پارس ناز پورتال

نکاتی برای دستیابی زندگی سالم و بانشاط

نکاتی برای دستیابی  زندگی سالم و بانشاط

راه های دست یابی به یک زندگی سالم و بانشاط

۱۳ راه وجود دارد که امكان برخورداری از یک زندگی شادتر و سالم‌تر را بیشتر میكند ، روش‌های دیگری را نیز میتوان به این فهرست اضافه کرد اما برای شرو، بهتر است با همین 13توصیه شروع کنید.

بسیاری از شیوه‌هایی که در اینجا ذکر میکنیم در مجله‌های علمی معتبر به چاپ رسیده است و اهمیت ندادن به آنها ممکن است سلامت جسمی و روحی شما را تهدید کند.

 

۱. در روز صبحانه بخورید

قهرمان‌های سلامتی کسانی هستند که هر روز صبحانه میخورند ؛ تحقیقات نشان میدهد این افراد ویتامین و مواد معدنی بیشتری نسبت به کسانی که صبحانه را از وعده‌های غذایی خود حذف کرده‌اند دریافت میکنند و در مقابل ، کلسترول و چربی کمتری دارند و نتیجه اش هم اغلب داشتن اندامی متناسب‌تر و سالم‌تر است.

صبحانه میتواند علایم گرسنگی را تا زمان صرف ناهار به تاخیر بیندازد و اشتیاق به شکلات و شیرینی را کاهش دهد ؛ تحقیقات نشان میدهد کسانی که عادت به خوردن صبحانه دارند نسبت به سایر افراد کمتر در معرض خطر دیابت و اضافه وزن هستند.

گنجاندن غلات و حبوبات در صبحانه سبب ایجاد شرایط بهتری برای گریز از خطرهای جسمی و ذهنی میشود ؛ خوردن صبحانه هوشیاری و توجه کودکان را افزایش می‌دهد و سبب میشود نتایج بهتری در تست‌های مختلف به دست آورند.

برای خیلی‌ها خوردن صبحانه به معنی از دست دادن زمان خواب است ؛ این افراد میتوانند صبحانه خود را با خود به سرکار ببرند و هنگام وارسی ایمیل‌ها یا آمدن ارباب رجوع، صبحانه‌شان را بدون بهانه میل کنند!

 

2 . به اندازه کافی بخوابید

بدن شما باید به میزان کافی استراحت کند، در غیر این صورت ممکن است دچار سستی و خستگی شوید.

به گفته سازمان ملی خواب NSF، بیشتر از دو سوم سالمندان از مشکلات مربوط به خواب در رنج هستند و بسیاری از سالمندان از حداقل میزان خواب لازم برای هوشیاری برخوردار نیستند.

خواب برای تندرستی و سلامتی روحی و عاطفی واجب و ضروری است و افرادیکه به اندازه کافی نم‌خوابند بیشتر از سایر افراد دچار مشکلات روانی میشوند و احتیاج به خدمات درمانی بیشتر دارند و علاوه بر آن، فقدان خواب کافی می‌تواند آثار منفی در حافظه، یادگیری و استدلال منطقی به همراه داشته و مخاطره‌آمیز باشد.

NSF داشتن 15 تا 20 دقیقه خواب کوتاه را در طول روز توصیه میکند زیرا یک خواب کوتاه میتواند هوشیاری شما را بازگرداند ؛ برای جلوگیری از مضرات کم‌خوابی، هر شب بین 7 تا 10ساعت بخوابید ؛ کودکان بسته به سن‌شان، احتیاج به خواب بیشتری دارند.

 

3. ماهی، امگا 3و اسیدهای چرب را به غذای خود اضافه‌کنید

ماهی جز اینكه منبعی غنی از پروتئین است، حاوی امگا 3 و اسیدهای چربی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش میدهد.

علاوه بر کمک به سلامتی قلب، شواهدی وجود دارد که امگا 3 و اسیدهای چرب از فعالیت اضافی سیستم دفاعی بدن جلوگیری میکنند و ارتباطی بین دریافت بیشتر امگا 3 و کاهش احتمال آلرژی، تنگی نفس، اگزما و بی‌نظمی در سیستم ایمنی بدن وجود دارد.

 

4. چای بنوشید

چای بدون کافئین بهتر است زیرا کافئین سبب از دست رفتن آب بدن میشود و نوشیدنی‌های شیرین سبب اضافه شدن وزن میگردد.

برخی معتقدند چای عاملی برای تقویت حافظه، جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی است و یک لیوان چای در یک روز گرم انرژی تازه‌ای به شما میدهد ؛ سعی کنید چای خود را با آب میوه، دارچین، زنجبیل و یا ادویه‌ها چاشنی دهید.

 

5. آب بنوشید و مواد لبنی مصرف کنید

آب و شیر از جمله مایعات ضروری برای حفظ سلامتی هستند و میتوانند سبب پایین آمدن وزن شما شوند و نوشیدن آب سبب میشود بدن، آب مورد نیاز خود را به دست آورد و مفاصل نیز برای حرکت و اعضای حیاتی بدن برای صحیح کارکردن به آن احتیاج دارند.

اگر به اندازه کافی آب ننوشید، بدن به هر مولکول آبی که پیدا کند متوسل میشود و مولکول‌های ذخیره شده به صورت اضافه وزن ظاهر میشوند و تنها زمانی کاهش میابند که آب به میزان کافی به بدن برسد.

