پارس ناز پورتال

رویاهای خود را درمان کنید

رویاهای خود را درمان کنید

دانش رویا بخشی از دانش عمیق و گسترده است و دانشی كه از گذشته‌‌ای دور سرچشمه میگیرد اما زمان حال را میشناسد و ما را به سوی آینده هدایت میكند.

در رویا روح از كهن‌ترین خرد انسانی پرسش میكند و دانش روح را به ما منتقل میكند.‌

یكی از كاربردهای این دانش، درمان و شفای بیماریهاست كه به آن رویا درمانی میگویند و شفا و درمان در وضعیت رویا یكی از كهن‌ترین اشكال مكاتب اسرار و شیوه‌های معنوی بوده است.

از آنجایی‌که رویاها علاوه بر تأثیرگذاری روی فیزیك بدن روی حالات درونی نیز تأثیرگذار هستند، مورد توجه قرار دارند.

برخی رویاها علایم اولیه بیماری را نشان میدهند، برخی دیگر علایم و نمادهای سلامتی را، برخی رویاها همزمان با بروز مشکلی در بدن یا حتی علاج یک بیماری تجربه میشوند، برخی رویاها میتوانند مشکلات روحی فرد را برطرف کنند؛ برخی ابزاری برای سفر وی به جهان‌های دیگر هستند و …

در افسانه‏های یونانی آمده آسكله‏پیوس، خدای طب و پسر آپولون بود و یونانیان باستان برای علاج بیماریهای خود به معبد اپیدورای میرفتند تا خدای طب یعنی آسکله‌پیوس آنها را از طریق رویادرمانی درمان کند.

در آن‌جا مسافران معبد روزه میگرفتند و غذاهایی كه مانع رویابینی میشد، نمیخوردند.

آنها به معبد می‌رفتند تا رویاهای شفابخش را تجربه کنند و در خوابگاه ممنوعه روی پوستینی كه هنوز خون حیوان قربانی شده روی آن باقی بود دراز میکشیدند تا به خواب رفته و در خواب رویای شفابخشی را تجربه کنند.

رفتن به معابد به قصد رویابینی تنها مربوط به یونانیان نیست و در تایوان نیز‌ زائران به صومعه تائویی چینائوكانگ‌ در قله موسا نزدیك تایپه سفر میكنند.

زائران این صومعه نیز، در آرزوی دیدن رویاهایی شفابخش و هدایت‏كننده به آن مكان سفر میكنند.

به جز یونان باستان، رویادرمانی در میان مصریان، هندوها، چینی‏ها، ژاپنی‏ها، رایج بوده و هم‌چنین در ادیان توحیدی و در بین پیروان یهودیان، مسیحیان و مسلمانان نیز رویاهای معجزه‏‌گر و شفابخش تجربه شده و میشود.

ژاپنی‏های یاكوشی، در رویاهای درمان‏گر خود خدای شفابخشی را میبینند ، آشوری‏ها، مصریان و مردم چین باستان معابدی آرام و ساكت مخصوص رویابینی داشتند.

حتی انسان‏های اولیه نیز به غارهای خود میرفتند، روی زمین میخوابیدند و گاهی در آرزوی رویاهای شفابخش روی قبر اجداد خود و یا روی پوست حیوانات مقدس میخوابیدند.

در بین مسلمانان این كلام رایجی است كه كسی بگوید رویای ائمه یا بزرگی را دیده و در رویا شیوه درمانی خاصی برای او تجویز شده است.

برخی پزشكان امروزی نیز، در معالجه بیماران خود از روش‏هایی همانند رویابینی استفاده میكنند ، آنها اعتقاد دارند مكان رویابینی باید محیطی آرام و امن باشد تا شخص در آن آرامش، رویای درمان‌گری خود را تجربه کند.

«رابرت دوسوی» در روش خود، از بیمار میخواهد در حالت نیمه‌بیدار قرار گیرد، سپس نمادهایی شفابخش از تصاویر سلامتی و تندرستی شخص به وی القاء میشود.

پزشكان دیگری نیز با روش‏هایی مشابه از شخص رویابین میخواهند كه در حالت نیمه‌بیدار تصاویر مورد علاقه خود را كه تصاویر شفابخشی هستند، طراحی كنند و به بیماران متذكر میشوند كه میتوانند تصاویر طراحی شده خود را در رویاهایشان ایجاد نمایند.

برای تجربه رویاهای شفابخش لازم نیست منتظر بیماری بنشینید و بعد رویاهای شفابخش را تجربه كنید،میتوانید تصاویر رویایی را كه انعكاس‌دهنده سلامتی، شادابی و نشاط باشد، تجربه نمایید مثلاً آشوری‏ها برای تجربه رویاهای مثبت و دوری از رویاهای منفی، عبادت و نیایش‏های خاصی داشتند.

برخی اوقات اتفاقات رویا و بیداری حالت هم‌زمانی پیدا میکنند مثلاً شخصی تعریف میکرد: «در یكی از رویاها ژاكت كودكی را از تنش در می‏آوردم كه کودک ضربه‏ای بر گردنم زد و زمانی كه بیدار شدم واقعاً گردن درد داشتم».

تشخیص این مسئله كه رویا و گردن‌درد با هم چه رابطه‏ای دارند و آیا گردن‌درد باعث دیدن چنین رویایی شده و یا دیدن رویا باعث بروز گردن‌درد و یا این‌كه هر دو همزمان با هم اتفاق افتاده كار ساده‏ای نیست و گاهی غیرممكن به نظر میرسد.

شخص دیگری میگوید : یك شب خواب دیدم پشتم درد میكند و پزشكان معالج دورم جمع شده و نظر میدهند و درباره وضعیت جسمی من صحبت میكنند و تصمیم گرفتند با گرم كردن پشتم، درد را تسكین دهند و من در دنیای بیداری نیز همیشه پشت درد داشتم و وقتی از روش معالجه پزشکان رویایم در بیداری استفاده کردم، واقعاً پشت‌دردم خوب شد.

شخص دیگری میگوید : زمانیكه در عالم خواب، گلدان‏هایم خوب رشد میكردند در عالم بیداری نیز گلدان‏های باغچه شكوفه می‏دادند و سرحال‏تر بودند و برعكس زمانی‌كه در رویایم تصاویری از گیاهان پژمرده داشتم، گل‏های باغچه‏ام نیز پژمرده میشدند.

باید گفت تاکنون افراد بسیاری تجارب این چنینی از رویابینی داشته‌اند.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در رویای خود راه‌حل خوبی برای مسئله‌تان پیدا کرده باشید ولی ممکن است بدان بی‌توجه بوده و به سادگی از کنارش عبور کرده باشید.

امروزه روش‌های رویادرمانی حتی آموزش داده میشود و هنرآموزان میتوانند تکنیک‌های رویادرمانی را فراگیرند و از این گنجینه خود استفاده کنند چرا كه «رویاها همانند گوهر با ارزش هستند».