پارس ناز پورتال

عکس های ویژه از دکوراسیون منزل محمد سلوکی

مجموعه : دکوراسیون
عکس های ویژه از دکوراسیون منزل محمد سلوکی
 
فرصتی دست داد تا در این شماره با یك هنرمند موفق به صحبت بنشینیم كه در عرصه مجری‌گری بسیار خوب درخشیده است. محمد سلوكی هشتم اسفند سال 1358 متولد شده است. وی فعالیت هنری خود را از سال 78 و با برنامه نیم‌رخ شروع كرده است. حمید خندان، هنرمند نام‌آشنای عرصه موسیقی به منزل محمد سلوكی رفته و با وی گپی خودمانی داشتیم .

در منزل، طرفدار چه سبك دكوری هستی؟ كلاسیك یا مدرن؟


به نظر من نوع دكور هر منزل بستگی به سن و فرهنگ ساكنان آن دارد. افراد مسن برای تداعی گذشته و نوع فرهنگ‌شان باید در منازل كلاسیك زندگی كنند. ولی برای شروع یك زندگی جدید نباید از یك سبك معماری كهن و قدیمی استفاده كرد؛ به نظر من بهتر است زوج‌های جوان به سمت مدرن‌ شدن حركت كنند.

نوع انتخاب دكور در منزل ما نیز بر اساس دو سبك صورت پذیرفته است. ساختار پذیرایی و نشیمن كاملا متفاوت است. پذیرایی با توجه به فرهنگ خانواده كاملا كلاسیك انتخاب شده است. وقتی بزرگ‌ترهای فامیل میهمان ما هستند به دلیل احترامی كه برای‌شان قائل هستیم در پذیرایی به صورت كلاسیك و رسمی از آنها پذیرایی می‌كنیم. ولی فضای نشیمن كاملا مدرن است؛ از مبلمان راحتی و رنگ‌های مشكی، سفید و قرمز استفاده شده است و از میهمان‌های خودمانی و هم‌سن‌وسال در نشیمن پذیرایی می‌كنیم.

نوع دكور و چیدمان به فضای خود منزل نیز بستگی دارد. متاسفانه ما چون در منازل استیجاری زندگی می‌كنیم برای اجرای دكورهای دلخواه‌مان دچار مضیقه هستیم. باید در نظر داشته‌ باشیم همان‌گونه كه به راحتی میهمان اهمیت می‌دهیم، باید به راحتی خودمان نیز در منزل اهمیت دهیم. در معماری كهن نیز همین‌گونه بوده است. در خانه‌ها، اتاق اندرونی و بیرونی بوده است. اندرونی برای اعضای خانه و میهمان خودی بوده و بیرونی كه غالبا فضای مجلل داشته، مختص میهمان‌های رسمی بوده است.  فرهنگ ما روی زندگی حال حاضر ما نیز تاثیر گذاشته است. بهتر است بگوییم ما در برزخ بین سنتی و مدرن به سر می‌بریم. مثلا قبلا رسم بوده تمام جای خانه باید پوشیده از فرش شود ولی الان این رسم منسوخ شده است. البته ما در منزل خودمان از قالیچه‌های دست‌بافت ایرانی در ابعاد كوچك استفاده كرده‌ایم. با این كار، ضمن احترام به فرهنگ و سنت قدیمی، المان‌های سنتی را در كنار دكور مدرن قرار داده‌ایم.


بیشتر وقت‌ خود را در چه قسمتی از منزل سپری می‌كنی؟

اكثر در اتاق نشمین هستم. یعنی همان اندرونی سابق و این به دلیل علاقه زیادی است كه به دیدن فیلم دارم.

نظرت راجع به استفاده از عناصر طبیعی نظیر چوب، فلز و سنگ در منزل چیست؟

چوب یك شیء روح‌دار است و از زندگی و حیاط نغمه سر می‌دهد؛ این عنصر طبیعی در من حس راحتی و عاشق بودن را تداعی می‌كند.
فلز نیز از نظر من باعث خلاقیت، مدرنیته و تولدهای مدرن و حجم‌سازی می‌شود. فلزات انسان را به آینده می‌برند.

سنگ در منزل نشانه اقتدار است و در فضاهایی كه سنگ به كار رفته، انسان غالبا خود را در فضای كلاسیك همراه با رودربایستی خاص می‌بیند.

درباره اهمیت نور و نورپردازی در منزل چه نظری داری؟

احساس می‌كنم در آشپزخانه و پذیرایی باید نور كاملا مستقیم و زیاد باشد. ولی در نشیمن و اتاق استراحت بهتر است از نورهای غیرمستقیم مثل آباژور استفاده شود. من شخصا خود رنگ زرد را دوست دارم و با نورهای فلورسنت سفید اصلا ارتباط برقرار نمی‌كنم.

تا به ‌حال اتفاق افتاده دوست داشته باشی یكی از دكورهای برنامه تلویزیونی خودت، در منزلت نیز اجرا شود؟

هیچ وقت، چون هیچ‌گاه دكورهایی كه در تلویزیون اجرا می‌شود مورد قبولم نبوده است. حتی دكورهایی كه به نوعی نشان‌دهنده فضای منزل هستند نیز تاكنون مرا جذب نكرده‌اند.

