پارس ناز پورتال

در دیدار اول چکار نکنیم؟

در دیدار اول چکار نکنیم؟

وقتی برای اولین بار با فردی که به عنوان کیس ازدواج به شما معرفی شده قرار می گذارید، در یک دیدار کوتاه باید بهترین برخورد را داشته باشید تا احتمال قرار بعدی بیشتر شود.

اولین دیدار مهمترین دیدار نیست اما اصلی ترین تاثیر را بر ادامه رابطه شما و همسر آینده تان می گذارد. وقتی پای یک معرف در میان باشد و فردی برای ازدواج به شما معرفی شود، ممکن است ترجیح دهید قبل از قرار خانوادگی یک دیدار رسمی با یکدیگر داشته باشید تا با کلیات شرایط یکدیگر آشنا شده و بعد در صورت مناسب بودن شرایط فرد مقابل را به خانواده خود معرفی کنید. در چنین  شرایطی این دیدار کوتاه تاثیر بسیار مهمی بر آینده رابطه شما خواهد داشت.

فردی كه روبه‌روی شما نشسته شاید باهوش‌تر از شما باشد یا باتجربه‌تر. پس هیچ‌گاه فكر نكنید كه می‌توانید او را بازی دهید یا گمراه كنید. سعی كنید صادقانه رفتار كرده و اگر هم اشتباهی از شما سر زد به آن اعتراف كنید. مثلا اگر در صحبت كردن خواستگارتان حواس شما پرت شده و كلام او را از دست دادید خیلی راحت به او بگویید كه برای یك لحظه حواس‌تان پرت شده است. اگر هم فكر می‌كنید حرفی كه زده اید نامناسب بوده یا او را رنجانده از او معذرت‌خواهی كنید. معذرت خواستن شجاعت و انعطاف شما را می‌رساند و تاثیر خوبی روی ذهن طرف مقابل شما می‌گذارد.

منتظر نگذارید
خانم‌ها در بین خودشان می‌گویند: اگر او چند دقیقه منتظر بماند ارزش من را بیشتر حس خواهد كرد. اما این درست نیست. باور كنید كه در قرار اول هر دقیقه انتظار كشیدن می‌تواند مرگبار باشد و باعث عصبانیت و ناراحتی طرف مقابل شما شود و در نتیجه آن جو مناسب چنین جلسه‌ای را بر هم بزند.

اگر شما بنشینید و انتظار آمدن طرف مقابل‌تان را بكشید، چه حسی خواهید داشت؟ قطعا خوشحال نخواهید بود. یادتان باشد اگر دیر كنید می‌تواند به این معنا باشد كه برای طرف مقابل ارزشی قائل نیستید، برای همین حساب همه زمان‌ها را بكنید و از جمله حاضر شدن، ترافیك و مشكلات احتمالی را بكنید تا دیر به قرارتان نرسید.

خاموشش كنید
شاید همیشه این عادت را داشته باشید كه تلفن همراه‌تان را در نزدیك‌ترین جا با خودتان نگه دارید و دائما پیامك‌ها، ای‌میل‌ها یا تماس‌های‌تان را چك كنید اما برای اولین قرار با خواستگارتان چنین كاری بدترین كار است. با این کار نه فقط او را به خودتان بی اعتماد می کنید و او فکر خواهد کرد کار یا رابطه های خارج از خانواده برای شما از همه چیز مهم تر است، بلکه احساس بی ارزشی خواهد کرد. پس قبل از ورود به محل قرار، تلفن همراه‌تان را خاموش یا بی صدا كنید.

 

همسر آینده , جلسه اول آشنایی

 

پیام لباس‌ها را جدی بگیرید
به این شعارها که او باید درون من را بشناسد نه ظاهرم را، کسی نباید بر اساس دیده هایش قضاوت کند یا لباس تعیین کننده شخصیت نیست، توجهی نکنید. در چنین دیداری، اولین تاثیری كه روی طرف مقابل‌تان می‌گذارید با لباس‌های‌تان است. اگر لباس‌های نامناسبی بپوشید از همان لحظه اول تاثیر نامناسبی روی طرف مقابل‌تان می‌گذارید. منظور از بد پوشیدن هم نامناسب پوشیدن است و هم خارج از عرف پوشیدن. همانقدر که رفتن به چنین قراری با کفش پاشنه 10 سانتی و مانتوی براق مجلسی اشتباه است، رفتن با لباس و كفش مخصوص كوهنوردی هم تاثیر بدی خواهد گذاشت. راحت و آراسته و ساده لباس بپوشید و حتما متانت و سنگینی خود را در آرایش و پوشش حفظ کنید. این قاعده هم برای آقایان و هم برای خانم ها صدق می کند.

