پارس ناز پورتال

رونمایی اختلالات خواب

رونمایی اختلالات خواب

بررسی اختلالات و مشکلات خواب

خیلی سخت میتوان میزان خواب مورد نیاز را بیان نمود زیرا افراد متفاوت به مقدار متفاوت خواب برای تجدید قوا نیاز دارند.

متخصصان خواب ، میزان کافی خواب برای هر فرد را ساعاتی حساب میکنند که فرد به طور نرمال بدون استفاده از ساعت هوشیاری یا به عبارت دیگر تنظیم ساعت برای بیدارشدن به خواب رفته و سپس بیدار میشود.

بنابر این میزان خواب بسته به نیاز بدن هر فرد متفاوت است .

یک روش دیگر برای تعییین میزان ساعت مورد نیاز برای خواب مقداری از خواب است که فرد بعد از بیدارشدن کاملا احساس هوشیاری و آرامش و تجدید قوا برای روزبعد دارد.

درهر حال به خاطر داشته باشید که تنها مقدار ساعت خواب مهم نیست بلکه کیفیت و چگونگی خواب نیز حائز اهمیت است.

کمبود خواب یا خواب بدون کیفیت باعث بروز بعضی اختلالات مثل اختلال در حافظه کوتاه مدت، قدرت تمرکز، افسردگی، اضطراب، عصبانیت، فقر انرژی میگردد.

به طور خلاصه کیفیت زندگی و کار به طور بارز و آشکاری تحت تاثیر خواب ناکافی و بی کیفیت واقع میگردد و برعکس بسیاری از این مشکلات با داشتن خواب آسوده و کافی مرتفع میگردد.

در مورد حیوانات آزمایشگاهی مشخص شده که کمبود خواب باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و آسیب پذیری بیشتر در مقابل عفونت ها میباشد که البته صحت این واقعه در مورد انسان هنوز مشخص نشده است.

 

بیش از 80 نوع اختلال خواب وجود دارد که در 4 دسته بندی قابل توضیح است :

بدخوابی : بی خوابی، خواب آلودگی در طول روز، زمان خواب و بیداری غیر عادی و یا بررسی اثر الکل و یا بعضی داروهای موثر در بی خوابی.

شبه خواب : در این طبقه بندی بعضی از رفتارهای غیر طبیعی در حین خواب ، البته بدون خواب آلودگی یا بی خوابی گسترده ، جای میگیرد ؛ مثل راه رفتن در خواب یا ترس و وحشت در شب.

اختلالات روانپزشکی خواب : در این طبقه شرایطی که باعث برهم زدن خواب میشود مثل اضطراب، افسردگی، بیماری پارکینسون، جنون و یا بیماری ریفلاکس معده روده جای میگیرد.

مشکلات خواب که به طور واضح قابل دسته بندی نیست : یا به عبارتی متخصصان درمورد علل و ریشه آنها اتفاق نظر ندارند ، مثل اختلالات خواب در حاملگی و یا تعریق بی دلیل و بسیار زیاد در حین خواب.

 

چند پیشنهاد ساده و عملی برای داشتن خوابی راحت در طول شب

بعضی تغییرات که توسط خود شما صورت می گیرد کمک قابل توجهی برای بهبود کیفیت خواب در شب خواهند بود  ؛ متخصصان خواب به این علم بهداشت خواب گویند و این پیشنهادات برای هرکس که دچار مشکل خواب است قابل تجویز میباشد :

» برنامه مشخصی برای زمان خواب و بیداری خود تنظیم کرده و در مورد آن ثابت قدم باشید مثلا تنها زمانیکه احساس خواب آلودگی میکنید به تختخواب رفته اما سعی کنید که در ساعت مشخصی به خواب بروید و بیدار شوید.

» سعی کنید در هنگام خوابیدن یه یک آهنگ یا صدای یکنواخت مورد علاقه خود گوش دهید.

» مصرف الکل و کافئین را کاهش دهید از خوردن کافئین در بعد ازظهر اجتناب کنید و از خوردن الکل به عنوان مسکن قبل از خواب خودداری کنید.

» از یک پرده ضخیم برای پنجره اتاق خواب خود استفاده نمایید تا از ورود نور زودتر از زمان بیداری شما ممانعت کند.

» داروهای خود را بررسی کنید زیرا بعضی از داروها باعث ایجاد اختلال در خواب میشود بنابر این با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

» حداقل چند ساعت قبل از زمان خواب از انجام تمرینات سنگین اجتناب کنید.

» از خوردن غذاهای سنگین یا نوشیدنی فراوان 1 تا 2 ساعت قبل از خواب اجتناب کنید و …