پارس ناز پورتال

انتقال پول از نهاد ریاست‌ جمهوری به دانشگاه ایرانیان

مجموعه : مجله خبری روز
انتقال پول از نهاد ریاست‌ جمهوری به دانشگاه ایرانیان


شنبه گذشته خبرگزاری‌ها گزارش دادند که رییس‌جمهوری پیشین ایران، در احکامی جداگانه مسئولیت بخش‌های دیگری از دانشگاه ایرانیان را نیز منصوب کرده است.

 

همزمان روزنامه جمهوری‌اسلامی خبر داد مبلغ 160‌میلیارد ریال در آخرین روز دولت گذشته از حساب ریاست‌جمهوری برداشت شده است. مسئولان جدید نهاد در جریان پیگیری این اقدام به سرنخ‌هایی رسیده‌اند که ممکن است در روزهای آینده به اطلاع عموم برسد.

در همین حال، دیروز یک منبع آگاه با در اختیار قرار دادن سندی ادعا کرد که در روز مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس، یعنی 13 مرداد 1392، یک فقره چک به مبلغ 160‌میلیارد ریال از ذی‌حسابی نهاد ریاست‌جمهوری به حساب کوتاه‌مدت بانک ملت به شماره 4701686495 به نام دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی جامع بین‌المللی ایرانیان(یعنی همان حسابی كه شماره آن برای اطلاع عمومی منتشر شد) واریز شده است.

 

این خبر هنوز از سوی دانشگاه مورد تایید یا تكذیب قرار نگرفته و پیگیری‌های بهار نیز برای دریافت تایید یا تكذیب آن نتیجه‌ای دربر نداشته است.

 

با این حال آن‌طور که این منبع آگاه خبر داده مبلغ 16‌میلیارد تومان از ذی‌حسابی رییس‌جمهوری در فردای آن روز، یعنی همزمان با برگزاری مراسم تحلیف در مجلس، به شبعه بانک ملت واریز شده است. این در حالی است که یک روز قبل مراسم تنفیذ دکتر روحانی در حسینیه امام‌خمینی در بیت رهبری برگزار شد و از آن روز 12/5/92 روحانی، رییس‌جمهوری ایران بود.

پس از آن‌که محمود احمدی‌نژاد رسما خبر تاسیس یک دانشگاه و گرفتن مجوز آن را از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد، رییس دولت دهم با اعلام یک شماره حساب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خطاب به مردم گفت راه‌اندازی دانشگاه خرج دارد و از مردم خواست به شماره حساب اعلام‌شده پول واریز کنند.

در هفته گذشته احمدی‌نژاد، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، حمید بقایی، سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و بهروز مرادی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در دولتش را به ترتیب به ریاست مجمع اقتصادی و مالی، معاونت پشتیبانی و معاونت طرح و برنامه دانشگاه منصوب کرد. همچنین در احکام صادرشده، محمدرضا شمس اردکانی، سرپرست دانشگاه «طب سنتی ایران» نیز به عنوان رییس مجتمع علوم پزشکی دانشگاه ایرانیان منصوب شد.

 

همچنین محمود احمدی‌نژاد روز شنبه در احکام جداگانه‌ای عبدالرضا شیخ‌الاسلامی را به عنوان رییس مجتمع فنی و مهندسی و همچنین وحید حدادی‌اصل را به عنوان معاون آموزشی دانشگاه بین‌المللی ایرانیان منصوب کرد. این در حالی است که پیش از این، گفته شده بود اسفندیار رحیم‌مشایی از اعضای اصلی هیات موسسان دانشگاه ایرانیان است.

 

اما پیشتر خبرگزاری‌ها گزارش‌ داده‌ بودند که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که با درخواست محمود احمدی‌نژاد برای تاسیس دانشگاه موافقت کرده، فهرست اعضای هیات موسس این دانشگاه «به ‌دلیل حضور اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی در آن» را تایید نکرده است.

پایه‌گذار موضوع تاسیس «دانشگاه بین‌المللی ایرانیان» اما اسفندیار رحیم‌مشایی معرفی شده که پس از آن‌که تاسیس این دانشگاه‌ با موضع‌گیری‌های روبه‌رو شد، مدتی مسکوت ماند تا روز پنجم مرداد امسال که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد مجوز تاسیس این دانشگاه را به محمود احمدی‌نژاد داده است.

 

ایسنا نوشت، این شورا به پاس هشت سال فعالیت احمدی‌نژاد در آن و تشکیل منظم جلسات خود، به درخواست رییس دولت دهم پاسخ مثبت داده و به اتفاق آرا، جواز تاسیس یک دانشگاه در تهران را به او داده است. در حاشیه مراسم ختم پدر صادق محصولی، احمدی‌نژاد به خبرنگاران گفت هفته آینده درباره دانشگاه ایرانیان اطلاع‌رسانی می‌کند.

به نظر می‌رسد با اخباری که از این دانشگاه به گوش می‌رسد رییس دولت دهم و اطرافیانش برنامه ویژه‌ای برای آن دارند، در چنین شرایطی اواخر هفته گذشته احتمال تجدیدنظر در بعضی تصمیمات و مصوبات دولت احمدی‌نژاد از جمله دفتر رییس‌جمهوری سابق مطرح شده است.

 

باید منتظر ماند و دید که دولت تدبیر و امید چه برخوردی برای ادامه این تصمیمات دارد و آیا نظارت و پیگیری بر واریز مبلغ 16‌میلیارد تومان از ذی‌حسابی ریاست‌جمهوری که در آن زمان رسما حسن روحانی مسئول بوده، صورت گرفته است؟

 

باید مشخص شود که واریز مبلغ 16‌میلیارد تومان با دستور احمدی‌نژاد در چه تاریخی بوده و چرا در روز مراسم تحلیف حسن روحانی در بانک وصول شده است؟ آیا هدف از ثبت این اتفاق در دوره روحانی بوده است؟ پاسخ به این سوالات روشن‌کننده مسائل بسیاری خواهد بود.
منبع:روزنامه بهار