پارس ناز پورتال

خیس شدن پایان گجت نیست

خیس شدن پایان گجت نیست

این که یک ایرانی بعد از چه مدت گوشی تلفن همراه خود را تعویض می‌کند، آمار دقیقی وجود ندارد. اما در کشورهای غربی با وجود این که این دستگاه‌ها طول عمری حدود 5 سال دارند، متوسط مردم هر 14 تا 18 ماه گوشی تلفن همراه خود را عوض می‌کنند.

رایانه‌ها هم تقریبا بعد از همین مدت تعویض می‌شود و این در حالی است که به‌روزرسانی آنها کار بسیار ساده‌ای است. از آنجا که بسیاری از ما روش تعویض را در پیش گرفته‌ایم، بنابراین بیشتر افراد هرگز راه‌های ساده‌ای را که برای تعمیر وسایل الکترونیک وجود دارد، یاد نمی‌گیرند و به جای تعمیر کردن، تعویض می‌کنند.

اما شما می‌توانید مقدار زیادی از پولتان را نگه دارید، اعتماد به نفس تان راافزایش دهید و با چند راهنمایی ساده و به کار بستن آنها جلوی افزایش میزان زباله‌های الکترونیکی را بگیرید. بزودی شما هم جزو افرادی خواهید بود که معتقدند دانستن این که چگونه می‌توان یک گجت را به‌روز نگه داشت، بسیار ساده‌تر و دلچسب‌تر از خرید آخرین مدل آن است.

 

یادگیری تعمیرات اساسی

اولین قدم برای این که گجتی بادوام داشته باشید این است که تعمیرات اساسی را یاد بگیرید؛ تعمیراتی مانند تمیز نگهداشتن گجت، مرمت خراشیدگی‌های آن و رفع تمام مشکلات کوچکی که ممکن است هر لحظه و به دفعات ظاهر شود. دانستن فنون تعمیرات اساسی اولین مانع در برابر خرج‌های اضافی و تولید زباله‌های الکترونیک بیشتر است. همچنین این دانش می‌تواند شما را فردی مفید و ماهر در سایر زمینه‌های زندگی بسازد.

 

استفاده از کمک‌های رایگان

بازهم منابع آنلاین با کمک‌های رایگان و نامحدود خود در تعمیر وسایل الکترونیک کمک زیادی به شما می‌کند. اگر مایل هستید در مورد تعمیرات دستگاه‌های الکترونیک بیشتر بدانید، می‌توانید به موسسات یا کلاس‌هایی که برای این منظور برگزار می‌شود، مراجعه کنید یا می‌توانید از یکی از دوستانتان که اطلاعات خوبی درباره گجت‌ها دارد، نکات لازم را بپرسید.

 

خیس شدن پایان گجت نیست

بسیاری از مردم وقتی یک وسیله الکترونیک خیس می‌شود و دیگر به طور خودکار روشن نمی‌شود، فکر می‌کنند وسیله شان کاملا از کار افتاده است و باید آن را دور بیندازند. در حقیقت اگر گجت‌هایی که خیس می‌شوند زمان مناسبی برای خشک‌شدن داشته باشد، دوباره شروع به کار می کند. به طور کلی چند راه برای خشک کردن گجت‌ها وجود دارد؛ از استفاده از سشوار تا گذاشتن گجت در برنج!

 

خودتان ابزارهای گجتتان را عوض کنید

شما می‌توانید میزان قابل توجهی از پولتان را صرفه‌جویی کنید، اگر خودتان صفحه نمایشگر ترک خورده گجت‌تان را تعویض کنید. تعویض صفحه نمایشگر شاید کاری سخت به نظر بیاید، اما با مراجعه به لینک زیر می توانید به صورت تصویری چگونگی تعویض آن را به آسانی یاد بگیرید.

www.treehugger.com/files/2008/10/prevent-ewaste-fix-your-gadgets-yourself.php?page=1

برای آموزش تعویض و نصب صفحه نمایشگر و قسمت‌های مختلف گجت‌ها فیلم‌های ویدئویی آنلاین در اینترنت وجود دارد.

