پارس ناز پورتال

آمادگی ایران برای تداوم همكاری 1+5

مجموعه : مجله خبری روز
آمادگی ایران برای تداوم همكاری 1+5

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین دیدار خود با سفرا و روسای نمایندگی های خارجی مقیم تهران بر سیاست اصولی و ثابت جمهوری اسلامی ایران در روابط و همكاری دوستانه با همه كشورهای جهان بر اساس دو اصل احترام متقابل و عدم مداخله در امور یكدیگر تاكید كرد.

وزیر امور خارجه كشورمان با اشاره به برگزاری انتخابات با شكوه ریاست جمهوری در ایران با حضور گسترده مردم، این انتخابات را دارای پیام مهمی برای جهان دانست و بر آغاز دوره و نگرش جدیدی در سیاست خارجی در تحكیم و توسعه روابط خارجی بویژه با همه كشورهای همسایه بر اساس اعتدال تاكید كرد.

ظریف امنیت و ثبات را مولفه های به هم پیوسته در جهان امروز دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تامین و تقویت ثبات و امنیت در منطقه و جهان در گروی همكاری و تعامل سازنده بین همه كشورهاست و دوره یكجانبه گرایی و بكارگیری زور و ابزارهای نظامی برای تامین امنیت به پایان رسیده است.

وی با تاكید بر اینكه دستیابی و بكارگیری سلاحهای كشتار جمعی مخالف با آموزه های دینی و اسلامی و نیز قوانین و مقررات بین المللی است و هیچ جایی در دكترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد و دستیابی به سلاح اتمی نه برای ایران و نه هیچ كشوری موجب تضمین امنیت واقعی نمی شود، خاطر نشان كرد: ایران معتقد است امنیت واقعی با دستیابی به این گونه تسلیحات كشتار جمعی به دست نخواهد آمد.

وی با اشاره به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای كشورمان و اذعان بسیاری از كشورها به این موضوع، بر ضرورت به رسمیت شناخته شدن حق استفاده صلح آمیز هسته ای ایران از فناوری هسته ای تاكید و در عین حال آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تداوم همكاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز كشورهای 1+5 برای شفافیت و رفع ابهام اعلام كرد و این موضوع را نیازمند وجود اراده جدی نزد این كشورها دانست.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فضا سازی اخیر در خصوص حمله نظامی به سوریه به بهانه بكارگیری سلاح شیمیایی در این كشور، بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی سلاح شیمیایی در محكومیت هرگونه بكارگیری تسلیحات كشتار جمعی و شیمیایی توسط هر كس و نیز مخالفت قاطع با توسل به زور و گزینه نظامی تاكید كرد.

وی افزود: كسانی كه تصور می كنند مسائل منطقه با توسل به زور حل می شود، اشتباه می كنند. ایران خود قربانی سلاحهای شیمیایی توسط صدام در دوران جنگ تحمیلی است كه با اطلاع و حمایت برخی كشورهای غربی و آمریكا صورت گرفت و از این رو هر گونه خشونت و استفاده از سلاح شیمیایی را قویاً محكوم می كنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به رشد خشونت، افراط گرایی و تروریسم در منطقه تاكید كرد: ایران معتقد است تنها راه حل برون رفت از مسائل و مشكلات موجود در منطقه، راه كار سیاسی و همكاری و تعامل بین كشورهای منطقه برای مقابله با پدیده شوم افراط گرایی و تروریسم است.

ظریف همچنین سابقه ناكامی قدرتهای بزرگ در استفاده از زور و گزینه نظامی در ویتنام، افغانستان و عراق را مورد اشاره قرار داد و افزود: اقدامات یكجانبه نظامی نه تنها به ضرر امنیت، ثبات و توسعه كشورهای منطقه بلكه در تضاد با منافع دراز مدت خود این كشورها نیز می باشد و نهایتا حاصلی جز شكست برای آنها نداشته است.

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری كرد كه شاهد اتخاذ موضع قاطع و مستحكم كشورهای جهان در قبال تهدید به توسل به زور و گزینه نظامی برای حل مسائل و مشكلات منطقه از جمله در سوریه باشیم.

ظریف همچنین در پایان این نشست آمادگی خود و دستگاه دیپلماسی را برای همكاری و تعامل مستمر و سازنده با سفرا و روسای نمایندگیهای سیاسی خارجی مقیم تهران برای توسعه، گسترش و تقویت روابط بین تهران و این كشورها اعلام كرد./مهر