پارس ناز پورتال

روش های فعال سازی چاکراها

روش های فعال سازی  چاکراها

چاكراهای اصلی در طول ستون فقرات تا مغز قرار گرفته‌اند و با شماره‌های یك تا هفت نامگذاری میشوند. این چاكراها به ترتیب شماره از یك تا هفت ، در انتهای ستون فقرات، راستای ناف، انتهای جناغ سینه، راستای قلب، گودی گردن،پیشانی و فرق سر قرار دارند.

رنگ چاكراها به ترتیب از یك تا هفت : قرمز – نارنجی – زرد – سبز، آبی، نیلی و بنفش است.

هریك از این چاكراها با گروهی از عملكردهای جسمی، روانی و روحی در ارتباط است و سالم، باز و فعال بودن هر چاكرا باعث میشود عملكردهای مربوطه نیزایده‌آل باشد.

برای فعال سازی چاكراها از تكنیك‌های مختلف جسمی و ذهنی استفاده میشود ؛ در ادامه نمونه‌ای از تكنیك‌های ذهنی آمده است.

 

تمرین شماره یک : این تمرین را میتوان با هر روشی انجام داد (خوابیده به پشت طوری كه دستها و بازوها در كنار بدن باشد و یا نشسته روی صندلی راحتی) انتخاب روش به شما بستگی دارد كه با كدامیك راحت‌تر باشید.

بعد از اینكه نشسته یا خوابیدید یك نفس عمیق از راه بینی بكشید (دم عمیق)،آنرا حبس كنید، سپس آرام از طریق دهان بیرون بدهید (بازدم عمیق)، چند ثانیه به ریه استراحت بدهید و این كار را سه مرتبه تكرار كنید.

حالا چشمان خود را ببندید، تصور كنید كه میخواهید برای قدم زدن به جنگل  بروید ، دری مقابل دیده‌گان شما قرار دارد، جلو بروید و در را باز كنید و به بیرون قدم بگذارید ، راهی باریك و روشن كه از میان درختان میگذرد به چشم میخورد ، شما در این راه قدم بگذارید و جلو بروید.

شما در پایین جاده در سمت راست درختان بلندی را میبینید ، در این میان درخشندگی سیب‌های قرمز توجه شما را جلب می‌كند، از میان سیب‌های بی‌شمار سیبی قرمز را انتخاب كنید.

سیب را در دست دارید و جریان رنگ قرمز را در خود احساس میكنید ، این سیب قرمز اولین چاكرا  ( چاكرای ریشه ) را فعال میسازد .

میتوانید سیب قرمز را بخورید به راه رفتن ادامه دهید، در حالی كه آگاهی كامل بر قدم زدن دارید ، شما تا
نزدیكی گلهای نارنجی زیبایی كه همه یك اندازه و یك شكلند پیش میروید.

دسته گلی را از این گلهای نارنجی انتخاب كنید و جریان ملایم رنگ نارنجی را در خود حس كنید ، رنگ گلهای نارنجی دومین چاكرا ( چاكرای خاجی ) را فعال میسازد.

شما میتوانید این دسته گل نارنجی زیبا را برای خودتان داشته باشید .

جلوتر بروید تا به كنار پرنده‌های زرد خوش رنگ، خوش آواز و زیبا برسید ، دست خود را آرام روی بالهای یك پرنده بكشید و به آوازش گوش دهید .

جریان رنگ زرد پرنده را كاملاً در خود احساس كنید ، چاكرای سوم ( شبكه‌ خورشیدی ) بوسیله‌ رنگ زرد پرهای زیبای پرنده فعال میشود.

شما سبك پریدن پرنده زرد را مشاهده میكنید تا پرنده محو شود و همیشه شیرینی آواز پرنده‌ای زرد را به خاطر خواهید داشت.

به آرامی به سمت راست بروید ، چمن زار سر‌سبز و وسیعی را در مقابل خود ببینید و روی فرش سبزی از علف‌ها بنشینید و دست خود را در علفهای سبز فرو ببرید و آنرا لمس كنید و این جریان رنگ سبز را احساس كنید.

این رنگ سبز علفها چاكرای چهارم ( چاكرای قلب ) را شارژ میكند ، شما میتوانید از تازگی علفها لذت ببرید.

كمی جلوتر در نزدیكی شما صدای آبشاری به گوش میرسد، به راه خود ادامه دهید تا آبشار را مشاهده كنید و از پایین آمدن قطرات آب شاداب شوید.

در دریاچه‌ پایین آبشار، رنگ آبی آب را ببینید و دستهای خود را به آرامی در سردی و خنكای آبی آب فرو ببرید و جریان این رنگ آبی را با تمام وجود حس كنید.

این رنگ آبی آب چاكرای پنجم ( چاكرای گلو ) را فعال میسازد ، مقداری از این آب بنوشید و لذت ببرید .

به راه خود ادامه دهید و حركت و جنبش پروانه‌ای نیلی رنگ را ببینید و با انگشت آنرا لمس كنید و از نوسان و جریان این رنگ نیلی آگاه باشید و آنرا حس كنید.

پروانه نیلی رنگ كه روی انگشتان شما نشسته چاكرای ششم (چشم سوم ) را فعال میسازد ، بعد پریدن آرام و محو شدن پروانه را ببینید .

به آخر راه كه رسیدید دره‌ عمیقی پوشیده با گلهای بنفشه را مشاهده میكنید ، دسته‌ای از گلها را انتخاب كنید ، جریان رنگ بنفش گلهای بنفشه را حس كنید و اجازه دهید تا چاكرای هفتم ( چاكرای تاج ) فعال شود.

به آرامی به عقب برگردید و رقص رنگین كمانی را در پهنه‌ آسمان مشاهده كنید ، شما نیز دارای یك رنگین كمان هستید، كه در روشنایی، خوشی، خنده و اشتی با عشق آنرا در هاله‌ی خود دارید.

جریان تمامی رنگهای رنگین كمان ( بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز ) را در خود احساس كنید و سرشار از این رنگ‌ها شوید.

در پایان این سفر رویایی ، رنگین كمان كمرنگ و كمرنگ‌تر میشود، برگردید و پشت در بایستید، در را بازكنید و به داخل قدم بگذارید ، حال داخل اتاق هستید، چشمان خود را باز كنید ، هر زمان كه شما بخواهید و اراده كنید میتوانید این سفر را دوباره شروع کنید.