرگ ، حوادث ناگوار ، تصادف و ترس از مورد حمله قرار گرفتن روی می دهند ؛ مشاوره ممکن است مفید باشد.

 

سندرم پاهای بیقرار

شما احساس میكنید باید پاها یا در بعضی موارد اعضای دیگر خود را حركت دهید ، شما ممكن است در پاهای خود احساس سوزش ، خارش یا درد داشته باشید.

این احساس اغلب مزاحم استراحت شما میشود ، این احساسات بد معمولا شب هنگام بیشتر می شوند.

این احساسات ناخوشایند اغلب با حركت دادن پا و یا راه رفتن از بین می روند ، حركات كششی هم به از بین رفتن این حالت كمك میكنند.

ابتلا به این بیماری در هنگام روز برای كار كردن شما و هنگام شب نیز برای خواب شما ایجاد مشكل میكند.

این بیماری معمولا ارثی است و مبتلایان اغلب تا میانسالی به پزشك مرجعه نمیكنند ، گرچه علائم این بیماری در سنین كودكی هم قابل مشاهده است .

این بیماری اغلب به خودی خود ظاهر میشود ، همچنین این بیماری ممكن است در اثر كمبود ویتامین یا آهن ،همچنین مشكلات كلیوی یا دیابت روی دهد.

حاملگی نیز میتواند باعث بروز این مشكل شود، اگرعلت این بیماری ، بیماری دیگری نباشد درمان ان بستگی به شدت آن دارد ، در حالتهای خفیف میتوان با انجام كارهایی ساده ، علائم این بیماری را کنترل کرد و خواب شما را بهبود داد.

در موارد حاد انجام معالجات پزشكی سودمند خواهد بود ، این معالجات شامل معالجات بیماری پاركینسون ،صرع و مصرف دارو های مسكن خواهد بود ، اگر معالجات ساده سودمند نبود ، شما باید به متخصص بیماری های حركتی و خواب مراجعه كنید.

 

خیال بافی (Autism)

بعضی افرادی كه دچار اوهام هستند و در عالم غیر واقعی زندگی میكنند و ممكن است متوجه نشوند که شب برای خواب است و شب هنگام وقتی همه خواب هستند ، بخواهند بیدار بمانند ، این افراد همیشه به كمك پزشك متخصص نیازمندند ..