پارس ناز پورتال

زیاد بخورید و لاغر شوید

مجموعه : رژیم و تغذیه
زیاد بخورید و لاغر شوید

این‌که چه بخوریم تا لاغر شویم، یکی از سوالات مورد علاقه افراد چاق است، در حالی که شاید بهتر آن است که بپرسند چه نخورند تا لاغر شوند؟ ولی از آنجا که غذا یک عشق پنهان برای آنان است راه حل لاغری خود را نیز در آن می‌یابند. البته باید اذعان نمود که غذا جزو لاینفک زندگی همه ماست و از طرفی یک لذت خداداد است پس اولا ما باید غذا بخوریم و ثانیا باید از غذا لذت ببریم وگرنه دچار اختلالات روانی خواهیم شد. پس حالا چه باید بخوریم تا لاغر شویم؟ یا اگر وزن ما طبیعی است دچار افزایش وزن نگردیم؟ نکات ذیل جواب خلاصه‌ای است به این سوالات:

۱- سبزیجات، حبوبات و غلات سبوس‌دار و میوه‌جاتی که قندشان بسرعت جذب نمی‌گردند و به عبارتی دارای قند پیچیده می‌باشند را جایگزین مواد قندی ساده و انواع شیرینی‌جات نمایید. خیلی از افراد چاق همیشه به دنبال داشتن مواد قندی ساده حتی به میزان کم می‌باشند تا دچار ضعف نگردند، ولی حقیقت آن است که استفاده از مواد شما را در یک سیکل معیوب قرار می‌دهد که طی روز همیشه باید از این مواد بخورید تا ضعف شما پایان یابد.

۲- مصرف لبنیات از نوع کم‌چرب، تخم‌مرغ، گوشت قرمز و گوشت سفید بدون چربی و روغن گیاهی مایع  از مواد غذایی است که شما به هر صورت باید در برنامه غذایی خود بگنجانید. ولی مصرف آنها  بنابر شرایط بدنی، سن، جنس و نوع بیماری‌های همراه، بایستی تغییر یابد که نیاز به برنامه‌ریزی منظم توسط متخصصین تغذیه دارد.

۳- مصرف انواع چربی‌های حیوانی، فست‌فودهای حاوی چربی اشباع شده، نوشابه‌های گازدار، شیرینی‌ها، خرما و عسل و مواد حاوی قند سریع‌الهضم بایستی با محدودیت جدی همراه باشد. اگرچه حذف کامل  این نوع مواد غذایی با توجه به عادات روزمره خیلی از افراد چاق شاید امکان‌پذیر نباشد ولی محدود نمودن با برنامه و زیر نظر متخصص  امکان‌پذیر و منطقی بوده و شما را در کاهش وزن بدون شمارش دقیق کالری دریافتی یاری می‌نماید.

۴- مقادیر زیادی آب (حداقل ۵ تا ۶ لیوان در روز) بنوشید تا دیگر شما بین احساس گرسنگی و تشنگی سر در گم نشوید.

۵- از آنجا که مکانیسم طبیعی کنترل اشتها و سیری در خیلی از افراد چاق دچار اختلال است،  رفتاردرمانی و تغییر عادات غذایی و شیوه‌های زندگی شاید قبل از نکات فوق و ضروری‌تر از همه آنها باشد، چرا که شما را در ایجاد حس سیری به طور خودکار یاری می‌نماید. از بین عادات غذایی:  رژیم غذایی منظم و کنترل سرعت غذا، از نکات اساسی در این زمینه است.

۶- برنامه‌های آموزشی کنترل استرس با توجه به این‌که خیلی از اوقات ما خوردن را راهی برای کنترل استرس خود می‌دانیم از موارد پر اهمیت می‌باشد.

۷- در نهایت فعالیت بدنی مدون که ترکیب ورزش‌های هوازی و نیز مقاومتی و کششی را شامل می‌شود، شما را در داشتن انتخاب غذایی آزادتر کمک می‌‌کند.