معجزه تشکر
تشكر كردن نشانه توجه و احترام گذاشتن شما به طرف مقابل‌تان است. شما باید از احترام و توجهی كه به شما می‌شود قدردان باشید و این قدردانی را نشان دهید. یك تشكر در مورد پرداخت صورت‌حساب، رساندن شما به منزل یا وقتی که برای این جلسه گذاشته اید، می‌تواند به طرف مقابل شما نشان دهد كه شما فردی مودب و نكته‌سنج هستید كه به جزئیات دقت می‌كنید. بهتر است خانم ها از ناهار، شام یا قهوه ای که با هم صرف کرده اند یا زمانی که آقا برای رساندن خانم تا منزل صرف کرده تشکر کنند و آقایان از وقتی که خانم برای این دیدار گذاشته، اجازه ای که برای این آشنایی داده یا زحمتی که کشیده و تا محل قرار آمده است. البته تشکر را از حد نگذرانید که تعارف های زیاد طرف مقابل تان را کلافه خواهد کرد.

احترام متقابل
به قوانین طرف مقابل‌تان احترام بگذارید، اگر او بلند می‌شود و صندلی را برای شما می‌كشد از او تشكر كنید، اگر هم این كار را نكرد نایستید تا این كار را انجام دهد، خودتان صندلی را بكشید و بنشینید. اگر هم خواست كه در مورد مسائلی حرف بزنید یا نزنید به خواسته او احترام بگذارید. سمج بازی برای دانستن مسایلی که طرف مقابل تان فکر می کند بهتر است فعلا درباره آنها حرف نزنید، یا با حضور خانواده ها موضوع را مطرح کنید کار بسیار زشتی است که تاثیر بدی در رابطه شما خواهد گذاشت.

در مورد اینها حرف نزنید
در جلسه اول با خواستگارتان از صحبت كردن در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی بپرهیزید. همیشه آدم‌های نكته‌سنج و طناز محبوب و مورد توجه هستند اما حتی اگر شخصیتی اینگونه هم دارید در جلسه اول آشنایی خودتان را كنترل كنید و سعی نكنید دائما از جملات طنز و بامزه استفاده كنید یا خواستگارتان را بخندانید، چرا كه اینگونه او این تصور را خواهد داشت كه احتمالا شما فردی هستید كه هیچ چیزی را جدی نمی‌گیرید. به همین اندازه صحبت از مسائل جدی و وقت گذاشتن برای گپ های سیاسی اقتصادی و آسیب شناسی اجتماعی هم تاثیر بدی بر طرف مقابل خواهد گذاشت.

همچنین در جلسه اول آشنایی، نباید درباره میزان مهریه، رسم و رسوم برگزاری مراسم عروسی و جهیزیه حرف بزنید. در غیر این صورت با صدای بلند به طرف مقابل تان اعلام کرده اید که من تو را با معیارهای مادی می سنجم. صحبت از مسائل جنسی، تلخی های بزرگ زندگی فرد (طلاق خود، طلاق والدین، مرگ والدین و اعضای خانواده و…) هم جزو خط قرمزهای اولین جلسه آشنایی است. در این جلسه باید با کلیات آشنا شوید و پرداختن به این موضوعات را به جلسات دوم و سوم موکول کنید. این جلسه، جلسه خاص شماست. از خودتان و کلیتی درباره خانواده تان بگویید. این که چند ساله اید، فرزند چندم خانواده اید، تحصیلات و شغل تان را بگویید و انگیزه تان از ازدواج را.

 

بگویید چرا فکر می کنید آماده ازدواج هستید و از او هم بخواهید درباره همین موارد حرف بزند. مراقب باشید در حین صحبت خودستایی نکنید و حتی اگر افتخارات بسیاری در زندگی تان دارید همه را یک جا رو نکنید تا طرف مقابل احساس نکند شما خودپسند هستید یا او در مقابل شما کم می آورد. پرحرفی نکنید و میدان را به او هم بسپارید. متکلم وحده نباشید و مثل یک بازجو پشت سر هم سوال نکنید. در بین گفتگو اجازه بدهید گاهی درباره مسایل روزمره حرف بزنید تا بحث زیادی سنگین نشود.

یک نکته دیگر را باید به خاطر بسپارید. جلسه اول جای گفتن بدترین نقاط ضعف زندگی تان نیست. مگر مواردی که مستقیما به خودتان مربوط می شود. اگر بیماری خاصی دارید، اگر قبلا ازدواجی داشته اید که به طلاق منجر شده، این موارد را در جلسه اول بگویید اما اگر نامزدی بهم خورده ای داشته اید که رسمی نشده، اگر پدر شما اعتیاد دارد یا برادرتان مدتی در زندان بوده، این ها را در جلسه دوم و سوم بگویید.

بیشتر بشنوید تا حرف بزنید
یادتان باشد، مهم‌تر از خوب حرف زدن خوب شنیدن است. قطعا اگر در همان برخورد اول به طرف مقابل‌تان نشان دهید كه خوب و با دقت به حرف‌هایش گوش می‌دهید تاثیر بسیار زیادی روی او گذاشته‌اید. اگر در زمان حرف زدن، او سۆالی برای‌تان پیش‌ آمد در فواصلی كه او مكث می‌كند یا منتظر واكنش شماست سۆالات خودتان را بپرسید. یادتان باشد یكی، دو بار قطع كردن حرف‌های او اشكالی ندارد اما خواستگارتان قطعا از اینكه هر دقیقه حرف‌های او را قطع كنید خوشحال نخواهد شد.»