اهمیت تابلوی نقاشی و عكس در منزل چقدر است، خود تو به چه سبك تابلویی علاقه بیشتری داری؟

تابلوها یكی از عناصر تاثیرگذار در دكوراسیون هستند. من خودم سبك ناتورالیسم (طبیعت) را می‌پسندم. در قدیم بیشتر از تابلوهای "شمایل" و "و ان یكاد" در منزل استفاده می‌كردند چون به حد كفایت طبیعت در اختیار داشته‌اند و كوچه باغ‌ها در دسترس‌شان بوده است. ولی در زندگی‌ امروز به دلیل شرایط شهرنشینی و كمبود دسترسی به طبیعت، علاقه بیشتری به تابلوهای طبیعت از خود نشان می‌دهیم.

 می‌خواهم كمی راجع به رنگ با هم صحبت كنیم، به نظرت كجای خانه باید چه رنگی باشد؟

من خودم رنگ‌های گرم و مشتقات آن را دوست دارم؛ مثل قرمز و طیف‌‌های آن. در منزل ما رنگ غالب پذیرایی قهو‌ه‌ای شكلاتی است؛ در آشپزخانه قرمز و نارنجی استفاده شده؛ در نشیمن كرم، مشكی و سفید با رگه‌های از قرمز (به دلیل مدرن بودنش) نمود یافته و اتاق خواب با رنگ‌های قرمز و شكلاتی تزئین شده است.

البته به دلیل علاقه همسرم به رنگ بنفش، پرده اتاق خواب را با رنگ بنفش تزئین كرده‌ایم. یك نكته قابل اشاره این است كه سلیقه جوان‌هایی مثل ما متناسب با جیبشان است و به این دلیل كه منزل استیجاری است،‌ دست آدم بسته می‌شود. (‌جالب است خوانندگان بدانند محمد سلوكی بعد از اسكان در منزل جدید دچار اضافه وزن شده كه این امر مستقیما به انتخاب رنگ قرمز و نارنجی در آشپزخانه بستگی دارد!)
چقدر به سیستم صوتی و تصویری منزل‌تان اهمیت می‌دهید؟

به دلیل آنكه اهل فیلم هستم، خیلی برایم مهم است كه سیستم صوتی و تصویری منزلم خوب باشد؛ در منزل ما  یك تلویزیون LCD داریم با یك سیستم صوتی مجهز به دالبی؛ برایم خیلی جذاب است كه در اتاق كاملا تاریك فیلم ببینم و سیستم صدا، من را كاملا به فضای فیلم ببرد. من هیچ‌و‌قت به تلویزیون به عنوان یكی از ادوات دكور نگاه نكرده‌ام و برایم جایگاه وپژ‌ه‌ای دارد؛ به همین دلیل اتاقی به عنوان  TV. ROOM(اتاق تلویزیون) در منزل داریم.

میانه‌ات با آشپزی چطور است؟ چه المان‌هایی در آشپزخانه برایت اهمیت بیشتری دارد؟

علاقه زیادی به آشپزی دارم. دوست دارم آشپزخانه بزرگ باشد و كابینت هم زیاد داشته باشد. در آشپزخانه آدم باید دستش باز باشد. متاسفانه آشپزخانه منزل ما كوچك است.

آشپزخانه‌های بزرگ و پرنور رغبت خانم خانه را برای حضور در آن بیشتر می‌كند و به طبع؛ غذاهای خوشمزه‌تری هم در آن درست می‌شود.

به نظرت رنگ و نوع ظروف تاثیری در اشتهای افراد دارد یا خیر؟

ما در منزل‌مان دو سرویس غذاخوری داریم، یكی قرمز و نارنجی و دیگری سفید و آبی. من احساس می‌كنم وقتی در سرویس قرمز و نارنجی غذا می‌خوریم، با اشتهای بیشتری به صرف غذا می‌پردازیم.

تاثیر موسیقی و اجرای ریتم آرام آن در منزل را تا چه حد می‌دانی؟

موسیقی حتی در رشد جوجه‌ها در مرغداری هم اثر گذاشته است. ولی من خودم، بسته به حالم، موسیقی سنتی و پاپ را در زمان خود می‌پسندم. بعضی وقت‌ها هم سكوت، موسیقی دل‌انگیز من است.

در چه موردی با همسرتان در انتخاب وسایل منزل اختلاف‌نظر داشتید؟

در انتخاب مبلمان نشیمن، من یك مبل زیتونی ‌سیر انتخاب كرده بودم و ایشان مبل مشكی و سفید را پسندید. جالب این كه بعد از گذشت چند ماه، ایشان نیز با من هم‌نظر شد. البته به دلیل نوع فرهنگ مشترك خانواده‌ها، با هم خیلی اختلاف نداریم.

منزل آرمانی محمد سلوكی؟

یك منزل ویلایی دوبلكس واقع در یك باغ با یك حیاط بزرگ و‌ استخر بزرگ؛ اصلا آپارتمان را دوست ندارم. داخل منزل نیز یك لابی سنگ‌ فرش‌شده زیبا با پلكانی چوبی كه به طبقه دوم می‌رود. در طبقه بالا، بهتر است یك فضای سنتی در یك سمت و فضایی با دكوراسیون غالبا چوبی در سمت دیگر داشته باشیم.

به مقوله انرژی در منزل اعتقاد دارید؟

منكرش نمی‌شوم ولی عموما به آن فكر نمی‌كنم. البته برخی به وجود سنگ‌ها و عود در منزل‌شان اهمیت می‌دهند.