پارس ناز پورتال

با قضاوت دیگران چکار کنیم؟

با قضاوت دیگران چکار کنیم؟

همه ما با شدت و ضعف، در گیر نحوه تفکر و قضاوت دیگران در مورد خودمان هستیم و شاید به همین دلیل است که در بسیاری از موقعیتها شجاعت ابراز وجود، دفاع از حق خود یا "نه گفتن" را نداریم و ……….

نحوه تفکر و قضاوت دیگران

 

بعد از حضور در هر مهمانی، نشست خانوادگی، ارایه یک کنفراس ساده در کلاس درس و یا حتی یک سوال پرسیدن ساده در کلاس، تا مدتها بعد نگران افکار و قضاوتهایی هستم که در ذهن دیگران می گذرد و دایما این تشویش را دارم که اطرافیان، مردم کوچه و خیابان و .. هر کدام چگونه مرا ارزیابی می کنند؟ در مورد من چه فکر می کنند؟ و ….

 

این چند سطر شاید وصف حال تعداد زیادی از افراد باشد. البته همه ما با شدت و ضعف، در گیر نحوه تفکر و قضاوت دیگران در مورد خودمان هستیم و شاید به همین دلیل است که در بسیاری از موقع ها شجاعت ابراز وجود، دفاع از حق خود یا "نه گفتن" را نداریم.

 

هیچ چیز به اندازه اینكه همیشه بیش از حد نگران طرز تفكر دیگران درباره خود باشیم نمی تواند به لحاظ جسمی و روانی ناتوان كننده باشد. چیزی كه در اصطلاح به آن "برای دیگران زندگی كردن" اتلاق می شود و منظور از آن شرایطی است كه شما همیشه در اضطراب و نگرانی اینكه عقیده و نظر دیگران درباره‌تان چیست زندگی می‌كنید.

 

شما نگران این هستید كه چطور به نظر می رسید، تن صدایتان چطور است، چطور قدم می زنید و یا راه می روید، چطور حرف می زنید و غیره. تنها به این دلیل كه مطمئن شوید همه شما را دوست دارند و یا شما را تایید و تصدیق می‌كنند.

 

این مسئله باعث تضییع وقت زیادی از شما خواهد شد لذا سعی داریم نكاتی را ارائه دهیم كه به شما كمك می كند به این نگرانی درباره طرز تفكر دیگران در مورد خود پایان دهید.

 

این مساله را برای خود جا بیندازید كه هیچ كس كامل نیست: اگر به خودتان خیلی سختی می دهید كه اطمینان حاصل کنید همه كس شما را تایید می كند لازم است از خودتان بپرسید كدام استانداردها را می خواهید برآورده سازید؟ آیا این كمال مطلق است یا بی عیبی محض است. اگر اینطور است شما و هر کس دیگر که اینگونه فکر می کند، به دردسر افتاده‌اید، چرا که هیچ كس كامل نیست. آیا كسانی كه شما نگران قضاوت آنها هستید، بی‌عیب هستند؟ آیا زندگی آنها كامل و بی مشكل است؟ مطمئن باشید برخلاف آنچه كه در ظاهرشان می بینید آنها هم مشكلات واقعی و نواقصی دارند كه احتمالا امکان دارد شبیه مشكلات شما باشد پس به یاد داشته باشید و درك كنید كه بسیاری از افرادی كه شما تلاش می كنید جلوی آنها كامل و بی‌عیب باشید نواقص و عیوب خود را دارند.

 

این مساله را برای خود روشن کنید كه نحوه تفكر دیگران درباره شما دل‌مشغولی و مشكل شما نیست: ممكن است خنده‌دار به نظر برسد اما این یك واقعیت است آنها همانطور كه تصمیم دارند فكر كنند، فكر می كنند حتی اگر در ظاهر خودشان را جور دیگری نشان دهند، پس حتی اگر فكر می كنید كه می توانید معیار یا پیمانه‌ای برای آنچه كه در سر آنها می گذرد باشید بفهمید كه در انتهای روز باز هم هنوز هر كسی حدس خودش را درباره شما خواهد داشت. اینكه چطور درباره شما فكر می كنند مشكل و دل‌مشغولی آنهاست نه شما پس هر وقت این فكر كه دیگران چگونه و چطور درباره من فكر می‌كنند به سراغ‌تان آمد بلافاصله آن را با این جمله:" مهم نیست این مشكل آنهاست نه من"، جایگزین كنید.

نحوه تفکر و قضاوت دیگران

یادتان باشد كه طرز تفكر دیگران درباره شما كلا خارج از كنترل شماست: واقعیت این است كه شما نمی‌توانید عقاید و نظرات دیگران را كنترل كنید حتی اگر سعی كنید كه طرز برخورد و واكنش خود را تغییر دهید یا طوری رفتار نمایید كه مورد پسند آنها باشد. اگر شما طرز تفكرتان درباره یك مساله را عوض كنید یا طوری تغییر رفتار دهید كه مورد پسند دیگران باشد و یا رفتارتان را طوری تغییر یا سركوب كنید كه مورد پذیرش دیگران قرار گیرد و ….همه و همه نشانه این است كه سعی می كنید واكنش آنها نسبت به خودتان و تفكرشان نسبت به خودتان را كنترل كنید. در حالی که در کمال تاسف همه این اقدامات بیهوده است. آنها همانطور كه تصمیم گرفته‌اند فكر كنند، درباره شما فكر می كنند و این مساله کاملا خارج از كنترل شماست.

 

شما باید به این بینش برسید كه بیشتر مشكلات شما درباره آنچه دیگران درباره شما فکر می كنند در حقیقت از طرز تفكر شما درباره خودتان ریشه می گیرد. خیلی اوقات ما بدترین منتقد خود هستیم و خودمان را قضاوت كرده و محكوم می‌كنیم حتی قبل از اینكه دیگران فرصت این كار را پیدا كنند.

 

پس اگر زمینه هایی از زندگی‌تان هست كه در آن احساس ناامنی و یا فقدان احساس خوب درباره ارزش خودتان هستید، به طور طبیعی و خودكار فرض خواهید كرد كه دیگران این نقاط ضعف و عیوب را در شما ملاحظه می‌كنند و این احساس بدگمانی و سوءظن درباره طرز تفكر منفی دیگران درباره شما را تشدید می‌كند. به خودتان سخت نگیرید به مرحله اول برگردید هیچ كس كامل نیست زندگی خیلی كوتاه‌تر از آن است كه انرژی روحی و عاطفی‌تان را صرف این افکار مزاحم و مسموم كنید.

 

نكات و هشدارها

**كنار گذاشتن طرز تفكر منفی و بیش از حد منتقدانه درباره خودتان محتاج ممارست زیاد است، پس صبور باشید.

 

** الگوهای تفكر منفی را بشناسید و تمام تلاش‌تان را بكنید كه آنها را با تفكر مثبت درباره خودتان جایگزین كنید

 

** شما باید با استرس‌های زیادی مواجه شوید بویژه هنگامی كه بخش اعظمی از زندگی‌تان را با احساس فقدان امنیت زندگی كرده‌اید. برای مواجه شدن با تفكرات منفی درباره خودتان آماده باشید. شما كارها را خوب انجام خواهید داد اگر به این وظایف و مسئولیتها، تنها به خاطر خودش توجه كنید و به خاطر نظر دیگران آن را قبول نكنید.

منبع:تبیان