از سوی دیگر، مصرف روزانه کلسیم برای محکم شدن استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است و مطالعات نشان میدهند که مصرف کلسیم از فشارخون، سنگ کلیه، بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری میکند.

 

6. خودتان را سرگرم کنید

سرگرمی‌ها در کنار آرامش‌بخش بودن، لذت‌بخش‌ هم هستند ؛ سرگرمی ممكن است تماشای پرندگان، ورزش کردن، خرید كردن یا راه رفتن در پارک باشد و این لذت میتواند به ما کمک کند تا زندگی سالم‌تری داشته باشیم.

سرگرمی ‌ها حتی میتوانند در کم کردن وزن هم موثر باشند ؛ داشتن سرگرمی اشتیاق بیشتری را در ما ایجاد میکند و جهت فعالانه بیشتری به زندگی میدهد.

 

7. ورزش کنید

همه میدانند که فعالیت‌های بدنی فواید بسیاری دارد و متاسفانه هنوز هم بسیاری از مردم از ورزش دوری میکنند و آمارها نشان می‌دهد بیش از 60 درصد مردم به صورت روزانه و مرتب ورزش نمیکنند.

ورزش و تحرک به کنترل وزن کمک میکند و سبب سلامتی استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها میشود و سلامت روانی را ارتقا میبخشد و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش میدهد و از مرگ نابهنگام و زودرس جلوگیری میکند.

 

8. از نخ دندان استفاده كنید

نخ دندان کشیدن 4 تا 6 سال به عمر شما می‌افزاید ؛ نخ دندان کشیدن در کنار ورزش و کنار گذاشتن سیگار، به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های روزانه است این عوامل می‌توانند سبب طولانی‌تر شدن عمر شود.

دهان بخشی از بدن است و دندان‌ها منبعی از خون دارند و این منبع خون از قلب می‌آید و تحقیقات نشان میدهد که باکتری‌هایی که پلاک دندان را ایجاد میكنند وارد جریان خون میشوند.

این باکتریها به این ترتیب، ممکن است سبب انسداد رگ‌های خونی ‌شوند و بیماری قلبی ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

علاوه بر کاهش بیماری‌ها، نخ دندان و مسواک کردن میتواند دندان‌های شما را سفید و دست‌نخورده حفظ کند و علاوه بر زیبایی، در جویدن و خوب صحبت کردن و خندیدن نیز به شما کمک ‌کند و جایگاه و وقار شما را بالاتر‌برد.

 

9. از پوست خود محافظت کنید

پوست ما از هنگام تولد شروع به پیر شدن میکند و بهترین روش برای جوان‌تر ماندن و حفاظت از پوست، دوری از آفتاب است.

اشعه ماورای بنفش خورشید ممكن است سبب ایجاد چین و چروک ، خشکی و نشانه‌های پیری شود و اگر زیاد در معرض آفتاب قرار بگیرید ممکن است دچار آفتاب سوختگی، تغییرات بافت پوست، گشاد شدن رگ‌های خونی یا خدای نکرده سرطان پوست شوید.

 

10. برنامه‌ریزی كنید

بدون شک کلمه‌ای بهتر از این برای وارد کردن رفتارهای سالم به زندگیمان وجود ندارد.

یک برنامه‌ریزی کوچک میتواند باعث شود به هدف بزرگی برسید ؛ تغذیه سالم هرگز اتفاقی صورت نمیپذیرد ؛ حفاظت از پوست، داشتن دندان‌های سالم، کاهش وزن، ایجاد روابط اجتماعی و بسیاری از رفتارهای دیگر نیاز به جای گیری در زندگی پر مشغله امروزی دارند.

 

11. به روش سالم تغذیه کنید

انجمن تغذیه آمریکا مصرف 5 بار میوه و سبزی را در طول روز توصیه میکند و مصرف این غذاهای گیاهی میتواند کمک بزرگی برای افزایش سلامتی شما باشند .

غذاهای گیاهی خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش میدهند ، علائم پیری را به تاخیر میاندازند و سبب تقویت حافظه میشوند ؛ همچنین باعث افزایش سلامتی قلب میشوند و سیستم ایمنی بدن را بهبود میبخشند.

 

12. روابط اجتماعی برقرار کنید

با دیگران ارتباط برقرار کنید و سعی کنید کارهای خود را در گروه‌های مختلف و با سایر مردم انجام دهید زیرا فعالیت گروهی برای سلامتی جسمی و روحی شما مفید است و موجب افزایش اطلاعات ؛ همکاری و همفکری ؛ حمایت روحی و عاطفی و ایجاد حس تعلق میشود.

روابط اجتماعی سبب بهبود کارکرد ذهنی فرد میشود و به ثبات رفتاری فرد کمک میکند.

 

13. هر روز پیاده‌روی کنید

میتوانید با پیاده‌روی و راه رفتن، فعالیت بدنی را جزیی از زندگی روزانه خود کنید ؛ فقط حرکت کنید ؛ مثلا" هنگام تلفن کردن، وقتی دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید، وقتی به تماشای مسابقه فوتبال می‌روید، راه بروید زیرا افرادی که در طول روز 30 دقیقه ورزش میکنند نسبت به سایر افراد کمتر دچار مرگ زودرس میشوند.