پارس ناز پورتال

برعکس شدن خواستگاری ها !

برعکس شدن خواستگاری ها !
 

در هیچ قانونی تعیین نشده اسـت کـه دختر از پسر خواستگاری نکند و یا هیچ الزامی هم وجود ندارد کـه حتماً پسر از دختر خواستگاری کند.

 

برخی افراد جامعه بر این باورند دختر نباید از پسر خواستگاری کند و با این روش شخصیت دختر زیر سوال میرود. «غلامرضا قاسمی‌کبریا»، دکترای روانشناسی و مشاوره دراین‌باره می گوید: خواستگاری چـه از طرف پسر و یا دختر باید از سه حوزه فرهنگ، اعتقاد، ضوابط و قواعد اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

 

ابتدا بـه بحث قانون می پردازیم، در هیچ قانونی تعیین نشده اسـت کـه دختر از پسر خواستگاری نکند و یا هیچ الزامی هم وجود ندارد کـه حتماً پسر از دختر خواستگاری کند.

 

از لحاظ اعتقادی در هیچ روایتی و یا آیه‌اي نیامده اسـت کـه پسر باید از دختر خواستگاری کند.

 

اما از لحاظ فرهنگی و عمومی کـه بتدریج شکل گرفته اسـت؛در جامعه اینگونه نهادینه شده اسـت کـه طبق معمول دخترها رفتاری همراه با کرشمه دارند و تمایل بـه مورد پسند قرار گرفتن و جلوه‌گری در انها زیاد اسـت، اینطور متعارف شده اسـت کـه پسر باید برای ابراز عشق بـه دختر پا جلو بگذارد و از او تقاضای ازدواج کند کـه این فرهنگ بـه صورت عمومی در میان افراد جامعه القاء شده اسـت.

 

مشکلی کـه در بحث خواستگاری دختر از پسر بوجود می آید فقط جنبه فرهنگی آن اسـت. مثلاً اگر مادری دختری داشته باشد و یک برادرزاده پسر هم داشته باشد و از خصوصیات و شخصیت برادرزاده‌اش برایش جذاب باشد و بـه او بگوید کـه مـن دوست دارم تـو با دخترم ازدواج کنی، امکان دارد بعد از ازدواج پسر بارها دختر را مورد سرزنش قرار دهد و بگوید« مادرت بـه مـن التماس کرد با توازدواج کنم وگرنه مـن هیچ تمایلی برای ازدواج با تـو نداشتم.»

 

خوشبختانه در فرهنگ دینی هیچ الزامی وجود ندارد کـه پسر از دختر خواستگاری کند و حتی خواستگاری رابه دختر سپرده اسـت. دراین مبحث میتوان بـه خطبه‌اي کـه دختر و پسر بـه عقد هم در می آیند، اشاره کرد. وقتی عاقد از دختر می‌پرسد کـه «آیا وکیلم شـما رابه عقد دائم فلانی دربیاورم»؛ یعنی آیا مـن بـه نمایندگی شـما می توانم پسر را خواستگاری کنم و بـه عقد شـما درآورم، دراین مسئله باید گفت کـه از طرف دختر، پسر را خواستگاری میکند.

 

خطبه اصلی این اسـت کـه دختر و پسر خودشان بخوانند و اگر بلد نیستند یک نفر رابه نمایندگی خود بگذارند کـه خطبه را برای انها جاری کند. خطبه زَوَّجْتُکَ نَفْسی فِي الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَي الْمَهْرِ الْمَعْلُوم «مـن می خواهم خودم رابه همسری تـو در مدت معین با مهر معین درآوردم»

 

اگر توجه کرده باشید تاریخ بـه مـا آموزش داده اسـت کـه هیچ الزامی وجود ندارد کـه پسر باید از دختر خواستگاری کند. اگر دقت کرده باشید پیامبر اکرم«ص» فقط یک دختر داشت کـه برایش بسیار مهم و ارزشمند بود، اما ایشان از طرف دخترش، امام علی را خواستگاری کرد و دست دخترش رابه دامادش گذاشت و یا زنی در جمع ودر مسجد از پیامبر خواستگاری کرد؛ کـه پیامبر بـه آن زن گفت مـن شرایط ازدواج با شـما را ندارم.

 

جالب اسـت بدانید اسلام خواستگاری و ازدواج را برعهده زن گذاشته شده زیرا دختر بدلیل شخصیت و رفتار هم جزئیات و هم کلیات را درنظر دارد و از لحاظ مدیریت و همین طور خرید شی، کالا و … زنان از لحاظ انتخاباتی و برنامه‌ریزی بسیار دقیقتر و موفق‌تر از مردان هستند؛ اما طلاق را بر عهده مرد گذاشته شده، زیرا طبق معمول مردها تحمل و طاقت بیشتری نسبت بـه زنان دارند. بارها در جلسات مشاوره دیده شده اسـت کـه حق طلاق با زن بوده؛ اما بعد از مدتی کـه زن، همسرش را طلاق داده، پشیمان شده اسـت.

 

زمانی‌کـه دختر و پسر شرایط هم دیگر را درک کنند و طبق شرایط باهم ازدواج کنند، حتی اگر دختر از پسر خواستگاری کند، هیچ اشکالی ندارد و مانعی در خوشبختی آن ها وجود ندارد. عده اي از شرایط اختلاف سنی، وضع مالی، خواستگاری دختر از پسر کـه در فرهنگ عمومی بطور نادرست بـه افراد القاء شده اسـت، نه جنبه علمی و نه جنبه قانونی دارد.