 

راز جوان ماندن گجت

یکی از مهم‌ترین دلایل تعویض گجت‌ها ظاهر زشت و کهنه آنهاست. خراشیدگی‌، شکستگی‌، فرورفتگی و کدر شدن سطوح گجت باعث می‌شود شما جذب گجت‌های نو با ظاهری زیبا و براق شوید. برای حفظ ظاهر گجت‌تان به نکات زیر دقت کنید:

 

* بسیاری از گجت‌ها، بخصوص تلفن‌ همراه، هنگامی که از جعبه‌ خارج می‌شود معمولا یک لایه نازک پلاستیک محافظ روی صفحه نمایشگرشان دارد. این لایه محافظ را برندارید ؛ چراکه گجت شما را از خراش محافظت کند. اگر این لایه محافظ، زایده‌ای دارد تا شما راحت‌تر آن را جدا کنید، باید با قیچی آن را ببرید تا احتمال کنده شدن تصادفی این لایه محافظ از بین برود.

 

* البته اگر این لایه محافظ مانع استفاده شما از صفحات لمسی می‌شود یا وضوح صفحات نمایش را کم می‌کند و مشکلاتی از این قبیل ایجاد می‌کند، می‌توانید آن را بردارید.

 

* معمولا رویه گجت‌ها از جنس سیلیکون یا کریستال است. سیلیکون از پلاستیک فشرده ساخته می‌شود، بنابراین اگر گجت به صورت تصادفی از دست‌تان بیفتد، از خراشیدگی آن جلوگیری می‌کند. کریستال هم از جنس پلاستیک شفاف است و به شما اجازه می‌دهد اجزای بیشتری از گجت‌تان را ببینید. اما این جنس در برابر خراش و شکستگی مقاوم نیست. بنابراین باید هنگام استفاده از گجت‌تان به جنس و مقاومت رویه آن دقت کنید.

 

* یک راه آسان برای حفظ زیبایی گجت‌ها وجود دارد؛ روشی که دستگاه شما را مانند روز اول زیبا و براق می‌کند. شما می‌توانید این کار را با استفاده از یک موز انجام دهید. به آدرس زیر مراجعه کنید تا به صورت تصویری بیاموزید چگونه می‌توان از یک موز برای درخشش گجت استفاده کرد.

http://www.treehugger.com/gadgets/22-fix-it-videos-prevent-e-waste-save-money-and-keep-your-stuff/page2.html

 

تعمیرگاه‌های محلی

شاید تمام تلاش‌های شما برای تعمیر یا نگهداری گجت‌تان با شکست رو به رو شود، اما هنوز وقت خرید یک گجت جدید نرسیده است. نباید از تعمیرگاه‌های وسایل الکترونیک غافل بود، البته در صورتی که ضمانت نامه گجت‌تان تمام شده باشد؛ زیرا مراجعه به تعمیرگاه‌های متفرقه، ضمانت نامه‌تان را از درجه اعتبار ساقط می‌کند . در هر حال باید تصمیم بگیرید که بهتر است گجت‌تان را به یک تعمیرگاه محلی بسپارید یا آن را برای تعمیر به شرکت سازنده‌اش ارسال کنید.

 

با گجت خود مانند یک شیء گرانبها رفتار کنید

یک قاعده کلی وجود دارد که تمام نکات ذکر شده در بالا را پوشش می‌دهد. شما پول زیادی برای خرید یک گجت خرج می‌کنید و آخرین نکته‌ای که برای حفظ و دوام این دستگاه باید به آن توجه کنید این است که با آن مانند یک اسباب‌بازی رفتار نکنید و مثلا آن را روی تختخواب پرت نکنید. بدیهی است بد رفتاری‌های ما باعث کاهش عمر گجت‌هایمان می‌شود. با گجت خود مانند یك شئ گرانبها برخورد کنید.