پارس ناز پورتال

تهیه ترشی فلفل

مجموعه : آموزش آشپزی
تهیه ترشی فلفل

● مواد لازم:
 فلفل سبز تند      ۵۰۰ گرم
 سرکه      ۱ لیتر
 نمک      به مقدار لازم
 سیر      ۱ بوته
 ترخون و نعناع      چند شاخه

● طرز تهیه ترشی فلفل :
سه لیتر آب رو با سه قاشق نمک مخلوط می کنیم و می جوشونیم .آب جوشیده رو می گذاریم سرد بشه فلفل ها رو هم می شوریم و سه روز توی این آب نمک می زاریم بمونه.بعد از سه روز فلفل ها رو آبکش می کنیم تا آبشون گرفته بشه سیر رو حبه حبه پاک می کنیم .نعناع و ترخون رو هم پاک می کنیم و می شوریم و می گذاریم حتما آبشون بره و خیس نباشه . ظرف مناسب شیشه ای رو در نظر می گیریم و یک ردیف فلفل در اون می زاریم و بقیه اقلام رو یک ردیف دیگه می گذاریم به همین ترتیب تا تمام فلفل ها و موادمون درش پر بشه . بعد شیشه رو با سرکه پر می کنیم یک روز درش رو باز می گذاریم و بعد از یک روز درش رو محکم می بندیم و بعد از حدود پانزده روز ترشی ما آماده است.

 

روش دیگر تهیه ترشی فلفل سبز و ترشی بامیه و نکاتی در مورد آنها
ابتدا فلفل سبزها را تمیز بشوئید و فلفل های زده دار یا نصف شده را از فلفل های سالم جدا كنید . بهتر است برای زیبا تر شدن ظاهر ترشی ، چوب اضافه سر فلفل ها ( دم ساقه )…

ابتدا فلفل سبزها را تمیز بشوئید و فلفل های زده دار یا نصف شده را از فلفل های سالم جدا كنید . بهتر است برای زیبا تر شدن ظاهر ترشی ، چوب اضافه سر فلفل ها ( دم ساقه ) را با چاقو تا حدی ببرید كه به كلاهك فلفل آسیب نرسد. بعد روی یك پارچه تمیز پهن كنید تا كاملا خشك شود .

فلفل ها را در یك ظرف شیشه ای بریزید و لابه لای آن چند حبه ( برای هر 500 گرم فلفل 4-5 حبه ) سیر بیندازید و روی آن را كاملا با سركه سفید پركنید . میتوانید از انواع فلفل برای ترشی استفاده كنید .

ظرف ترشی فلفل را در جای خشك و خنك و دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری كنید و سعی كنید به مدت 20 روز درب ظرف را باز نكنید .

در مورد مدت ماندگاری ترشی فلفل : از بیست روز به بعد ترشی آماده مصرف است و تا 7-8 ماه هرچه بماند خوشمزه تر میشود . ولی بعد از 7-8 ماه كم كم ترشی ها شروع میكنند به تجزیه شدن داخل سركه . و كم كم بافت خود را از دست میدهد . پس بهتر است ترشی را مقداری تهیه كنید كه حداكثر تا 8 ماه مصرف كنید.

ترشی بامیه : ترشی بامیه دقیقا مثل دستور ترشی فلفل سبز تهیه میشود . بهتر است از بامیه های ریزی كه معمولا در خورش مورد استفاده قرار نمیگیرند استفاده كنید كه هم ظاهر ترشی زیبا تر باشد و هم زود تر آماده مصرف شوند . نكته ای كه باید حتما به آن دقت كنید این است كه هنگام بریدن دم ساقه های بامیه ، سر بامیه ها سوراخ نشود كه ترشی شما حالت لیز بودن پیدا كند. سوای ظاهر و طعم بدی كه به ترشی میدهد ماندگاری ترشی را نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار میدهد . بهتر است از چند حبه سیر نیز برای این ترشی استفاده كنید .

در مورد مدت ماندگاری این ترشی : اگر در یخچال باشد ( یا جای خیلی خنك ) 5-6 ماه قابل استفاده است